Важливі для медійників дати: коли активуються нові норми Закону "Про медіа"
Закон України “Про медіа” набрав чинності 31 березня 2023 року, але активізація цілої низки його норм відкладена в часі. Ми вже писали про спливання строків, наданих законом для реєстрації (чи фактичної перереєстрації) друкованих медіа та інформагентств. У матеріалі Інституту масової інформації описано строки набуття чинності відкладених у часі норм цього закону, якщо вони мають конкретну дату.
Санкції, що скоро запрацюють
31 березня 2024 року почнуть повноцінно застосовуватися санкції до онлайн-медіа (п. 14 “Прикінцевих і перехідних положень”). Нагадаємо, що до онлайн-медіа може бути застосовано такі санкції:
- припис;
- штраф;
- скасування реєстрації;
- тимчасова чи повна заборона поширення медіа.
Детальну інформацію про відповідальність онлайн-медіа за новим законом можна прочитати за посиланням. Відповідальність онлайн-медіа визначена ст. 112, ч.ч. 10–18 ст. 116 закону. До цього Нацрада з питань телебачення і радіомовлення застосовує припис як захід реагування на вчинення цими суб’єктами незначних, значних та грубих порушень, крім грубих порушень, визначених п.п. 6–8 ч. 4 ст. 112 закону.
Дати, коли запрацюють відтерміновані норми Закону "Про медіа"
Норми, що зазнають перетворення
Обмеження щодо контенту
З 1 червня 2024 року набирають чинності обмеження щодо ксенофобських висловлювань у контенті для всіх типів медіа. Детальніше про ці обмеження можна почитати на сайті Верховної Ради.
Це норма, яка зазнає перетворення, тобто з певного моменту почне діяти в іншій текстовій версії. У багатьох випадках це спричиняє плутанину, адже, наприклад, у тілі закону, якщо брати текст на сайті Верховної Ради, наразі подано не чинну версію п.п. 2 і 3 ч. 1 ст. 36, а майбутню їхню версію від 1 червня 2024 року.
У цих нормах описано обмеження щодо контенту, а саме стосовно ксенофобських висловлювань (заборонений контент наразі має такий вигляд: “2) висловлювання, що розпалюють ненависть, ворожнечу чи жорстокість до окремих осіб чи груп осіб за національною, расовою чи релігійною ознакою; 3) висловлювання, що підбурюють до дискримінації чи утисків стосовно окремих осіб та груп осіб за ознакою етнічного чи соціального походження, громадянства, раси, релігії та вірувань, віку, статі, сексуальної орієнтації, ґендерної ідентичності, інвалідності або за іншими ознаками”, а після 1 червня вже буде як в основному тексті закону).
Щоб побачити чинну наразі версію тексту норм, необхідно зануритися в “Прикінцеві і перехідні положення” закону, знайти там п. 1-1, яким закон доповнили 30 травня 2023 року. Тобто вже після набуття нормами чинності їхню дію перервали й створили іншу редакцію. А щоб дізнатися про її існування, необхідно здогадатись і перейти на кінець тексту закону.
Квота для незалежних студій-виробників
З 1 січня 2024 року почала діяти квота для телеканалів на програми незалежних студій виробників (ч. 3 ст. 39 закону, діє в пом’якшеній редакції, викладеній у п. 3 “Прикінцевих і перехідних положень”). Ця норма передбачає квоту в мінімум 5% тижневого мовлення, а програми мають бути створені впродовж попередніх п'яти років. Остаточна редакція цієї статті (10%) набуде чинності з 1 січня 2026 року.
Відступ від української
Із 17 липня 2024 року набирає чинності норма, що допускає відступ від використання української мови в програмах аудіовізуальних медіа (п. 8 “Прикінцевих і перехідних”). Ця норма діє в пом’якшеній версії (п. 7 ч. 8 ст. 40 закону – один з винятків, що допускає відступ). Повноцінна версія норми набуде чинності 17 липня 2024 року й допускатиме використання недержавної мови “у спонтанних репліках чи виступах учасників програми, що транслюється у прямому ефірі, крім ведучих (дикторів) програми, якщо загальна тривалість таких реплік, виступів не перевищує 10 відсотків тривалості програми”.
Квоти на європейський продукт
Закон передбачає поступове збільшення квот на європейський продукт, визначених ч. 1 ст. 39 (для телеканалів, крім іноземних лінійних медіа): наразі – 15% загальнотижневого обсягу мовлення, з 31 березня 2026 року – 25%, з 31 березня 2028 року – 35%, а повноцінно ч. 1 ст. 39 запрацює аж з 1 січня 2031 року (п. 2 “Прикінцевих і перехідних положень”).
Збільшення частки української
Із 31 березня 2024 року набуває чинності норма про 10% частки української мови в каталогах програм аудіовізуальних медіа. Ця норма регулюється ч. 12 ст. 40 закону. Згідно з п. 9 “Прикінцевих і перехідних положень”. Із 31 березня 2025 року ця частка вже має становити 15%, а повністю норма (25%) набуде чинності з 31 березня 2026 року. А частка телеканалів та радіоканалів державною мовою в пакетах, доступ до яких надається користувачам провайдерами аудіовізуальних сервісів (ч. 14 ст. 40), має такий шлях поступового введення в дію: з 31 березня 2024 року – 30%, з 31 березня 2025 року – 45% (п. 10 “Прикінцевих і перехідних положень”). На повну силу (60%) норма запрацює з 31 березня 2026 року.
Регулювання шкідливого контенту
Із 31 березня 2024 року набирає чинності норма про особливий спосіб відтермінування регулювання шкідливого для дітей контенту (норми передбачено в п. 11 “Прикінцевих і перехідних положень” для ч. 2 ст. 42 закону). Сама норма набирає чинності 31 березня 2024 року, а до того норма діє в редакції, викладеній у п. 11 “Прикінцевих і перехідних положень”. Вона передбачає обмеження за часом доби щодо (не)доступності інформації, яка може завдати шкоди фізичному, психічному або моральному розвитку дітей.
Також ще на рік, до 31 березня 2025 року, пунктом 11 передбачені пом’якшення відповідальності, якщо порушення “спричинено помилковим визначенням суб’єктами у сфері аудіовізуальних медіа вікової категорії аудиторії, на яку розраховані програми”.
Визначення ксенофобського контенту
У частині визначень, які подає закон щодо ксенофобського контенту й відповідальності за його поширення, заднім числом 30 травня 2023 року були введені тимчасові формулювання визначень, що діятимуть до 1 червня 2024 року. Усі ці норми описують форми ксенофобських висловлювань, за які можуть бути притягнуті до відповідальності всі різновиди медіа (розбито за різновидами медіа та формами висловлювань).
Додано пункти з 12-1 по 12-8 “Прикінцевих і перехідних положень”. Вони тимчасово змінюють п. 1 ч. 3 ст. 110, п. 2 ч. 4 ст. 110, п. 1 ч. 10 ст. 110, п. 2 ч. 11 ст. 110, п. 1 ч. 3 ст. 111, п. 3 ч. 4 ст. 111, п. 1 ч. 3 ст. 112 та п. 3 ч. 4 ст. 112.
Відтермінування на невизначений період
Закон містить низку норм, що почнуть повноцінно діяти після виконання певної дії якимось державним органом. Наприклад, після того, як Національна рада запустить електронний кабінет. Подібні відтермінування на невизначений період передбачені п.п. 13, 16, 24 “Прикінцевих і перехідних положень” та інше. Але наразі важко прогнозувати, коли вони будуть реалізовані, оскільки все залежатиме в майбутньому від ресурсів та формальних рішень відповідних уповноважених органів.
Help us be even more cool!