Як потрапити на Мапу рекомендованих медіа
Медіаексперти Інституту масової інформації та “Детектора медіа” відповіли на запитання про те, як регіональним медіа потрапити на Мапу рекомендованих медіа.
Що таке Мапа рекомендованих медіа?
Мапа рекомендованих медіа – це проєкт громадських організацій “Інститут масової інформації” та “Детектор медіа”, покликаний знайти якісні журналістські медіа в усіх регіонах України та позначити їх на онлайн-мапі, щоб українці могли легко знайти відповідь на запитання: “Що читати / дивитися?”
Мапа охоплює онлайн-медіа, радіо і телеканали з усіх регіонів та оновлюється через кожні пів року.
Як податися на Мапу?
Податися на Мапу рекомендованих медіа в третій хвилі можна до 14 серпня 2024 року. Для цього треба заповнити коротку форму. Для регіональних телеканалів, які хочуть взяти участь у проєкті: обсяги трансляції власного продукту мають бути не менш ніж шість годин на добу.
Хто і як проводить відбір на Мапу?
Над відбором і моніторингом працює щонайменше 20 експертів, серед яких і медіаюристи. Вони формують вибірку публікацій для кожного видання та аналізують їх. Елемент контекстного оцінювання передбачає опитування місцевих незалежних експертів.
Онлайн-медіа оцінюють експерти Інституту масової інформації.
Радіо і телебачення оцінюють експерти “Детектора медіа”.
Чи можуть на Мапу потрапити нішеві медіа, друковані видання або телеграм-канали?
Наразі немає методології для оцінювання телеграм-каналів та друкованих медіа. Але якщо в друкованого медіа є актуальний сайт, його можна подати на Мапу.
Нішеві медіа можуть податися на Мапу.
Яким критеріям має відповідати видання, щоб потрапити на Мапу?
Медіа має опублікувати у відкритому доступі контакти, редакційну політику, дані про власника, правила розміщення реклами, тобто бути прозорим. Публікувати власний контент, дотримуватися журналістських стандартів: балансу, достовірності, відділення фактів від коментарів тощо. Уникати сексизму, мови ворожнечі, контенту, що шокує.
Методологію та критерії відбору можна почитати тут. Детальніше про моніторинг професійних стандартів журналістики в онлайн-медіа можна почитати тут.
Чи обовʼязково вказувати на сайті фізичну адресу медіа?
Під час війни редакції можуть не публікувати фізичну адресу з міркувань безпеки.
Чи є неочевидні речі, через які медіа можуть втратити бали?
Медіа втрачають бали, коли не вказують авторів публікацій (зокрема, новин). Авторство означає, що редакція прозора та готова брати на себе відповідальність за контент, який публікує.
Також важливо звернути увагу на власний контент. Копіювання з інших медіа або з державних ресурсів експерти не зараховують до власного контенту. Але якщо до такої новини додано ґрунтовний бек, то це вважається хорошим журналістським опрацюванням. Те саме стосується роботи з реєстрами та відповідей на запити. Медіа не мають публікувати шкідливого контенту.
Чи були випадки, коли медіа вилучали з Мапи рекомендованих медіа?
Якщо медіа фігурувало на Мапі, але під час повторного моніторингу експерти зафіксували порушення, то медіа вилучають. Такі випадки були.
Як уникати помилок і порушень базових професійних стандартів у медіа:
- Завжди вказуйте джерело і за можливості давайте посилання. Достовірність – один із ключових стандартів журналістики.
- Не цитуйте без перевірки, особливо інформацію з телеграм-каналів та соцмереж. Хіба що це офіційна інформація або відома людина і сторінка точно належить їй.
- Уникайте узагальнених джерел: “британські вчені довели”.
- Будь-яке фото і відео має автора або джерело.
- Не варто цитувати російські джерела, якщо цю інформацію можна знайти в українських.
- Маркуйте контент, який шокує. Є випадки, коли правоохоронні органи публікують, наприклад, відрізані кінцівки й медіа це поширюють без будь-якої позначки – 18+, “шокуючий контент” тощо.
- Уникайте шкідливого контенту – це дитяча порнографія, продаж наркотиків або інших нелегальних товарів, пропаганда проституції та російська пропаганда тощо.
- Не публікуйте гороскопів і астрологічних прогнозів, вони незіставні з рівнем якісних медіа.
- Уникайте фальшивого балансу. Переконайтеся, що позиції сторін у матеріалі співмірні.
Що робити якщо немає редакційної політики медіа? Як її розробити?
Рекомендації щодо розроблення редакційної політики можна отримати в експертів Інституту масової інформації. Пишіть нам на [email protected].
Як медіа маркувати рекламу?
На сайті має міститися чітке роз'яснення, як саме маркуються рекламні матеріали. Це роз’яснення може бути у футері сайту, на окремій сторінці або ж бути частиною редполітики. Нагадаємо, що законодавство вимагає чіткої позначки “Реклама” або “На правах реклами”. Якщо в редакції є своя рубрикація для реклами, це теж потрібно задекларувати. Рубрика “Вони працюють для перемоги”, “Актуально” абощо не вважається коректним маркуванням реклами. Припустимим є маркування, яке є очевидним і зрозумілим для аудиторії.
Очевидна реклама, яка ніяк не маркована, вважається джинсою, тому неприпустима в якісних медіа.
Детальніше про маркування реклами в медіа можна почитати тут, а також тут.
Якщо медіа подавало заявку, але з якихось причин не потрапило на Мапу, то як можна дізнатися про причини такого рішення?
Експерти можуть надати розʼяснення щодо оцінок та підказати, на що варто звернути увагу. Для цього треба написати листа:
- щодо радіо і ТБ: [email protected];
- щодо онлайн-медіа: і[email protected].
Куди звертатися медіа, якщо залишилися питання щодо Мапи?
На випадок, якщо у вас залишилися питання, можете спробувати їх пошукати в записі вебінару “Як потрапити на Мапу рекомендованих медіа” від Інституту масової Інформації (ІМІ) та “Детектора медіа”, організованому Медіабазою ІМІ.
Або написати на пошти, зазначені вище.
Ганна Чабарай, Олександр Рубан
Help us be even more cool!