ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Бюджетний піар: як влада Хмельниччини витрачає кошти на новини про себе

15.11.2024, 10:09
Альона Береза

Хмельницька обласна військова адміністрація продовжує витрачати бюджетні кошти на висвітлення своєї діяльності. Вже майже 800 тисяч гривень за дев'ять місяців цього року вона заплатила регіональним медіа за публікації про себе. Минулого року облдержадміністрація на цей напрям загалом витратила 746 тисяч гривень. Цього року посадовці вже підписали сім договорів з різними медіа. З ким підписано ці договори й на яких умовах, розповімо в цьому матеріалі. А ще поговоримо про те, чи маркують медійники Хмельниччини матеріали, які розміщують на замовлення обласної адміністрації.

Новини про посадовців і газети

В електронній системі закупівель ми знайшли сім закупівель, які стосуються висвітлення діяльності обладміністрації в регіональних медіа. Дві закупівлі проведено як відкриті торги з особливостями, п’ять інших – як закупівлі без використання електронної системи. Кількість закупівель загалом відповідає кількості договорів, які на наші запити надала Хмельницька ОВА. Загальна сума, на яку вже підписано договори на висвітлення діяльності в ЗМІ, становить майже 785 тисяч гривень.

Дві перші закупівлі, які департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА як організатор провів у формі "відкритих торгів з особливостями", стосувалися послуг з розміщення інформації в друкованих виданнях та через вебсайт.

У першому випадку на тендер прийшло два учасники й було змагання. Змагалися два друкованих видання: ТОВ "Бізнес Лідер" (газета "Актуально для подолян") та ПП "Медіа-центр "Подільські Вісті" (газета "Подільські вісті"). Окрім друкованої форми, ці видання мають ще й сайти.

ТОВ "Бізнес Лідер" засновано в серпні 2013 року. Відтоді й до березня 2016 року його керівником був Олег Шаповал. З жовтня 2018 року і до сьогодні газету очолює Оксана Шаповал (у проміжку між Шаповалами керівником була Інна Лиса). З березня 2016 року незмінним засновником цієї юрособи є хмельничанин Василь Манжар. Газета "Актуально для подолян" виходить раз на два тижні щочетверга (до прикладу, в жовтні газета вийшла 10 та 24 жовтня). Наклад – 1200 примірників. Саме ж друковане видання позиціює себе як Хмельницький обласний інформаційний щотижневик.

У результаті конкурсу вартість, за яку відбуватиметься висвітлення діяльності обладміністрації, замість 195 тисяч гривень опустилася до 116 тисяч. Договір отримала газета "Актуально для подолян".

Адміністрація уклала його 22 квітня 2024 року, і діятиме він до кінця року. За його умовами, вартість квадратного сантиметра друкованої площі становитиме 5,95 гривні. Про кількість матеріалів, що планується до розміщення продовж 2024 року, у договорі не йдеться. Втім, за результатами договору не менш ніж 19,5 тисяч квадратних сантиметрів площі газети мають бути заповнені новинами про ХОВА. До прикладу, якщо газета друкується форматом А3, то всього за період дії договору редакція має розмістити приблизно 15 з половиною шпальт новин від влади.

Скриншот результатів аукціону з електронної системи Prozorro, де перемогло ТОВ "Бізнес Лідер"

Неображеним залишився і другий претендент на інформацію від Хмельницької ХОВА. 16 травня 2024 року адміністрація з ПП "Медіа-центр "Подільські Вісті" уклала прямий договір та розмістила інформацію про нього в електронній системі. За договором, в газеті планується розміщення матеріалів за розцінками, аналогічними "Актуально для подолян". Сума договору тут становить трохи менш ніж 79 тисяч гривень. З початку року адміністрація також підписала з ними три акти на понад 49 тисяч гривень за розміщення 30 матеріалів. Тематика цих новин стандартна: компліментарні описи дій посадовців, які входять до їхніх обов’язків, та всілякі нагородження.

Газета "Подільські вісті" – одне з найстаріших видань, що виходить на Хмельниччині. Заснована вона в 1918 році. Газета належала Хмельницькій облраді до 2 червня 2016 року. З моменту роздержавлення це приватне підприємство, засновниками якого є Петро Лічман – на 90% (він також його керівник), Світлана Дубінська – 8% та Інна Мельник – 2%. "Подільські вісті" виходять щочетверга та розповсюджуються в Хмельницькій області накладом 7500 примірників.

На момент написання матеріалу з газетою "Подільські вісті" адміністрація підписала вже чотири акти виконаних робіт. Загальна вартість розміщених там 16 матеріалів – 26 995 гривень.

Як влада піариться в онлайн-медіа

На окрему увагу заслуговує закупівля на розміщення інформації про діяльність Хмельницької ОВА на сайтах. Як уже зазначалось, її провели як відкриті торги з особливостями. Чим зручна ця форма закупівель? Все банально просто: прийшов один учасник, і добре, він переможець. Так і сталося цього разу. Для участі в тендері свою пропозицію подало лише ТОВ "Інформаційне Агентство ХМ-ІНСАЙД". Відповідно, аукціону в системі не було. Адміністрація визнала переможцем цього єдиного учасника.

До речі, Інформаційне агентство ХМ-ІНСАЙД (ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ-ІНСАЙД) засновано в січні 2020 року. Головною редакторкою, директоркою та єдиною засновницею є Лілія Коцюк. Інформації про аудиторію на сайті онлайн-медіа не розміщено. Водночас кожна новина на сайті має лічильники, з яких видно, що охоплення варіюються від 150 переглядів до 1,5 тисячі. На показники впливає тематика новин. Нагадаємо, що, за результатами нашого моніторингу, у вересні ХМ-ІНСАЙД поширив найбільше політичної джинси.

14 травня 2024 року Хмельницька ОВА та онлайн-медіа ХМ-ІНСАЙД уклали договір. За його умовами, йдеться про надання інформаційних послуг відповідно до замовлення, яке формує департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА. Умови розміщення: електронні ЗМІ мережі Інтернет, інтернет-агенції обласного рівня. Обсяг матеріалів: чотири-п'ять статей на тиждень на трьох різних майданчиках, не менш ніж 1500 символів, за потреби фото, відео, посилання з дублюванням у соціальних мережах цих майданчиків. Вартість: 450 новин вартістю 1180 гривень за одну публікацію (всього 531 тисяча гривень), п’ять інтерв’ю – вартістю 3680 гривень кожне (всього 18 400 грн). За договором Хмельницької ОВА з ХМ-ІНСАЙД на момент виходу матеріалу вже підписано п’ять актів про виконану роботу на 436,6 тисячі гривень. Це майже 80% суми договору. Загалом медійники розмістили вже 370 публікацій, кожна з яких коштувала обласному бюджету і платникам податків по 1180 гривень.

Ми запитали в директорки департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА Інни Михайлової, чому вони обрали саме таку процедуру. На момент публікації посадовиця прочитала повідомлення в месенджері, але не відповіла. Втім, цією закупівлею зацікавилася Держаудитслужба в Хмельницькій області. 7 жовтня 2024 року в самій закупівлі почалася комунікація між цим контролювальним органом та департаментом.

Повідомлення Держаудитслужби про початок моніторингу. Скриншот: Prozorro

Серед того, чим цікавиться аудитслужба, комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, де проводився попередній моніторинг цін на послуги, тощо. Ці документи цікаві контролювальному органу в контексті обґрунтування розміру витрат замовником, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості.

У відповідь на повідомлення Держаудитслужби департамент обладміністрації надав три цінові пропозиції – від переможця, ТОВ "Інформаційне Агентство ХМ-ІНСАЙД", ФОП Лямзіної Олени Володимирівни ("Поділля News") та ФОП Олексюка Вадима Миколайовича (Незалежний громадський портал). Усі листи датовані кінцем лютого та початком березня. Цінові пропозиції мали такий вигляд: 1200 гривень за новину від ХМ-ІНСАЙД, 1280 гривень за послугу від ФОП Лямзіної О. В. та 1300 гривень за новину від ФОП Олексюка В. М.

Скриншот цінових пропозицій від ФОП Олексюка В. М. та ФОП Лямзіної О. В. Сайт: Prozorro
Скриншот цінових пропозицій від ФОП Олексюка В. М. та ФОП Лямзіної О. В. Сайт: Prozorro

Варто нагадати, що ці ФОП не брали участі в закупівлі, втім їхні сайти розміщують матеріали за договором між ТОВ "Інформаційне Агентство ХМ-ІНСАЙД" та Хмельницькою ОВА. Ми запитали в директорки департаменту Інни Михайлової, чому договір підписано з одним медіа, а публікації розміщуються в семи. Посадовиця зазначила, що, відповідно до тендерної документації, вони мають право залучати інших виконавців.

Хто ж розміщував ці матеріали? 125 публікацій – ХМ-ІНСАЙД, 77 публікацій – Поділля News, 59 публікацій – Незалежний громадський портал, 35 публікацій – інтернет-газета Вечірній Кам’янець, 33 публікації – vsim.ua, 21 публікація – сайт міста Шепетівка і 20 публікацій – Городок. City.

Про що йдеться в оплачених онлайн-новинах

Медійники писали про відзначення працівників з нагоди їхніх професійних свят, виїзне засідання спецкомісії ВРУ з питань захисту прав переселенців, спортивні змаганняпитання ментального здоров’я, передання автівок захисникам та захисницям, зустріч начальника Хмельницької ОВА та нардепів, вручення державних відзнак і персональних стипендій мистецькій еліті краю. Також медійники розповідали про те, що на Хмельниччині обговорили "шляхи покращення безпеки дорожнього руху під час відключень електроенергії" й що благодійні організації та ОВА "об’єднують зусилля" для підтримки переселенців на Хмельниччині.

У липні медіа, зокрема, писали, що будівельники Хмельниччини отримали відзнаки за зміцнення обороноздатності, що в 11 громадах деколонізують вулиці за рішенням ОВА. Або про те, що керівниця апарату адміністрації Оксана Вжешневська взяла участь у конференції із захисту прав людей, начальник ОВА Сергій Тюрін узяв участь в "обговоренні новацій у шкільному харчуванні", а його заступник Володимир Білик – у Державній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки. І знову про відзначення в державні свята.

У серпні тут публікувалися новини про те, що на Хмельниччині відбулося засідання Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, що громади отримали сім нових автобусів, а очільник ОВА Сергій Тюрін вручив нагороди з нагоди Дня Незалежності. Також з’явилися новини, що НАЗК визначило на Хмельниччині чотири корупційно ризикових сфери, а начальник ХОВА Сергій Тюрін провів чергове засідання обласної робочої групи "Прозорість і підзвітність".

У вересні знову аудиторія медіа читала про відзначення з нагоди професійного свята, цього разу нотаріусів. Більшість медійників розповіла, що роботу пунктів незламності на Хмельниччині "обговорили в ОВА" (про Шепетівщину теж там обговорювали) та що в громаді завершують будівництво нової школи. Також ЗМІ розповідали про отримання медичної гуманітарної допомоги від польських партнерів та про те, що на Хмельниччині обладнали чергову мобільну стоматологію для військових. І, якщо у вересні були деякі сумніви, чи платили за ці новини посадовці, тепер можна точно сказати: так, платили за кошт платників податків.

Піар влади і телебачення

Від початку року адміністрація підписала ще чотири договори на висвітлення діяльності на телебаченні. Тут ідеться про значно менші суми та прямі договори. Договір на 17 125 гривень підписано з ТОВ "Про Медіа Групп" (телеканал "Перший Подільський"), на 9945 гривень – з ДП "Дитяче телевізійне агентство" (33 канал) та два договори – з ТОВ "Телекомпанія Проскурів" (телеканал "ТВ7+"): на 10 200 та 11 325 гривень.

За договором з ТОВ "Про Медіа Групп", телеканал "Перший Подільський" вже виготовив і випустив в ефір шість сюжетів. Вартість кожного сюжету – 1500 гривень, тобто всі кошти, які передбачав підписаний договір. Сюжети стосувалися передання автомобілів хмельницьким військовим, які, звісно, передавав на той час перший заступник начальника ОВА Сергій Тюрін, відправлення генераторів та пального від Хмельниччини Харківщині та "професійно-технічній освіті на новому рівні" тощо.

ТОВ "Телекомпанія "Проскурів" у липні підписала акт на виготовлення восьми сюжетів. Загальна вартість – 10,2 тисячі гривень. Сім з восьми сюжетів присвячено начальнику Хмельницької ОВА Сергію Тюріну, ще два – його заступнику Володимиру Юр’єву.

Сюжет телеканалу ТВ7+ "Хмельниччина з Харківщиною". Скриншот: ютуб

Водночас це ТОВ в один день, 25 вересня, підписало новий договір та акт приймання-передання наданих послуг. В акті згадується виготовлення сюжетів із середини липня і до кінця серпня. Тобто йдеться про 12 сюжетів, які зняли й показали в ефірі ще до підписання офіційного договору з обласною адміністрацією.

Дочірнє підприємство "Дитяче телевізійне агентство" виготовило та транслювало два сюжети на загальну суму 9945 гривень. Перший сюжет стосувався Акту злуки (в сюжеті присутній на той час перший заступник начальника Хмельницької ОВА Сергій Тюрін), другий – про перший звіт щодо спрямування коштів обласного бюджету (звітував на сесії Сергій Тюрін, більша частина сюжету – це його синхрони).

Сюжет 33 телеканалу "Перший звіт про спрямування коштів обласного бюджету представили на сесії обласної ради". Скриншот: сайт телеканалу

Матеріали за бюджетні кошти та відсутність маркування

За дев'ять місяців 2024 року кількість виготовлених новин про обласну владу перетнула позначку в чотири сотні матеріалів. В актах, які ми отримали, є чіткий перелік усіх медійних продуктів, що дало змогу побачити тенденцію – жодне медіа не маркує контенту, за який отримує кошти, та, очевидно, часто публікує матеріали, які вигідні замовнику, а не аудиторії.

Ми запитали в медійників і обласної адміністрації, чому склалася така практика, адже, якщо говорити про аудиторію, справедливо б було розповідати, чи цей матеріал створений редакцією, чи його замовили, хто і за які гроші, зокрема.

Прохання відповісти проігнорували всі три телеканали, які мали чи мають договірні відносини з обласною адміністрацією. Також ми не отримали відповіді від онлайн-медіа vsim.ua та газети "Актуально для подолян".

Директорка департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Інна Михайлова зазначила, що кожне медіа має свою редакційну політику і саме вирішує, як і чи маркувати матеріали. "Наскільки відомо мені, матеріали про діяльність Хмельницької ОВА в ЗМІ не маркуються, адже жодне законодавство цього не передбачає", – написала у відповідь посадовиця.

У листі-відповіді редакція ТОВ "ІА ХМ-ІНСАЙД" зазначила, що законодавство України не передбачає чіткої вимоги маркувати як "рекламу" інформацію, яка розміщується за договором з органом державної влади. "Крім того, зважаючи на воєнний стан в Україні, результати діяльності влади, зокрема обласної військової адміністрації, мають суспільне значення для мешканців регіону", – зазначила у відповіді редакція ІА ХМ-ІНСАЙД.

Ідентичного змісту відповідь надала керівниця медіа "Городок.City" Наталія Попович, що має договір про надання послуг з ХМ-ІНСАЙД. Також керівниця зазначила, що діяльність органів влади, зокрема військової адміністрації, під час дії воєнного стану є суспільно важливою інформацією для жителів області та регіону.

Схожого змісту відповідь також надійшла від редакції інтернет-газети "Вечірній Кам’янець", яка також має окремий договір з ХМ-ІНСАЙД. Видання зазначило, що чинне законодавство не має зобов’язання робити маркування офіційної інформації органів влади або місцевого самоврядування.

Головний редактор shepetivka.com.ua Олександр Островський зазначив, що його медіа не пише матеріалів про діяльність Хмельницької ОВА, а пише про події та рішення, які стосуються та впливають на Шепетівщину. Це медіа – субпідрядник ТОВ "ІА ХМ-ІНСАЙД".

"Через воєнний стан ми обмежені в людських ресурсах та певними рамками, щоб не зашкодити обороноздатності країни. Відповідно, часто черпаємо інформацію з ОВА та інших офіційних джерел. Жодних вимог, про що писати чи не писати, нам ніхто не ставив. Тобто ми самі вирішуємо, що та коли писати, що аж ніяк не назвеш рекламою. Наприкінці кожного місяця ОВА просто обирає матеріали, які, на її думку, сприяли висвітленню її діяльності, та оплачує їх постфактум", – розповів Олександр Островський.

Незалежний громадський портал не маркує матеріалів про діяльність Хмельницької ОВА та не має з нею ніяких фінансово-договірних відносин.

"Вибір релізів та новин Хмельницької ОВА для публікації на сайті НГП здійснюється виключно редакцією без жодного впливу на це державного органу чи приватної особи, тобто відсутнє будь-яке цензурування. Окрім того, публікація значущих для інформування суспільства новин роботи ОВА зовсім не означає, що редакція не публікує критичні матеріали про діяльність посадовців", – йдеться у відповіді редакції НГП. Втім, йдеться у відповіді, редакція розгляне можливість маркування новин від ОВА, облради, міської влади та правоохоронних органів.

Єдине медіа, яке наразі почало маркувати матеріали про висвітлення діяльності облдержадміністрації, – сайт "Поділля NEWS". Його власниця Олена Лямзіна повідомила, що такі матеріали маркуються позначкою PR у кінці тексту.

"Це інформаційні матеріали, які розповідають про діяльність обласної військової адміністрації. Оскільки ми не завжди встигаємо на всі події та заходи, які проводить ОВА, ми користуємося інформаційними повідомленнями, опублікованими на сайті ОВА та в її соцмережах. Тому така співпраця з ОВА дає можливість нашим читачам оперативно дізнаватися про новини області", – зазначила Олена Лямзіна.

Замість висновків

У деяких регіонах України маркування матеріалів про висвітлення діяльності органів влади практикують. До прикладу, у Кропивницькому той чи інший формат маркування матеріалів, що є частиною оплачуваного висвітлення діяльності рад, мають принаймні два видання: інформаційні портали "Гречка" і "Точка доступу". Як розповів представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області Павло Лісниченко, на "Гречці" журналісти маркують майже всі матеріали від Кіровоградської обласної ради, які просили ставити на сайті – рівно той текст, який надсилали для публікації. Що ж до міської ради, то журналісти мають можливість самостійно обирати теми для висвітлення або ж додатково опрацьовувати надані радою матеріали. У такому разі матеріали не маркують.

Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області

Liked the article?
Help us be even more cool!