ГАРЯЧА ЛІНІЯ050 447 70 63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Подай скаргу

Майже 50% українців вважають вакцину небезпечнішою за COVID-19 – опитування USAID-Internews

17.11.2021, 12:05
Фото: Clay Banks, Unsplash
Фото: Clay Banks, Unsplash

Цьогорічне опитування USAID-Internews "Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа" виявило, що більшість українців зустрічала дезінформацію і від третини до 50% були схильні вірити у фальшиві наративи.

Разом із медійними організаціями та партнерами з медіаграмотності, такими як Інститут масової інформації, "Детектор медіа", "Інтерньюз-Україна", Академія української преси, Інститут демократії імені Пилипа Орлика, інтернет-виданнями "Тексти" та "БезБрехні", організація Internews підготувала короткий тест, щоб визначити, як практично респонденти можуть відрізнити якісні новини від дезінформації.

Результати тесту показали значне збільшення кількості громадян, що правильно визначили, яка інформація є правдивою, а яка ні, у кожній з трьох поданих новин (11% було у 2020 році; 24% у 2021-му). Лише 6% респондентів не дали жодної правильної відповіді – значно кращі показники в порівнянні з попередніми роками.

Однак результати дослідження виявилися не такими позитивними, коли респондентів запитали про поширення дезінформації. Більшість українців стикалася з цими історіями, і, що ще більш тривожно, значна частина повірила в них. Це викликає особливе занепокоєння, коли йдеться про дезінформацію про вакцину проти Covid-19: 68% опитаних чули історію про те, що вакцина є небезпечнішою за сам коронавірус, а 49% сказали, що вважають це правдою.

"Хоча в нас є певні підстави для оптимізму, оскільки українці демонструють покращення навичок медіаграмотності в порівнянні з попередніми роками, попереду ще багато роботи. Більше людей, ніж будь-коли, насамперед покладаються на соціальні мережі для отримання новин і, як наслідок, стикаються з неправдивими та зловмисними наративами, які ставлять їхнє життя під загрозу. Зараз найважливіше забезпечити громадянам доступ до достовірної інформації та сприяти активному розвитку їхньої особистої стійкості до дезінформації", – заявила під час презентації директорка Internews в Україні Джилліан Маккормак.

Цьогоріч опитування USAID-Internews щодо споживання медіа виявило подальші проблеми з телебаченням як джерелом новин та інформації. Лише 46% респондентів сказали, що дивляться телебачення, щоб отримувати новини, у порівнянні з 85% у 2015 році. Довіра впала до найнижчого рівня з початку опитування, і лише 40% респондентів сказали, що довіряють телевізійним новинам.

Під час особистих інтерв’ю дослідники виявили, що 63% респондентів використовували соціальні мережі для отримання новин, що лише на 1% більше, ніж торік. Facebook залишається найпопулярнішим соціальним медіа серед українців, а Telegram продовжує залишатися популярним майже для всіх вікових груп (крім 50+), що на 2% більше, ніж минулого року.

Хоча довіра є найвищою до онлайн-медіа, відсоток довіри знизився з 48% у 2020 році до 44% у 2021-му. Водночас учасники фокус-груп сказали, що іноді вважають їх ненадійними та упередженими. Більшість інших видів медіа залишилася на тому ж низькому рівні довіри, лише радіо та друковані ЗМІ трохи відновилися. Національне радіо отримало на 3% більше довіри (24% 2021-го проти 21% 2020 року); регіональне радіо – на 3% більше (25% 2021-го проти 22% 2020 року). Національні друковані медіа отримали 22% (19% було у 2020 році), а регіональні друковані медіа додали 1% (23% у 2021 році проти 22% у 2020-му).

Що стосується інформування громадян про поточні реформи, то уряду та медіа необхідно докласти більше зусиль. Близько 45% респондентів сказали, що відчувають недостатню поінформованість про реформи, які відбуваються у сферах освіти, пенсійного забезпечення, охорони здоров’я, енергетики, землі та децентралізації.

Переважна більшість опитаних українців висловилася за рівні права: 84% респондентів сказали, що жінки та чоловіки мають бути однаково представлені в медіа, а 82% заявили, що медіа мають задовольняти інтереси різних груп суспільства.

Нарешті, важлива новина для медіа, які починають використовувати клубну та передплатну модель самозарадності: 20% українців готові платити за доступ до своїх улюблених онлайн-медіа.

Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа 2021

Дослідження "Ставлення населення до медіа та споживання різних типів медіа у 2021 році" було виконане соціологічною компанією InMind на замовлення міжнародної неприбуткової організації Internews, що реалізує "Медійну програму в Україні" за фінансової підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID). Основна мета дослідження – вивчити звички українців, що стосуються споживання медіа, а також їхню довіру до медіа, оцінити рівень медіаграмотності та обізнаність населення щодо впровадження реформ в Україні. У липні-серпні цього року представники InMind опитали 4000 респондентів у 12 областях України. Похибка вибірки не перевищує 2,5%.

Liked the article?
Help us be even more cool!