Бюджетний піар: як влада Хмельниччини витрачає кошти на новини про себе
Хмельницька обласна військова адміністрація продовжує витрачати бюджетні кошти на висвітлення своєї діяльності. Вже майже 800 тисяч гривень за 9 місяців цього року вона заплатила регіональним медіа за публікації про себе. Минулого року облдержадміністрація на цей напрямок загалом витратила 746 тисяч гривень. Цього року чиновники вже підписали сім договорів з різними медіа. З ким підписані ці договори, ы на яких умовах, – розповімо у цьому матеріалі. А ще поговоримо про те, чи маркують медійники Хмельниччини матеріали, які розміщують на замовлення обласної адміністрації.
Новини про чиновників і газети
В електронній системі закупівель ми знайшли сім закупівель, які стосуються висвітлення діяльності обладміністрації в регіональних медіа. Дві закупівлі проведені як відкриті торги з особливостями, п’ять інших – як закупівлі без використання електронної системи. Кількість закупівель загалом відповідає кількості договорів, які на наші запити надала Хмельницька ОВА. Загальна сума, на яку вже підписано договори на висвітлення діяльності в ЗМІ, становить майже 785 тисяч гривень.
Дві перші закупівлі, які департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА, як організатор, провів у формі «відкритих торгів з особливостями», стосувалися послуг із розміщення інформації в друкованих виданнях та через веб-сайт.
У першому випадку на тендер прийшло два учасники і було змагання. Змагались два друкованих видання: ТОВ «Бізнес Лідер» (газета «Актуально для подолян») та ПП «Медіа-центр “Подільські Вісті» (газета «Подільські вісті»). Окрім друкованої форми ці видання мають ще й сайти.
ТОВ «Бізнес Лідер» засноване в серпні 2013 року. З того часу і до березня 2016 року її його керівником був Олег Шаповал. З жовтня 2018 року і до сьогодні газету очолює Оксана Шаповал (в проміжку між Шаповалами керівником була Інна Лиса). З березня 2016 року незмінним засновником цієї юрособи є хмельничанин Василь Манжар. Газета «Актуально для подолян» виходить раз у два тижні по четвергам (до прикладу, в жовтні газета вийшла 10 та 24 жовтня). Тираж – 1200 примірників. Саме ж друковане видання позиціонує себе як Хмельницький обласний інформаційний щотижневик.
У результаті конкурсу, вартість, за яку відбуватиметься висвітлення діяльності обладміністрації, замість 195 тисяч гривень опустилась до 116 тисяч. Договір отримала газета «Актуально для подолян».
Адміністрація уклала його 22 квітня 2024 року і діятиме він до кінця року. За його умовами, вартість квадратного сантиметра друкованої площі становитиме 5,95 гривень. Про кількість матеріалів, що планується до розміщення продовж 2024 року, у договорі не йдеться. Втім, за результатами договору, не менше 19,5 тисяч квадратних сантиметрів площі газети має бути заповнене новинами про ХОВА. До прикладу, якщо газета другується форматом А3, то всього за період дії договору редакція має розмістити приблизно 15 з половиною шпальт новин від влади.
Неображеним залишився і другий претендент на інформацію від Хмельницької ХОВА. 16 травня 2024 року адміністрація з ПП «Медіа-центр “Подільські Вісті» уклала прямий договір та розмістили інформацію про нього в електронній системі. За договором, в газеті планується розміщення матеріалів за аналогічними розцінками “Актуально для подолян”. Сума договору тут склала трохи менше 79 тисяч гривень. З початку року адміністрація також підписала з ними три акти на понад 49 тисяч гривень за розміщення 30 матеріалів. Тематика цих новин стандартна: компліментарні описи дій посадовців, які входять у їх обов’язки, та всілякі нагородження.
Газета «Подільські вісті» – одне з найстаріших видань, що виходить на Хмельниччині. Заснована вона в 1918 році. Газета належала Хмельницькій облраді до 2 червня 2016 року. З моменту роздержавлення – це приватне підприємство, засновниками якого є Петро Лічман на 90% (він також його керівник), Світлана Дубінська – 8% та Інна Мельник – 2%. «Подільські вісті» виходять щочетверга та розповсюджується на по Хмельницькій області накладом 7500 примірників.
На момент написання матеріалу з газетою «Подільські вісті» адміністрація підписала вже чотири акти виконаних робіт. Загальна вартість розміщених там 16 матеріалів – 26 995 гривень.
Як влада піариться в онлайн-медіа
На окрему увагу заслуговує закупівля на розміщення інформації про діяльність Хмельницької ОВА на сайтах. Як уже зазначалось, її провели як відкриті торги з особливостями. Чим зручна ця форма закупівель? Все банально просто – прийшов один учасник і добре, він – переможець. Так і сталось цього разу. Для участі в тендері свою пропозицію подало лише ТОВ «Інформаційне Агентство «ХМ-ІНСАЙД». Відповідно аукціону в системі не було. Адміністрація визнала переможцем цього єдиного учасника.
До речі, Інформаційне агентство ХМ-ІНСАЙД (ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ-ІНСАЙД) засноване у січні 2020 року. Головною редакторкою, директоркою та єдиною засновницею є Лілія Коцюк. Інформація про аудиторію медіа на сайті онлайн-медіа не розміщена. Поряд з тим, кожна новина на сайті має лічильники, з яких видно, що охоплення варіюються від 150 переглядів до 1,5 тисячі. На показники впливає тематика новин. Нагадаємо, що за результатами нашого моніторингу у вересні ХМ-ІНСАЙД поширив найбільше політичної джинси.
14 травня 2024 року Хмельницька ОВА та онлайн-медіа ХМ-ІНСАЙД уклали договір. За його умовами, йдеться про надання інформаційних послуг відповідно до замовлення, яке формує департамент інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА. Умови розміщення: електронні ЗМІ мережі інтернет, інтернет-агенції обласного рівня. Обсяг матеріалів: 4-5 статей на тиждень на трьох різних майданчиках, не менше 1 500 символів, за потреби фото, відео, посилання, з дублюванням у соціальних мережах цих майданчиків. Вартість: 450 новин вартістю 1 180 гривень за одну публікацію (всього 531 тисяча гривень), 5 інтерв’ю – вартістю 3 680 гривень кожне (всього 18 400 грн). За договором Хмельницької ОВА з «ХМ-ІНСАЙД», на момент виходу матеріалу вже підписані п’ять актів про виконану роботу на 436,6 тисяч гривень. Це – майже 80% від суми договору. Загалом медійники розмістили вже 370 публікацій, кожна з яких вартувала обласному бюджету і платникам податків по 1180 гривень.
Ми запитали у директорки департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Хмельницької ОВА Інни Михайлової, чому вони обрали саме таку процедуру. На момент публікації посадовиця прочитала повідомлення в меседжері, але не відповіла. Втім, цією закупівлею зацікавилась Держаудитслужба в Хмельницькій області. 7 жовтня 2024 року у самій закупівлі почалася комунікація між цим контролюючим органом та департаментом.
Серед того, чим цікавиться аудитслужба – комерційні пропозиції від потенційних учасників, посилання на сайти, де проводився попередній моніторинг цін та послуги, тощо. Ці документи цікаві контролюючому органу в контексті обґрунтування розміру витрат замовником, технічних та якісних характеристик предмета закупівлі та визначення його очікуваної вартості.
У відповідь на повідомлення Держаудитслужби департамент обладміністрації надав три цінові пропозиції – від переможця, ТОВ «Інформаційне Агентство «ХМ-ІНСАЙД», ФОП Лямзіна Олена Володимирівна (Поділля News) та ФОП Олексюк Вадим Миколайович (Незалежний громадський портал). Всі листи датовані кінцем лютого та початком березня. Цінові пропозиції виглядали так: 1 200 гривень за новину від ХМ-ІНСАЙД, 1 280 гривень за послугу від ФОП Лямзіна О.В. та 1 300 гривень за новину від ФОП Олексюк В.М.
Варто нагадати, що ці ФОПи не приймали участь у закупівлі, втім їхні сайти розміщують матеріали за договором між ТОВ «Інформаційне Агентство «ХМ-ІНСАЙД» та Хмельницькою ОВА. Ми запитали у директорки департаменту Інни Михайлової, чому договір підписано з одним медіа, а публікації розміщуються у семи. Посадовиця зазначила, що відповідно до тендерної документації, вони мають право залучати інших виконавців.
Хто ж розміщував ці матеріали? 125 публікацій – «ХМ-ІНСАЙД», 77 публікацій – Поділля News, 59 публікацій – Незалежний громадський портал, 35 публікацій – інтернет-газета «Вечірній Кам’янець», 33 публікації – vsim.ua, 21 публікація – сайт міста Шепетівка і 20 публікацій – Городок. City.
Про що йдеться у оплачених онлайн-новинах
Медійники писали про відзначення працівників з нагоди їх професійних свят, виїзне засідання спецкомісії ВРУ з питань захисту прав переселенців, спортивні змагання, питання ментального здоров’я, передачу автівок захисникам та захисницям, зустріч начальника Хмельницької ОВА та нардепів, вручення державних відзнак та персональних стипендій мистецькій еліті краю. Також медійники розповідали про те, що на Хмельниччині обговорили “шляхи покращення безпеки дорожнього руху під час відключень електроенергії” й що благодійні організації та ОВА “об’єднують зусилля” для підтримки переселенців на Хмельниччині.
У липні медіа, зокрема, писали, що будівельники Хмельниччини отримали відзнаки за зміцнення обороноздатності, що в 11 громадах деколонізують вулиці за рішенням ОВА. Або про те, що керівниця апарату адміністрації Оксана Вжешневська взяла участь у конференції із захисту прав людей, начальник ОВА Сергій Тюрін взяв участь в “обговоренні новацій у шкільному харчуванні”, а його заступник Володимир Білик – у Державній комісії з питань техногенно-екологічної безпеки. І знову про відзначення у державні свята.
У серпні тут публікувалися новини про те, що на Хмельниччині відбулося засідання Конгресу місцевих та регіональних влад при Президентові України, що громади отримали сім нових автобусів, а очільник ОВА Сергій Тюрін вручив нагороди з нагоди Дня Незалежності. Також з’явилися новини, що НАЗК визначив на Хмельниччині чотири корупційно ризикових сфери, а начальник ХОВА Сергій Тюрін провів чергове засідання обласної робочої групи «Прозорість і підзвітність».
У вересні знову аудиторія медіа читала про відзначення з нагоди професійного свята, цього раз нотаріусів. Більшість медійників розповіло, що роботу «пунктів незламності» на Хмельниччині “обговорили в ОВА” (про Шепетівщину – теж там обговорювали) та що у громаді завершують будівництво нової школи. Також ЗМІ розповідали про отримання медичної гуманітарної допомоги від польських партнерів та про те, що на Хмельниччині обладнали чергову мобільну стоматологію для військових. І якщо у вересні були деякі сумніви, чи платили за ці новини чиновники, тепер можна точно сказати: так, платили за рахунок платників податків.
Піар влади і телебачення
Від початку року адміністрація підписала ще чотири договори на висвітлення діяльності на телебаченні. Тут мова йде про значно менші суми та прямі договори. Договір на 17 125 гривень підписано з ТОВ “Про Медіа Групп” (телеканал «Перший Подільський»), на 9 945 гривень – з ДП «Дитяче телевізійне агентство» (33 канал) та два договори з ТОВ «Телекомпанія Проскурів» (телеканал «ТВ7+»): на 10 200 та 11 325 гривень.
За договором з ТОВ «Про Медіа Групп», телеканал «Перший Подільсткий», вже виготовив і випустив в ефір 6 сюжетів. Вартість кожного сюжету – 1500 гривень, тобто всі кошти, які передбачав підписаний договір. Сюжети стосувалися передачі автомобілів хмельницьким військовим, які, звісно, передавав на той час перший заступник начальника ОВА Сергій Тюрін, відправці генераторів та пального від Хмельниччини Харківщині та “професійно-технічній освіті на новому рівні” тощо.
ТОВ «Телекомпанія «Проскурів» у липні підписала акт на виготовлення 8 сюжетів. Загальна вартість – 10,2 тисяч гривень. Сім із восьми сюжетів присвячені начальнику Хмельницької ОВА Сергію Тюріну, ще два – його заступнику Володимиру Юр’єву.
Водночас це ТОВ в один день, 25 вересня, підписала новий договір та акт приймання-передачі наданих послуг. В акті згадується виготовлення сюжетів з середини липня і до кінця серпня. Тобто йдеться про 12 сюжетів, які зняли і показали в ефірі ще до підписання офіційного договору з обласною адміністрацією.
Дочірнє підприємство «Дитяче телевізійне агентство» виготовило та транслювало два сюжети на загальну суму 9 945 гривень. Перший сюжет стосувався Акту злуки (в сюжеті присутній на той час перший заступник начальника Хмельницької ОВА Сергій Тюрін), другий – про перший звіт щодо спрямування коштів обласного бюджету (звітував на сесії Сергій Тюрін, більша частина сюжету – це його синхрони).
Матеріали за бюджетні кошти та відсутність маркування
За 9 місяців 2024 року кількість виготовлених новин про обласну владу перетнула позначку у чотири сотні матеріалів. В актах, які ми отримали, є чіткий перелік всіх медійних продуктів, що дало змогу побачити тенденцію – жодне медіа не марку контент, за який отримує кошти, та, очевидно, часто публікує матеріали, які вигідні замовнику, а не аудиторії.
Ми запитали у медійників і обласної адміністрації, чому склалась така практика, адже якщо говорити про аудиторію, справедливо б було розповідати, чи цей матеріал створений редакцією, чи його замовили, хто і за які гроші, – в тому числі.
Прохання відповісти проігнорували всі три телеканали, які мали чи мають договірні відносини з обласною адміністрацією. Також ми не отримали відповіді від онлай-медіа vsim.ua та газети «Актуально для подолян».
Директорка департаменту інформаційної діяльності, культури, національностей та релігій Інна Михайлова зазначила, що кожне медіа має свою редакційну політику і саме вирішує яким чином і чи маркувати матеріали. «Наскільки відомо мені, матеріали про діяльність Хмельницької ОВА у ЗМІ не маркуються, адже жодне законодавство цього не передбачає», – написала у відповідь посадовиця.
У листі-відповіді редакція ТОВ «ІА «ХМ-ІНСАЙД» зазначила, що законодавство України не передбачає чітку вимогу маркувати як “реклама” інформацію, що розміщується за договором із органом державної влади. «Крім того, зважаючи на воєнний стан в Україні, результати діяльності влади, зокрема, обласної військової адміністрації, мають суспільне значення для мешканців регіону», – зазначила у відповіді редакція ІА «ХМ-ІНСАЙД».
Ідентичного змісту відповідь надала керівниця медіа «Городок.City» Наталія Попович, що має договір про надання послуг з ХМ-ІНСАЙД. Також керівниця зазначила, що діяльність органів влади, зокрема військової адміністрації під час дії воєнного стану, є суспільно-важливою інформацією для жителів області та регіону.
Схожого змісту відповідь також надійшла від редакції інтернет-газети «Вечірній Кам’янець», яке також має окремий договір із ХМ-ІНСАЙД. Видання зазначило, що чинне законодавство не має зобов’язання робити маркування офіційної інформації органів влади або місцевого самоврядування.
Головний редактор shepetivka.com.ua Олександр Островський зазначив, що його медіа не пише матеріали про діяльність Хмельницької ОВА, а пише про події та рішення, які стосуються та впливають на Шепетівщину. Це медіа – субпідрядник ТОВ “ІА “ХМ-ІНСАЙД”.
«Через воєнний стан ми обмежені в людських ресурсах та певними рамками, щоб не зашкодити обороноздатності країни. Відповідно часто черпаємо інформацію з ОВА та інших офіційних джерел. Жодних вимог, про що писати чи не писати, нам ніхто не ставив. Тобто, ми самі вирішуємо що та коли писати, що аж ніяк не назвеш рекламою. В кінці кожного місяця ОВА просто обирає матеріали, які, на їх думку, сприяли висвітленню їх діяльності та оплачує їх постфактум», – розповів Олександр Островський.
«Незалежний громадський портал» не маркує матеріали про діяльність Хмельницької ОВА та не має з нею ніяких фінансово-договірних відносин.
«Вибір релізів та новин Хмельницької ОВА для публікації на сайті «НГП» здійснюється виключно редакцією без жодного впливу на це державного органу чи приватної особи, тобто відсутнє будь-яке цензурування. Окрім того, публікація значущих для інформування суспільства новин роботи ОВА зовсім не означає, що редакція не публікує критичні матеріали про діяльність чиновників», – йдеться у відповіді редакції НГП. Втім, говориться у відповіді, редакція розгляне можливість маркування новин від ОВА, облради, міської влади та правоохоронних органів.
Єдине медіа, яке наразі почало маркувати матеріали про висвітлення діяльності облдержадміністрації, – сайт «Поділля NEWS». Його власниця Олена Лямзіна повідомила, що такі матеріали маркуються позначкою «PR» в кінці тексту.
«Це інформаційні матеріали, які розповідають про діяльність обласної військової адміністрації. Оскільки ми не завжди встигаємо на всі події та заходи, які проводить ОВА, ми користуємося інформаційними повідомленнями, опублікованими на сайті ОВА та в її соцмережах. Тому така співпраця з ОВА дає можливість нашим читачам оперативно дізнаватись про новини області», – зазначила Олена Лямзіна.
Замість висновків
У деяких регіонах України маркування матеріалів про висвітлення діяльності органів влади практикують. До прикладу, у Кропивницькому той чи інший формат маркування матеріалів, що є частиною оплачуваного висвітлення діяльності рад, мають принаймні два видання: інформаційні портали “Гречка” і “Точка доступу”. Як розповів представник Інституту масової інформації в Кіровоградській області Павло Лісниченко, на “Гречці” журналісти маркують майже всі матеріали від Кіровоградської обласної ради, які просили ставити на сайті рівно той текст, який вони присилали для публікації. Що ж до міської ради, то журналісти мають можливість самостійно обирати теми для висвітлення, або ж додатково опрацьовувати надані радою матеріали. У такому випадку матеріали не маркують.
Альона Береза, регіональна представниця Інституту масової інформації в Хмельницькій області
Help us be even more cool!