ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Найпоширенішим порушенням виборчого законодавства є нерозмежування агітації та новин

19.10.2012, 03:27

Медіа-експерти зазначають, що одним із найпоширеніших порушень виборчого законодавства є те, що ЗМІ не розмежовують агітацію і новини, та відсутній державний контроль за порушеннями законодавства про агітацію та висвітлення виборів у ЗМІ.

Про це 19 жовтня на прес-конференції, присвяченій найбільш поширеним порушенням висвітлення у ЗМІ виборчої кампанії-2012, а також законодавства про агітацію, повідомили директор Інституту Медіа Права Тарас Шевченко та менеджер з розвитку Інституту масової інформації Ольга Шалайська в рамках Руху ЧЕСНО.

Тарас Шевченко розповів про вимоги та обмеження, встановлені Законом України «Про вибори народних депутатів України» до ведення передвиборної агітації та висвітлення виборчого процесу. Медіа-юрист зауважив, що у ЗМІ спостерігаються численні порушення норм цього закону. Зокрема, у телевізійній політичній рекламі не завжди повідомляється про те, хто її замовив, всупереч прямій вимозі закону. Результати соціологічних досліджень також нерідко подаються без супровідної інформації, визначеної законом. Ще одне поширене порушення полягає у тому, що друковані та аудіовізуальні мас-медіа не розмежовують агітацію та новини, і це призводить до введення виборців в оману.

“На жаль, засоби масової інформації порушують законодавство про вибори. Це може суттєво спотворити волевиявлення громадян. Часто порушення є свідомими. Наприклад, одна з найбільш тиражних газет «Сегодня» поширює матеріали передвиборчої агітації у такий спосіб, щоб читачі думали, що це журналістські тексти. Замість маркування «Передвиборна агітація» тексти позначаються як «Новини регіонів» або «Точка зору». Про те, що ці рубрики йдуть на правах реклами, вказано на іншій сторінці дрібним шрифтом”, - розповів Шевченко.

Ольга Шалайська повідомила, що «Моніторинг дотримання журналістських стандартів та підвищення медіа-грамотності широкого кола українських громадян» (за підтримки Internews Network) відзначав зростання “джинси” починаючи з лютого 2012 року. У травні в друкованих загальнонаціональних виданнях кількість політичної джинси досягла рівня комерційної. У вересні рівень політичної «джинси» досяг свого апогею. Ознаки замовності містили 184 матеріали політичного характеру із 1721-го.

У вересні найбільше матеріалів з ознаками замовності («джинси») розміщено на користь діючого уряду – 39% (цей показник постійно зростає починаючи з травня). Мажоритарні кандидати у народні депутати заповнили своєю немаркованою агітацією 21% (дані стосуються Києва), серед політичних партій  - лідерами є КПУ та «Україна вперед» – 9% ( їхні показники знижуються: у червні КПУ мало 20%, у липні – 16%, Королевська – відповідно 23% та 17%). У липні до «джинсовиків» приєдналась і Об’єднана опозиція – 12%. У вересні її показник був 7%. «Удар» у вересні мав 4%.

У зв’язку із порушенням, наприклад, щоденною газетою «Сегодня» Закону України «Про рекламу» (ст.9) ІМІ звернувся до Інспекції з питань захисту прав споживачів у м.Києві з рекомендацією заборонити ПрАТ «Сегодня мультимедіа» розміщувати в газеті агітаційні за своєю суттю матеріали без позначок «Реклама», «На правах реклами» або «Політична агітація». Подібне звернення буде також надіслане в ЦВК.
“Популярні газети «джинсою» годують простих українців, щоб вони не мали інформації для роздумів про реальний стан нашої політики та економіки. Таку редакційну політику редактори видань пояснюють просто: «власник вимагає прибутків». А рівень суспільної відповідальності власників медіа залишається в Україні на вкрай низькому рівні», - вважає експерт ІМІ Ольга Шалайська.

Під час прес-конференції також було висвітлене питання відсутності державного контролю за порушеннями законодавства про агітацію та висвітлення виборів у ЗМІ.
Liked the article?
Help us be even more cool!