84% провідних онлайн-медіа оприлюднили цього року на сайтах свої контактні дані – дослідження ІМІ
84% українських найпопулярніших онлайн-медіа (42 з 50) оприлюднили цього року на сайтах свої контактні дані. Минулого року ця цифра становила 76% сайтів.
Про це свідчать результати дослідження прозорості 50 найпопулярніших українських онлайн-медіа (згідно з даними СіміларВеб), яке провів Інститут масової інформації наприкінці липня – на початку серпня 2022 року.
ІМІ щорічно проводить дослідження прозорості українських онлайн-медіа. Повномасштабна російська агресія вдарила й по медіа також, і їхній стан варто було дослідити. Методологія цього року дещо доповнилася, адже ми додали до дослідження нові параметри. Але параметри дослідження, які є спільними для цього року та минулого, можна порівняти.
Суть методології. До моніторингу потрапили 50 найпопулярніших онлайн-медіа (згідно з даними СіміларВеб). У вибірку потрапили такі видання: ТСН, Українська правда, Новое время, Цензор, РБК-Україна, канал 24, Ліга, Еспресо, Гордон, Фокус, Кореспондент, УНІАН, Оглядач, Главком, Газета.ЮА, Апостроф, Суспільне, Захід.нет, Українські новини, Укрінформ, Дело.ЮА, Радіо Свобода, Телеграф, Новинарня, Громадське, УНН, Політека, Лівий беріг, Слово і Діло, Знай, Дзеркало тижня, Хвиля, Коментарі, Інтерфакс-Україна, КП в Україні, Новини.Live, Вести, Букви, Бабель, сайт газети "Факти", Багнет, Економічні новини, українська служба ВВС, Антикор, ICTV, Подробиці, Ракурс, Прямий, Голос.ЮА та 5 канал.
Перелік 50 найпопулярніших досліджуваних сайтів у порівнянні з минулим роком змінився на 10%: п’ять видань випали з дослідження (у зв'язку із закриттям медіа чи падінням його відвідуваності), і натомість було додано п’ятірку інших, які наразі популярні за відвідуваністю. Тобто зміна переліку досліджуваних онлайн-медіа не така вже і значна, якщо брати до уваги воєнні реалії цього року.
Досліджувалася наявність на сайтах таких даних: 1) поштової адреси редакції медіа; 2) адреси електронної пошти редакційної; 3) електронки головреда чи його заступників; 4) електронок редакторів відділів; 5) редакційного номера телефону; 6) форми зворотного зв’язку на сайті; 7) посилань на сторінки цього медіа в соціальних мережах; 8) опублікування на вебсайті редакційної політики видання та 9) інформації про його кінцевого бенефіціара (власника). Окремим параметром (який не входив до підрахунку суми балів) досліджувалася наявність на сайтах інформації про "Патреон" або інший спосіб фінансової підтримки редакції.
У цьому тексті ми розповімо про частину результатів моніторингу, яка стосується контактних даних (поштової адреси, телефону, адрес електронної пошти редакції, головреда та його заступників, керівників відділів редакції, форми зворотного зв’язку).
Поштову адресу редакції вказали в себе на сайтах 34 онлайн-медіа, ще дві редакції зробили це в проблематичний спосіб: на вебсайті ТСН адресу доведеться шукати в довгому тексті одного з документів, а на сайті української служби ВВС можна знайти хіба адресу лондонського офісу англійською мовою. Адекватно зазначили адресу такі онлайн-медіа: 5 канал, Голос.ЮА, Прямий, "Подробиці", ICTV, "Антикор", "Економічні новини", сайт газети "Факти", "Бабель", "Вести", Інтерфакс-Україна, "Хвиля", "Дзеркало тижня", "Знай", "Слово і Діло", "Лівий берег", "Політека", "Громадське", "Телеграф", Радіо Свобода, Дело.ЮА, Укрінформ, "Українські новини", Захід.Нет, Суспільне, "Апостроф", Газета.ЮА, "Главком", "Оглядач", "Фокус", "Ліга", канал 24, РБК-Україна та НВ.
Загальний відсоток прозорості за параметром розкриття своєї поштової адреси становить 72%. Указування лише населеного пункту без вулиці й номера будинку або мапи без вказівки на конкретну будівлю не зараховувалися як оприлюднення адреси редакції.
Загальноредакційні адреси електронної пошти зазначили на сайтах 43 медіа (86% усіх), а також ТСН (хоча там її знайти було важко), тобто майже всі досліджувані, крім "Бабеля", "КП в Україні", УНН, Газета.ЮА, "Главкома" й "Кореспондента".
Контактний телефон редакції подали на своїх сайтах 38 медіа (76% усіх досліджених), тобто всі крім "Антикору", "Багнета", "Букв", "КП в Україні", Новини.Live, "Хвилі", УНН, "Телеграфа", "Кореспондента", "Цензора", "Української правди" та ТСН. Також певний номер телефону ВВС можна знайти хіба на англомовному вебсайті лондонського офісу (й це не номер київського офісу).
Порівняння з минулим роком. Якщо минулого року більшість контактних даних оприлюднили 76% сайтів, то цього року аж 84% (42 онлайн-видання). Тобто загалом ми не можемо сказати, що війна налякала більшість провідних онлайн-медіа і стала стимулом прибирати із сайтів свої контактні дані (хоча наразі лише 2/3 з них вказують свою поштову адресу). З тих видань, які входили до цього відсотка минулого року, ми зафіксували лише одне, яке прибрало практично всі контакти із сайту, залишивши тільки мапу Києва без чіткої позначки своєї адреси. Ще чотири видання з-поміж тогорічних прозорих за параметром контактів випали з дослідження, наприклад видання "Сегодня".
Цього року ми ввели додаткові параметри дослідження, моніторинг яких дав такі результати.
Адресу електронної пошти керівника редакції або його заступника зазначили на вебсайтах: НВ, канал 24, "Ліга", "Гордон", "Кореспондент", "Оглядач", "Главком", "Українські новини", Радіо Свобода, "Хвиля", "КП в Україні" та "Економічні новини" (загалом 12 редакцій). А Газета.ЮА замість адреси електронки головреда надала можливість надіслати йому повідомлення через форму зворотного зв’язку. Сумарно це становить 26% усіх досліджуваних медіа.
Електронні адреси керівників відділів у редакції зазначили такі онлайн-медіа: НВ, канал 24, "Ліга", "Гордон", "Кореспондент", "Оглядач", "Українські новини", "Телеграф", "КП в Україні" та "Економічні новини". Загалом це 10 редакцій, тобто 20% усіх досліджуваних.
Форму зворотного зв’язку розмістили на своїх сайтах такі редакції: каналу 24, УНІАНу, Газета.ЮА, Захід.Нет, "Слово і Діло", Новини.Live, "Вести", української служби ВВС, "Антикору", ICTV, "Ракурсу" та Прямого каналу. В підсумку це 12 редакцій, тобто 24% всіх досліджених.
У наступних публікаціях ми розповімо про інші результати дослідження прозорості онлайн-медіа, а саме про зазначення імен головного редактора (чи іншого керівника), кінцевого бенефіціара та про публікацію редакційної політики.
Help us be even more cool!