ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Продовжувати рух: як зупинення фінансування США впливає на медіа Миколаївщини

Раптове зупинення фінансування всіх проєктів Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) створило серйозний виклик для українських медіа. Не стали винятком і локальні видання Миколаївської області. Медіа, які останніми роками демонстрували якісну журналістику, тепер можуть зіткнутися з етичним вибором: публікувати джинсу й рекламу казино чи скорочувати витрати, звільняти журналістів або взагалі припиняти діяльність.

Проблема ускладнюється ще й загальним скороченням активності донорів, яке розпочалося восени 2024 року. Це кризове зниження фінансування ставить медіа перед необхідністю шукати нові джерела доходів і адаптуватися до нових умов під час повномасштабної війни, яка триває майже три роки. 

Преступности.НЕТ: змушені чекати, а проєкти відкладати

Головний редактор Преступности.НЕТ Анатолій Чубаченко. Фото Євгена Гомонюка

Для деяких медіа ситуація стала помітною перепоною в роботі. Зокрема, редакція сайту "Преступности.НЕТ" уже відчула вплив зупинення фінансування. "Наразі в нас є один грант від ІМІ за кошти USAID. І, відповідно до останніх інструкцій, його виконання призупиняється. Ми не можемо використати більшу половину коштів і чекаємо на подальші інструкції від грантодавця. Звичайно, ми розраховували на ці кошти. Трагедії не станеться, але труднощі все ж виникнуть", – розповідає головний редактор Анатолій Чубаченко. Гранти дали можливість покращити фінансовий стан редакції під час повномасштабного вторгнення. "Якщо згодом ми втратимо це джерело доходів, доведеться переглядати фінансовий план і відкласти в довгу шухляду низку проєктів", – резюмує Анатолій Чубаченко.

Гард.City: більше працювати з рекламою та звертатися до читачів

Галина Давидова, головна редакторка сайту "Гард.City". Фото – Facebook-сторінка Галини Давидової

Головна редакторка "Гард.City" Галина Давидова, яке працює в Первомайську, наголошує, що ситуація ускладнюється через загальну економічну ситуацію в Україні. Зменшення рекламного ринку, яке традиційно спостерігається в січні-лютому, посилює тиск на редакції. "Зрозуміло, що це вдарить по нашому виданню, як і по багатьох інших медіа. І час, коли грантодавець ухвалив рішення, дуже несприятливий саме для медіа. Ринок реклами і так зараз в’ялий, а в січні-лютому традиційно практично завмирає", – зазначає журналістка.

Галина Давидова розповіла, що Гард.City поєднує джерела фінансування: працює з рекламою, зокрема нативною, виготовляє мерчі. "Ще одне джерело прибутку – грантові проєкти і ще підтримка читачів. У 2024-му ми під'єднали кнопку донатів на сайті, однак цю тему не розвивали. Більше зусиль докладали до того, щоб збирати на ЗСУ", – розповідає Галина Давидова.  

Тепер звертатимуться по підтримку до читачів та ще більше працюватимуть з рекламою. Скорочення редакції Галина Давидова не планує, втім припускає, що доведеться працювати на меншу зарплату. "Зараз бачу такий вихід і не думаю, що буду оригінальною: більше працювати з рекламою та звертатися по підтримку до читачів. Будемо шукати нові можливості для заробітку. До прикладу, наші журналісти пройшли вже стільки навчань, що цілком самі могли б організувати курс, наприклад, з медіаграмотності та протидії дезінформації для зацікавлених. Скорочувати видатки, однак скорочення працівників не розглядаю. У нас стабільний колектив протягом багатьох років. Якщо люди погодяться працювати за меншу зарплату, залишаться всі", – говорить Галина Давидова. 

Підтримати Гард.City внеском можна за посиланням

"Миколаївські новини": працюємо на виживання

Головний редактор газети та сайту "Миколаївські новини" Анатолій Білоножко. Фото Сергія Кононенка

Головний редактор газети та онлайн-медіа "Миколаївські новини" Анатолій Білоножко каже, що до початку повномасштабного вторгнення його медіа не отримувало грантів, а основним джерелом доходів був продаж газет та інформаційно-рекламні послуги. Проте міжнародна підтримка від організацій, пов’язаних з USAID, допомогла виданню в найскладніший період: редакція газети постраждала від чергової ракетної атаки по Миколаєву у 2022 році, а її приміщення потім ще розграбували. Тож отриманий грант допоміг утримати редакцію та відновити друк газети.

"Міжнародна підтримка від організацій, пов’язаних з USAID, наповнила статті редакційного бюджету. Навесні 2022-го редакція навіть змогла релокуватися на кілька місяців до безпечнішої Одеси. Але раз на тиждень ми поверталися в Миколаїв на верстку і друк газети. Під час великої війни ми видали 150 номерів "Миколаївських новин". Завжди щосереди в Миколаєві можна купити свіжі номери, а от триразовий на тиждень вихід газет поновити не вдається. Що стосується найближчої перспективи, то інтернет-видання та паперові газети, що сиділи на грантах, гадаю, шансів не мають. Це стосується всього півдня України. Поки ми працюємо на виживання. Маємо трохи передплатників на 2025 рік, розраховуємо на пожвавлення бізнесу в Миколаєві. Почав приносити доходи наш сайт niknews.mk.ua, хоча з його обслуговуванням є чимало проблем", – розповідає Анатолій Білоножко.

Що стосується компенсаційних механізмів, на думку Анатолія Білоножка, газеті могла б допомогти місцева влада, "показавши приклад справедливості, прозорості та шляхетності". "Наприклад, читачі нас запитують, чому департамент соціального захисту населення Миколаївської міської ради оформлює безкоштовну передплату для містян усього на одне видання. А їх у Миколаєві залишилося всього три. Ще одним чинником може стати обов’язкове запровадження тендерів на висвітлення в друкованій пресі діяльності органів міської ради. Зокрема, як це роблять обласна військова адміністрація, обласна рада, великі промислові підприємства. На щось більше не розраховуємо, адже податковий тиск під час війни тільки зростає", – говорить редактор.

Підтримати "Миколаївські новини" можна, оформивши передплату на газету.

МикВісті: зупинення фінансування створює величезний виклик

СЕО МикВісті Олег Деренюга. Фото з Facebook-сторінки Олега Деренюги

СЕО МикВісті Олег Деренюга, наголошує, що зупинення фінансування USAID загострило системну кризу, яка вже деякий час впливає на локальні медіа. Регіональні редакції, які останніми роками працювали на високому рівні, опинилися в складній ситуації, де вибір зводиться до компромісу з принципами чи ризику закриття.

"Це створює величезний виклик для незалежних медіа. Багато регіональних редакцій, які демонстрували якість журналістики останні два роки, тепер опиняються перед етичним вибором: публікувати рекламу казино та джинсу чи закрити редакцію", – каже він. На думку Деренюги, це не просто тимчасовий виклик, пов’язаний із програмами USAID. Проблема набагато глибша і зачіпає загальне скорочення донорської підтримки.

"Проблема не лише в тимчасовій паузі програм USAID. Ця ситуація відбувається на тлі загального зниження активності донорів, яке почалося ще восени 2024 року. Ми вже тоді бачили, що ресурси для підтримки медіа зменшуються навіть з боку європейських організацій. Призупинення програм USAID лише загострює цю кризу", – зазначає Олег Деренюга. Він каже, що короткострокові гранти, хоча й можуть стати тимчасовим рішенням, не розв'язують систематичної проблеми фінансової стабільності медіа. "Тимчасовим рішенням могли б стати механізми екстреної підтримки від інших західних організацій, які не залежать від нової адміністрації США. Але це лише лікування симптомів. Короткострокові гранти, хоча й корисні, не здатні ефективно вирішити проблему фінансової стабільності локальних медіа. Навпаки, такі проєкти часто збільшують адміністративне навантаження на редакції, змушуючи їх витрачати більше часу на звітність, замість систематичного розвитку та пошуку довгострокових рішень", – розповідає він.

Попри ці труднощі редакція МикВісті продовжує працювати над розвитком рекламних доходів, хоча регіональна економіка створює серйозні обмеження. "За два роки нам вдалося збільшити рівень рекламних доходів на 20%. Але цього не досить. Ми бачимо, що економіка в регіоні стагнує, великий бізнес покидає регіон, а малий та середній бізнес лише бореться за виживання. Тому важко розраховувати на суттєве зростання рекламних доходів", – аналізує ситуацію Олег Деренюга. Він каже, що в таких умовах редакція фокусується на створенні нових механізмів залучення підтримки від читачів і працює над розвитком власної організації для довгострокової фінансової стійкості. 

Підтримати МикВісті можна за посиланням

Підтримка журналістики: заклик до громадян і бізнесу

Зупинення фінансування USAID стало серйозним викликом для медіа Миколаївщини. Спільна думка представників редакцій зводиться до того, що короткострокова підтримка може допомогти стабілізувати ситуацію, але не розв'яже систематичних проблем. В умовах війни та економічної стагнації локальні медіа змушені шукати нові джерела доходів: більше працювати з рекламою, звертатися по підтримку до читачів і розвивати нові формати, наприклад освітні ініціативи. Але без довгострокових програм підтримки незалежна журналістика в Україні опиняється під загрозою.

Медіарух у своїй заяві наголошує, що незалежні українські медіа є голосом наших цінностей, свободи та демократії, які роблять суспільство сильним навіть у найскладніші часи. За даними Інституту масової інформації, з початку повномасштабного вторгнення внаслідок російської агресії та фінансових труднощів закрилися 329 українських видань. Розпорядження нової адміністрації президента США про зупинення фінансування всіх проєктів Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) на 90 днів може призвести до нових втрат на медіаринку.

USAID підтримувало сотні медійних проєктів в Україні, особливо після початку повномасштабної війни. Це рішення може залишити сотні громад по всій країні без доступу до локальних і регіональних новин, журналістських розслідувань і якісної інформації – інструментів, які допомагають контролювати владу і підтримують стійкість демократичних інституцій. Медіарух закликає громадян і бізнес підтримати незалежну журналістику, яка залишається критично важливою для демократичного розвитку суспільства, особливо в умовах війни.

Щоб знайти якісне видання, зокрема у своєму регіоні, можете скористатися цими даними:

Медіа, яке може бути не згадане в цих мережах, але яке важливе для вас і якому ви довіряєте, – підтримайте його. 

Катерина Середа, представниця Інституту масової інформації в Миколаївській області

Liked the article?
Help us be even more cool!