ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Журналісти працюватимуть з 1 січня на місцевих виборах за новим виборчим кодексом

17.02.2020, 10:39
Алі Сафаров
Фото – poltava.today
Фото – poltava.today

З 1 січня 2020 року, відповідно до підпункту 3 пункту 2 розділу XXXXII Виборчого кодексу України (далі за текстом – ВКУ), втратило чинність попереднє законодавство про вибори, зокрема Закон України "Про місцеві вибори". Отже, чергові місцеві вибори, які відбуваються відповідно до статті 141 Конституції України, з початку 2020 року проходитимуть уже за ВКУ.

ВКУ залишає велику кількість виборчих правил і процедур незмінними порівняно з попереднім законодавством. Зокрема, щодо інформаційної складової виборчого процесу так само розділяється право на інформування про перебіг виборчого процесу і передвиборна агітація. Так само існують певні гарантії діяльності журналістів і ЗМІ під час висвітлення виборчого процесу, і так само на них накладаються певні обов’язки.

Але є і суттєві відмінності.

Зокрема, частина шоста статті 12 ВКУ запроваджує обов’язок дотримання норм журналістської етики – на додаток до вимог, що існували раніше, здійснювати інформування на засадах збалансованості, достовірності, повноти і точності, об’єктивності поширюваної інформації тощо. Всіляко вітаючи введення поняття "журналістська етика" в законодавство України, варто зазначити, що чинне законодавство не містить визначення, що таке журналістська етика і які саме дії її порушують. Кодекс етики українського журналіста, ухвалений українськими медійними організаціями, не має статусу закону чи підзаконного нормативного акта. Тому поки що невідомо, як саме суди застосовуватимуть цю норму і чи не намагатимуться політтехнологи використати звинувачення в порушеннях журналістської етики за для тиску на ЗМІ і журналістів.

До ВКУ (ч. 4 ст. 47) також внесено застереження для засобів масової інформації про необхідність уникати дискримінації та сексизму – на додаток вимоги, що існувала раніше, дотримуватись об’єктивності, неупередженості, збалансованості, достовірності, повноти і точності інформації.

Працівники засобів масової інформації, як і раніше, мають право бути присутніми на засіданнях виборчих комісій (не більш ніж два представники від одного ЗМІ), відповідно до частини восьмої статті 36 ВКУ. Однак, на відміну норм (ч. 4 ст. 13 Закону України "Про місцеві вибори"), що діяли раніше, з 1 січня 2020 року представникам засобів масової інформації не гарантується безперешкодного доступу на всі публічні заходи, пов’язані з місцевими виборами. Тобто ВКУ не містить правових підстав для присутності журналістів на зустрічах кандидатів з виборцями, наприклад відтепер питання їхньої присутності регулюється не нормою закону, а рішенням штабів кандидатів. Як показала практика виборів у 2019 році, дуже часто штаби кандидатів унеможливлювали присутність "незручних" журналістів на своїх заходах. І якщо раніше такі дії можна було оскаржувати як протиправні, тепер Виборчий кодекс України не передбачає такої можливості.

Незмінними залишилися вимоги щодо якості інформації про перебіг виборчого процесу на місцевих виборах Частина друга статті 49 ВКУ визначає:

"2. Інформаційні агентства та засоби масової інформації поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані з виборами, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об’єктивності інформації та її неупередженого подання.

Інформаційні агентства, засоби масової інформації, що поширюють повідомлення про перебіг виборчого процесу, події, пов’язані з виборами, не можуть допускати замовчування суспільно необхідної інформації, що стосується цих подій, якщо вона була їм відома на момент поширення інформації. Інформаційні агентства, засоби масової інформації зобов’язані поширювати інформацію про вибори відповідно до фактів, не допускаючи перекручування інформації. Засоби масової інформації та інформаційні агентства повинні намагатися отримувати інформацію про події, пов’язані з виборами, з двох і більше джерел, віддаючи перевагу першоджерелам.

Телерадіоорганізації самостійно визначають кількість ефірного часу, присвяченого висвітленню фактів та подій, пов’язаних з виборчим процесом. У зазначених матеріалах телерадіоорганізаціям заборонено виокремлювати у своєму ставленні певних суб’єктів виборчого процесу чи надавати їм привілеї.

Засоби масової інформації мають збалансовано висвітлювати коментарі кандидатів, партій (організацій партій) – суб’єктів виборчого процесу щодо подій, пов’язаних із виборами".

Однак, на відміну від попереднього законодавства, ВКУ в частині четвертій статті 57 забороняє журналістам і ЗМІ не тільки агітацію у своїх власних програмах, а ще й оцінювання передвиборних програм. Таким чином, з 1 січня 2020 року журналістам і ЗМІ не можна робити аналітичні огляди передвиборних програм кандидатів і партій, хіба що зачитувати загалом передвиборну програму, не даючи навіть голосом, інтонацією оцінку цій програмі. Також заборонено  віддавати кандидатам, партіям перевагу в будь-якій формі. Законодавство у 2019 році не містило такого узагальнення і більш чітко визначало, які саме переваги є незаконними. З 1 січня 2020 року навіть час розміщення новини про ту чи іншу партію чи кандидата, черговість їхнього згадування тощо можна розцінювати як "надання переваги". Тому засобам масової інформації варто заздалегідь розробити певні правила, за якими висвітлюватиметься виборчий процес, зокрема щодо того, як і чому визначається черговість згадок про кандидатів, партії тощо.

ВКУ передбачає можливість оскарження дій засобів масової інформації та їхніх творчих працівників у судовому порядку. Проте у ВКУ вже немає правових підстав ухвалення судом рішення про тимчасове (до закінчення виборчого процесу) зупинення дії ліцензії або про тимчасову заборону (до закінчення виборчого процесу) випуску друкованого видання, які діяли у 2019 році, зокрема відповідно до частини одинадцятої статті 74 Закону України "Про вибори народних депутатів України".

Варто зазначити, що ВКУ, так само як і попереднє законодавство про вибори, в ролі засобів масової інформації розглядає виключно телебачення, радіомовлення, друковані засоби масової інформації та інформаційні агентства. Інтернет-видання не розглядаються як ЗМІ, якщо тільки вони не були зареєстровані як інформаційні агентства. Таким чином, працівники Інтернет-ЗМІ не мають прав, передбачених ВКУ для працівників засобів масової інформації.

Місцеві вибори у 2020 році відбуватимуться в багатьох регіонах України, зокрема в Києві. Поки не зовсім зрозуміло, як саме діятимуть положення ВКУ і чи не спробують окремі його норми використовувати для недопущення журналістів і ЗМІ до висвітлення виборчого процесу і поширення правдивої інформації про суб’єктів виборчого процесу. Тож юридична підтримка є дуже важливою. Нагадаємо, в ІМІ працює правова гаряча лінія, на якій надають консультації досвідчені медіаюристи Роман Головенко та Алі Сафаров за телефоном 050-44-77-063. Запитання можна також надіслати на електронну пошту ІМІ [email protected].

Матеріал підготовлено в межах проєкту з безпеки для журналістів Jmama

Liked the article?
Help us be even more cool!