ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Законодавство містить прогалину про акредитацію ЗМІ для роботи в ООС – юрист ІМІ

04.12.2019, 12:10
Фото – ukrinform.ua
Фото – ukrinform.ua

Українське законодавство містить прогалину щодо надання акредитації представникам ЗМІ для роботи в районі Операції Об’єднаних сил (ООС). 

Про це сказав юрист ІМІ Алі Сафаров, коментуючи лист Міністерства оборони щодо акредитації журналістів в ООС.

“Командування Об’єднаних сил цілком слушно зазначає, що свобода слова не є абсолютною, і в деяких випадках може бути обмежена. Про такі обмеження згадується не тільки в частині третій статті 34 Конституції України, а й в частині другій статті 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. Однак ці норми кажуть, що обмеження свободи слова має базуватися саме на законі, тобто вищому нормативному акті, виданому законодавчою владою держави”, – сказав юрист. 

Водночас, додав Сафаров, Закон України “Про особливості державної політики із забезпечення державного суверенітету України на тимчасово окупованих територіях у Донецькій та Луганській областях”, на який посилається командування Об'єднаних сил у своїй відповіді, не містить обмежень щодо діяльності журналістів у Донецькій та Луганській областях. 

А Інструкція про порядок допуску журналістів, працівників засобів масової інформації на об’єкти Міністерства оборони України та Збройних сил України, на яку посилається командування ООС, регулює питання допуску журналістів саме на об’єкти Міністерства оборони та Збройних сил України, зокрема на бойові позиції, склади, штаби тощо. “Проте ця інструкція не охоплює пересування журналістів поза військовими об’єктами”, – зазначив Алі Сафаров.

“Таким чином, можна констатувати, що в законодавстві України відсутня норма, яка б спеціальним чином регламентувала б діяльність журналістів у Донецькій і Луганській областях і обмежувала б їхню діяльність порівняно із загальним порядком. Будь-які вимоги до журналістів перебувати в Донецькій і Луганській областях виключно після акредитації в командуванні ООС не мають законодавчого підґрунтя”, – зазначив юрист. 

Як повідомляв ІМІ, 7 листопада громадська організація “Інститут масової інформації” закликала Міністерство Оборони України, СБУ та правоохоронні органи виконувати норми законодавства України про інформацію і не перевищувати встановлених законом повноважень щодо акредитації представників ЗМІ в районі проведення ООС. 

“Акредитація журналістів в зоні ООС має відбуватися за зрозумілими і публічно оголошеними правилами, відповідно до чітко встановлених критеріїв. Неприпустимим є "ручне керування" питаннями акредитації журналістів без визначеності критеріїв допуску або недопуску журналістів до акредитації”, – йшлося у заяві організації.

3 грудня 2019 року Міністерство оборони України відповіло ІМІ, що жодних обмежень або “ручного керування” процесом надання акредитації журналістам для роботи в районі проведення операції об’єднаних сил (ООС) не існує. 

Водночас у міністерстві навели випадки, в яких свобода слова може бути обмежена. “Кожен має право вільно збирати, зберігати, використовувати і поширювати інформацію усно, письмово або в інший спосіб – на свій вибір. Але при цьому п. 3: “Здійснення цих прав може бути обмежене законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення…” – йдеться в листі.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!