Журналісти в зоні ООС: особливості правового режиму
Діяльність журналістів у гарячих точках є темою багатьох дискусій. На жаль, часто ці дискусії більш емоційні, ніж інформаційні. Відсутність знання і розуміння можливостей і обмежень, прав і обов’язків роботи журналістів у таких місцях призводить до зайвих конфліктів і наражає журналістів на додаткові ризики.
Тому, обговорюючи діяльність журналістів у зоні ООС (Операція Об’єднаних сил, до 30 квітня 2018 року – Антитерористична операція, АТО), треба пам’ятати певні моменти.
1. Хоча Україна не оголошувала воєнного стану і офіційно не перебуває в стані війни з Російською Федерацією, проте ООС є збройним конфліктом, і на неї поширюється дія міжнародних документів, які регулюють правила ведення війни. Зокрема, стаття 79 Додаткового протоколу до Женевських конвенцій від 12 серпня 1949 року, що стосується захисту жертв міжнародних збройних конфліктів (Протокол I), від 8 червня 1977 року, яка визначає:
"Стаття 79. Заходи щодо захисту журналістів
- Журналісти, що перебувають у небезпечних професійних відрядженнях у районах збройного конфлікту, розглядаються як цивільні особи в значенні пункту 1 статті 50.
- Як такі вони користуються захистом згідно з Конвенціями (995_151, 995_152, 995_153, 995_154) й цим Протоколом за умови, що вони не чинять дій, несумісних з їхнім статусом цивільних осіб, і без шкоди праву воєнних кореспондентів, акредитованих при збройних силах, на статус, передбачений статтею 4 а (4) Третьої конвенції (995_153).
- Вони можуть отримувати посвідчення особи згідно зі зразком, що наводиться в Додатку 2 до цього Протоколу. Це посвідчення, що видається урядом держави, громадянином якої є журналіст, або на території якої він постійно проживає, або в якій перебуває інформаційне агентство, де він працює, підтверджує статус його пред'явника як журналіста".
Варто пам’ятати, що в листопаді 2019 року Російська Федерація відкликала ратифікацію згаданого Протоколу І. Таким чином, Російська Федерація офіційно відмовилася, зокрема, дотримуватися прав журналістів у місцях збройного конфлікту.
2. Основним законом, який регулює ООС, є Закон України "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях". Цей закон визначає (п. 2 ст. 8), що в зонах безпеки, прилеглих до району бойових дій, функціонує особливий порядок, який передбачає надання органам сектору безпеки і оборони, іншим державним органам України спеціальних повноважень, необхідних для здійснення заходів із гарантування національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації. Зокрема, до таких повноважень зараховано право на тимчасове обмеження перебування в районі здійснення цих заходів осіб, не залучених до проведення таких заходів (ч. 4 ст. 12). Межі зон безпеки, прилеглих до району бойових дій, визначаються начальником Генерального штабу – Головнокомандувачем Збройних сил України. Зазначений закон не передбачає якихось спеціальних правил та процедур для журналістів і засобів масової інформації, зокрема щодо допуску журналістів на території Донецької і Луганської областей.
3. У листопаді 2019 року у відповідь на заяву Інституту масової інформації про неприпустимість ручного керування у вирішенні питань акредитації журналістів у зоні ООС Міністерство оборони України повідомило:
"За результатами опрацювання повідомляємо, що допуск представників суб'єктів інформаційної діяльності та представників засобів масової інформації (далі – ЗМІ) в район проведення Операції Об'єднаних сил здійснюється відповідно до вимог Закону України "Про інформацію", "Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях", Інструкції про порядок допуску журналістів, працівників засобів масової інформації на об'єкти Міністерства оборони України та Збройних сил України, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 14.06.2012 №399, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.07.2012 №1149/21461. Також робота представників цивільних ЗМІ в районі проведення Операції Об'єднаних сил врегульована наказом командувача Об'єднаних сил".
Згадана в тексті відповіді Міноборони Інструкція про порядок допуску журналістів, працівників засобів масової інформації на об’єкти Міністерства оборони України та Збройних сил України визначає, що на об’єкти Міноборони та ЗС України допускаються тільки акредитовані в установленому цією інструкцією порядку журналісти, працівники ЗМІ. Для отримання акредитації журналісти, працівники ЗМІ надають до Управління комунікацій, пресслужби ГШ ЗС України, пресслужб видів (сил) та пресцентрів оперативних командувань заяву, а засоби масової інформації надсилають подання. Порядок отримання акредитації саме в зоні ООС визначений на сайті Міноборони. Питання щодо перебування журналістів і працівників ЗМІ не на об’єктах Міноборони, проте на території Донецької і Луганської областей, зокрема в зоні ООС, належним чином законодавством України не врегульовано, на що ІМІ звертає особливу увагу.
4. Відповідно до статті 15 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний захист журналістів", під час виконання завдання в зоні ООС журналісти і працівники ЗМІ зобов’язані дотримуватися вимог щодо нерозголошення планів Збройних сил України та інших спеціальних підрозділів, не допускати фактичної пропаганди дій терористів та інших злочинних груп, їхніх вчинків і заяв, спеціально інспірованих для засобів масової інформації, не виступати в ролі арбітра, не втручатися в інцидент, не створювати штучної психологічної напруги в суспільстві.
5. Відповідно до статті 15 Закону України "Про державну підтримку засобів масової інформації і соціальний захист журналістів", журналіст, який скеровується до зони ООС, має бути забезпечений належними документами, знаковими, сигнальними та іншими засобами позначення особи представника преси. Обов’язок такого забезпечення покладений на редакції засобів масової інформації. Також редакції засобів масової інформації можуть відряджати журналістів до зони ООС лише за умови гарантування відшкодувань, обов'язкових виплат і пільг, передбачених статтею 13 цього закону, інших відшкодувань і виплат відповідно до законодавства про охорону праці та соціальний захист громадян. У разі неможливості забезпечення визначених на такі випадки гарантій засоби масової інформації не мають права відряджати працівників до місць надзвичайних подій без їхньої згоди. До журналістів прирівнюються кіно- і телеоператори, режисери та інші працівники засобів масової інформації, якщо вони за необхідності входять до складу відряджених творчих груп.
Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на якій надають консультації досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].
Матеріал підготовлено в межах проєкту з безпеки для журналістів Jmama
Help us be even more cool!