38% медіа вважають фінансову кризу на ринку катастрофічною, але вже не панікують – опитування ІМІ
Впродовж січня-травня 2025 року дещо знизився рівень тривожності серед журналістів щодо впливу припинення американського фінансування. Якщо в січні 59,2% респондентів називали ситуацію “катастрофічною”, то в травні таких було вже 38%. Водночас більшість українських редакцій станом на травень 2025 року досі не має стабільних джерел фінансування.
Про це свідчать результати анонімного адресного опитування журналістів, проведеного Інститутом масової інформації (ІМІ) у квітні – травні цього року.*
Найбільший приріст показала категорія “значний вплив, але є можливість адаптації”: з 30% у січні до 46% у травні. Це, як зазначають автори дослідження, вказує на поступовий перехід від шоку до формування адаптаційних стратегій.
Водночас частка тих, хто вважає, що ситуація стабільна, зменшилася з 4,2% до 2%. Це може свідчити про появу труднощів навіть у тих редакцій, які на початку року почувалися впевнено.
Як зникнення американського фінансування змінило українську медіасферу. Інфографіка ІМІ
Однак зниження панічних оцінок не означає покращення фінансового становища. “Це радше свідчення розширення практик виживання, які не завжди є позитивними”, – зазначає директорка ІМІ Оксана Романюк. Серед таких практик – перехід на волонтерську модель роботи, скорочення обсягів контенту, зменшення зарплат і звільнення співробітників.
На думку авторів опитування, українські медіа демонструють високу гнучкість у надзвичайних умовах, однак ціною цього стає згортання стратегічного розвитку, зменшення якісного контенту, зокрема журналістських розслідувань і репортажів з місця подій.
***
Нагадаємо, за результатами річного опитування ІМІ, 80% журналістів скористалися різноманітними формами міжнародної підтримки впродовж 2024 року.
*Анонімне кількісне онлайн-опитування журналістів було проведено методом адресного анкетування з 24 квітня до 15 травня 2025 року включно. В опитуванні взяли участь 150 представників усіх типів медіа з усіх регіонів України. Було проведено середнє зважування результатів за регіонами та типами медіа з метою підвищення репрезентативності вибірки. Зокрема, враховувалися пропорції різних типів медіа в загальній структурі українського медійного ринку (онлайн, друковані, телевізійні та радіо, медійні сторінки в соціальних мережах), а також географічний розподіл активних редакцій за регіонами. Зважування здійснювалося шляхом застосування відповідних коефіцієнтів до кожної групи респондентів відповідно до їхньої частки в генеральній сукупності.
**Сума відповідей не дорівнює 100%, адже респонденти могли обрати кілька з них.
Важливо! У цьому опитуванні ми порівнюємо результати з аналогічним опитуванням, яке ІМІ проводив одразу після раптового зупинення фінансування США, у січні – лютому 2025 року. Таке порівняння дозволяє оцінити, як змінюються очікування та реальні дії медіа у відповідь на кризу, а також виявити ступінь адаптації ринку до нових умов. Воно показує, які антикризові механізми виявились ефективними, а де ситуація, навпаки, погіршилася. Це дає змогу сформувати обґрунтовані рекомендації для донорів, медіаспільноти та держави щодо підтримки незалежної журналістики.
Help us be even more cool!