ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

В законі про санкції РНБО і Президент можуть припинити діяльність ЗМІ у разі загрозі націнтересам

12.08.2014, 13:11

Кабінет Міністрів пропонує Верховній Раді ухвалити законопроект №4453а про санкції, яким, зокрема, Рада нацбезпеки і оборони та Президент має право обмежити або припинити діяльності ЗМІ та інших суб’єктів інформаційної діяльності, в тому числі, в мережі Інтернет у разі реальної та потенційної загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України. Відповідний законопроект зареєстрований у парламенті 8 серпня.

Також законопроектом передбачені такі санкції у сфері свободи слова, як:

-  заборона або обмеження ретрансляції теле- та радіоканалів;

- обмеження або заборона виробництва або розповсюдження друкованої продукції та інших інформаційних матеріалів.

Підставами для застосування санкцій є, зокрема, дії іноземної держави, іноземної юридичної чи фізичної особи, інших суб’єктів, які створюють реальні та потенційні загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України, її економічній самостійності та/або порушують права і свободи людини і громадянина, інтереси суспільства та держави, призводять до окупації території, експропріації чи обмеження права власності, завдання майнових втрат, створення перешкод для сталого економічного розвитку, повноцінного здійснення громадянами України належних їм прав і свобод.

Як зазначено у проекті документу, пропозиції щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій виносяться на розгляд РНБО Верховною Радою, Президентом України, Кабінетом Міністрів, Національним банком та Службою безпеки України.

Рішення щодо застосування, скасування та внесення змін до санкцій приймається РНБО та вводиться в дію указом Президента України у встановленому законом порядку і є обов’язковим до виконання.

Рішення щодо застосування санкцій повинно містити строк їх застосування, окрім як у випадках застосування санкцій, що призводять до припинення прав, та інших санкцій, які за змістом не можуть застосовуватись тимчасово.

Рішення про скасування санкцій приймається Радою національної безпеки та оборони України у разі, якщо застосування санкцій призвело до досягнення мети їх застосування.

Як зазначено у пояснювальній записці до законопроекту, метою його розроблення є захист національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, її економічної самостійності, а також запобігання порушенню чи відновленню порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави.

Медіа-юристи ІМІ Роман Головенко та Максим Ратушний прокоментували цей законопроект.

Роман Головенко зазначає, що законопроект невдало виписаний в частині процедури застосування санкцій.

“Законопроект невдало виписаний в частині процедури застосування санкцій, оскільки РНБО навіть за Конституцією не може запроваджувати низку санкцій, наприклад, заборона партій. Як варіант, РНБО може приймати загальне рішення про певний вид санкцій, а конкретні суб’єкти, яких вони стосуватимуться, визначатимуться судом за поданням компетентного органу виконавчої влади, але така процедура має бути виписана в цьому Законі. Складається враження, що розробники законопроекту дуже поспішали з його розробкою і внесли його сирим.

Стосовно закриття ЗМІ, то Конституція не вимагає для цього судового рішення, але це передбачено низкою законів, у вітчизняній правовій системі усталилася саме така практика і для Заходу вона виглядає більш демократичною”, - пояснив Головенко.

Максим Ратушний вважає, що такі зміни можуть спровокувати зловживання з боку тих владних суб’єктів, яким надаються відповідні функції застосування санкцій, оскільки застосування санкцій викладені загально.

“Оскільки застосування санкцій може спрямовуватися й до громадян України, юридичних осіб, створених за законодавством України, а також інших суб’єктів - такі зміни можуть спровокувати зловживання з боку тих владних суб’єктів, яким надаються відповідні функції застосування санкцій, оскільки основними суб’єктами у процедурі застосування санкцій є тільки РНБО та Президент.

Особливо небезпечними для свободи слова можуть бути санкції визначені пунктах 9-12 у ст. 4 (види санкцій), що стосуються встановлення заборон чи обмежень у сфері свободи слова, оскільки підстави для застосування санкцій викладені загально, що так само залишає простір для зловживань”, - зазначив він.

Фото - giga.ua

Liked the article?
Help us be even more cool!