ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Медіачек: У сюжеті Кременчуцької міської ТРК про шоколад є прихована реклама на користь однієї компанії

Громадські організації "Детектор медіа" та "Інститут масової інформації" пропонують механізм скарг на неякісні журналістські матеріали, які порушують законодавство та професійні стандарти. На сайтах організацій розміщено спеціальну форму для подання публічної скарги. Поскаржитися може кожен, анонімні скарги не розглядаються. Цей механізм слугує для оперативного консультування щодо порушень у ЗМІ.

У разі якщо подані матеріали свідчать про наявність складної ситуації, організації передають скарги до розгляду в Комісію журналістської етики та Незалежну медійну раду. Короткі запитання до ініціативи та реакції на висновки можна надіслати за адресою [email protected].

Висновок №190 щодо матеріалу КП "Кременчуцька міська телерадіокомпанія" під назвою  "11 липня людство відзначає Всесвітній день шоколаду"

І. Дані щодо скарги та оскарженого матеріалу

1. 14 липня 2023 року до Ініціативи "МедіаЧек" надійшла скарга на вказаний матеріал, у якій стверджується про наявність немаркованої реклами у відеосюжеті.

2. Оскаржений сюжет було розміщено в соціальній мережі YouTube 11 липня 2023 р. Авторами відеосюжету вказано Д. Цирюльник та В. Петрова. Відео має тривалість більш ніж чотири хвилини. 

3. Матеріал присвячено Всесвітньому дню шоколаду, під час сюжету перехожі розповідають про шоколад, кілька разів акцентується на продукції "Львівської майстерні шоколаду" (1 хв. 15 с., 3 хв. 20 с). Після 1 хв. 50 с. цей заклад згадується безпосередньо, а його представник надає коментарі. Далі згадуються благодійні пожертви на ЗСУ від "Львівської майстерні шоколаду" (2 хв 20 с.).

4. Телекомпанія не відповіла на звернення Ініціативи прокоментувати скаргу.

ІІ. Стандарти журналістської етики та законодавство, які регулюють цю сферу суспільних відносин

Кодекс етики українського журналіста (в ред. 2013 року):

1. "Інформаційні та аналітичні матеріали мають бути чітко відокремлені від реклами відповідною рубрикацією" (п. 7).

2. Закон України "Про рекламу" (в ред. 2003 р. станом на 14.07.23, № 270/96-ВР) – розглядається редакція закону, яка діяла станом на момент виходу відеосюжету:

  • "прихована реклама – інформація про особу чи товар у програмі, публікації, якщо така інформація слугує рекламним цілям і може вводити в оману осіб щодо дійсної мети таких програм, публікацій;
  • реклама – інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару" (ст. 1). 

Стаття 9: 

"1. Реклама має бути чітко відокремлена від іншої інформації, незалежно від форм чи способів розповсюдження, таким чином, щоб її можна було ідентифікувати як рекламу.

2. Реклама у лінійних аудіальних та аудіовізуальних медіа повинна бути чітко відокремлена від інших програм на їх початку і наприкінці за допомогою аудіо-, відео-, комбінованих засобів, титрів, рекламного логотипа або коментарів ведучих з використанням слова "реклама".

3. Інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами".

[…]

5. Прихована реклама забороняється".

3. Редакційний статут на сайті телеканалу відсутній.

ІІІ. Оцінка розглядуваного матеріалу

1. Ініціатива "МедіаЧек" розглядає матеріал, який було оприлюднено до зміни рекламного законодавства (зокрема, визначення терміна "реклама"), але розгляд відбувається після набуття змінами чинності. Береться до уваги версія законодавства саме на дату виходу сюжету. Зважаючи на те що термін "реклама" вживається також і в Кодексі етики українського журналіста, МедіаЧек розгляне співвідношення відповідних понять у кодексі та рекламному законодавстві.

2. Привернення уваги до "Львівської майстерні шоколаду", розташованої в м. Кременчуці, та до її продукції в розглядуваному сюжеті є регулярними й очевидними. Цей заклад та його продукція згадуються в сюжеті в позитивному контексті. Хоча практично вся продукція цього закладу стосується шоколаду, але він за визначенням не може бути єдиним місцем у місті, де можна придбати товари з шоколаду.

Новинним приводом для матеріалу є Всесвітній день шоколаду, і сюжет нібито за своїм характером є розважальним (що не заборонено для новинних передач), але фокусування лише на одному закладові в позитивному контексті та його продукції явно слугує рекламним цілям. Сам сюжет не містить хоч якогось маркування, яке вказувало б на його рекламний характер. Тобто допущено порушення п. 7 Кодексу етики та ч.ч. 1-3 і 5 ст. 9 Закону "Про рекламу". 

3. Ініціатива виходить з того, що поняття "реклама", використовувані в рекламному законодавстві та в Кодексі етики українського журналіста, є ідентичними. Водночас відповідний п. 7 Кодексу етики є спеціальною нормою щодо другого речення його ж п. 17. 

Ініціатива "МедіаЧек" вважає, що КП "Кременчуцька міська телерадіокомпанія" у своєму сюжеті  під назвою "11 липня людство відзначає Всесвітній день шоколаду" порушила п. 7 Кодексу етики українського журналіста та частини 1–3 і 5 ст. 9 Закону України "Про рекламу" (в редакції на момент виходу сюжету).

Копія цього висновку надсилається до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення.

23  лютого 2024 р.

Liked the article?
Help us be even more cool!