Виживання замість розвитку: 67% медіа відмовилися від проєктів і планів – опитування ІМІ

67% українських редакцій перебувають у так званому стратегічному паралічу, відмовилися від планів розвитку й нових проєктів та сфокусувалися на виживанні.
Про це свідчать результати анонімного адресного опитування журналістів, проведеного Інститутом масової інформації (ІМІ) у квітні – травні цього року.*
Що стосується інших стратегій адаптації до фінансової кризи, то частка тих, хто звільняє людей, зменшилась із 40% у січні до 31% в травні 2025 року. Схоже, основні скорочення вже відбулися раніше (ефект “першої хвилі”), і в редакцій залишився лише “кістяк” команди, який уже не можна зменшити.
Падіння з 32% до 13% у категорії “відмова від офісу” свідчить, що цей інструмент антикризового менеджменту також уже вичерпано. Хто міг перейти на ремоут, станом на травень уже зробив це.
Водночас опитування ІМІ виявило новий тренд – зростання волонтеризації. Цілих 15% опитаних медіа вказали, що перейшли на волонтерську основу. Це ознака вже крайнього виснаження ресурсів, коли медіа існують, бо є віддані люди, які працюють без зарплат.
Опитування показало, що понад половину редакцій (55%) скоротили кількість інформаційної продукції, яку здатні створювати. Це може означати зменшення кількості щоденних новин, відмову від проєктів, розслідувань, аналітики й перехід на “режим економії” – тобто лише найнеобхідніше для підтримки своєї присутності.
49% опитаних втратили доступ до критично важливих ресурсів (наприклад, неможливо здійснювати поїздки). Насамперед це удар по польовій, репортажній і розслідувальній журналістиці, яка й так є рідкісною в умовах війни. Без цих ресурсів журналісти стають копіпастерами, а не свідками подій.
43% опитаних заявили, що змушені були скоротити зарплати.
8% медіа вдалися до непрозорих джерел фінансування, зокрема джинси та реклами казино, – і, на думку експертів ІМІ, ця цифра зростатиме. Це, по суті, інформаційна корупція, яка ставить під загрозу етичні стандарти журналістики. У підсумку виграють маніпулятори, а програють як медіаринок, так і суспільство.
***
Нагадаємо, за результатами річного опитування ІМІ, 80% журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року.
*Анонімне кількісне онлайн-опитування журналістів було проведено методом адресного анкетування з 24 квітня до 15 травня 2025 року включно. В опитуванні взяли участь 150 представників усіх типів медіа з усіх регіонів України. Було проведено середнє зважування результатів за регіонами та типами медіа з метою підвищення репрезентативності вибірки. Зокрема, враховувалися пропорції різних типів медіа в загальній структурі українського медійного ринку (онлайн, друковані, телевізійні та радіо, медійні сторінки в соціальних мережах), а також географічний розподіл активних редакцій за регіонами. Зважування здійснювалося шляхом застосування відповідних коефіцієнтів до кожної групи респондентів відповідно до їхньої частки в генеральній сукупності.
**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
Важливо! У цьому опитуванні ми порівнюємо результати з аналогічним опитуванням, яке ІМІ проводив одразу після раптового зупинення фінансування США, у січні – лютому 2025 року. Таке порівняння дозволяє оцінити, як змінюються очікування та реальні дії медіа у відповідь на кризу, а також виявити ступінь адаптації ринку до нових умов. Воно показує, які антикризові механізми виявились ефективними, а де ситуація, навпаки, погіршилася. Це дає змогу сформувати обґрунтовані рекомендації для донорів, медіаспільноти та держави щодо підтримки незалежної журналістики.
Help us be even more cool!