У Полтаві YouTube як платформа поширення інформації менш популярний, ніж, приміром, Telegram або Facebook. Проте останнім часом саме на YouTube роблять ставку місцеві політики, намагаючись охопити якомога більше аудиторії, та розвивають свої канали лідери думок. Який контент створюють популярні ютубери, розбиралися нижче. 

Що транслюють полтавські медіа в YouTube

Лідером серед медіа за кількістю підписок у Полтаві є телеканал PTV UA (1,01 млн підписників). Як повідомляв “Детектор медіа” з посиланням на агентство Tyshchuk Digital HUB, PTV UA за проведеним у липні цього року дослідженням потрапив до рейтингу 50 українськомовних інформаційних YouTube-каналів на основі кількості переглядів та посів сьому сходинку. 

Канал створили 29 березня 2014 року, новини на ньому набирають понад 200 тисяч переглядів. Родзинка телеканалу – власний інформаційний марафон, створений з початку повномасштабної війни. Нарізки з марафону й публікують на каналі. 

Скриншот з YouTube-каналу PTV UA

Основна тематика інформаційного марафону – аналіз та думки про події на фронті та загалом про повномасштабну війну. Тут навіть аналізують світові події. Новини на каналі подаються з емоційними заголовками, часто з узагальненнями, наприклад “Покровськ ВСЕ”, “Йде кошмарний КАТАКЛІЗМ, ця аномалія РОЗНЕСЕ УСЕ! Нелюдські морози і сніги раптово ЗАВАЛЯТЬ ВСЕ…”, “путін вийшов на ЗВ’ЯЗОК з Україну і запропонував ШОКУЮЧЕ по миру! Ось що відповів Зеленський…”. Зустрічаються заголовки, які не відповідають змісту новини. Наприклад, у сюжеті від 22 вересня “Ракети РФ розбомбили ГОЛОВНУ ГЕС! Росія підірвала ХАСИДІВ в Умані, Покровськ ВСЕ | Головне 22.09” йдеться про безпекові заходи хасидів в Умані, які приїхали до України для святкування юдейського Нового року. Ведуча озвучила можливі варіанти реакції влади Ізраїлю, але насправді підриву не було. В іншому сюжеті, від 20 вересня, про паломництво хасидів до Умані бачимо заголовок “Росія запустила РАКЕТИ по ХАСИДАХ, такої ТРАГЕДІЇ ще не було НІКОЛИ! Перше грізне ЗВЕРНЕННЯ Ізраїлю”, але в самому сюжеті про хасидів була лише невелика згадка, а емоційно забарвлений вислів про трагедію стосувався узагальнення про вибухи і в Україні, і в РФ. 

Скриншот з YouTube-каналу PTV UA

У сюжеті від 22 вересня про школярок та студенток, яких завербували російські спецслужби і які виготовляли вибухівку, канал використав емоційний заголовок “Дівчинка масово ПІДРИВАЛА військових і наводила РАКЕТИ по будинках і ТЦ! Ось як її покарали при всіх”.

Якщо інформаційний марафон переважно працює на всеукраїнську аудиторію, то інший YouTube-проєкт телеканалу “PTV новини” акцентується на місцевих новинах. У нього 71,8 тисячі підписників, створили канал у серпні 2015 року. 

Скриншот з YouTube-каналу PTV UA

На ньому транслюються сюжети про військових з Полтави, відеорепортажі про культуру, книжкові події, про те, як поводитися під час обстрілу, про релокований бізнес. Також телеканал створює авторську програму “Голос громад”, на якій разом із запрошеними спікерами ведучі обговорюють проблеми в місті. 

Скриншот з YouTube-каналу PTV UA

Також тут роблять сюжети про те, як живуть регіони на Полтавщині. Цей канал оновлюється рідше, ніж канал інформаційного марафону, – сюжети з’являються раз на кілька днів. 

Також свій канал у YouTube розвивають інші популярні в місті телеканали – “Суспільне Полтава” (259 тисяч підписників, створений у травні 2012 року) та ІРТ-Полтава (17 тисяч підписників, створений у лютому 2013 року). Обидва канали розміщують сюжети з місцевими новинами, авторськими програмами. 

Скриншот з YouTube-каналу “Суспільне Полтава”

“Суспільне Полтава” транслює на каналі сюжети про життя міста, як-от у сюжетах від 22 вересня – про сезон збору каштанів, фіксує наслідки російських обстрілів. Канал також публікує випуски авторської програми “Тригернуло”, в якій ведучі щотижня роблять огляд найгучніших подій. Наприклад, у сюжеті від 19 вересня медійники аналізували влучання росіян в АЗС і залізницю, внаслідок чого поранення дістали семеро людей. Також на каналі є власні розслідування, про проблеми міста, сюжети про розвиток локального бізнесу

Телеканал “ІРТ-Полтава” також публікує на YouTube-каналі сюжети з основного сайту. Наприклад, про врятованих від браконьєрів лебедів 17 вересня, закупівлі, культуру тощо. Щодня публікують випуски новин “Головні новини Полтавщини та України”.

Скриншот з YouTube-каналу “ІРТ-Полтава”

 

Реклами в сюжетах на жодному з проаналізованих телеканалів у YouTube ми не зафіксували, але помітили, що на телеканалі “ІРТ-Полтава” події часто коментують депутати Полтавської міськради, а не, приміром, профільні керівники комунальних установ. До прикладу, у сюжеті від 22 вересня про ремонт доріг у Полтаві коментар дає депутат міськради від “Слуги народу” Юрій Бражник. А в сюжеті про головні події 18 вересня з’являється Валерій Пархоменко, перший заступник міського голови Полтави, який вручає дітям подарунки. І ось тут є нюанс, який має ознаки реклами джинси: Пархоменко вручає пакунки не з логотипом, наприклад, міської ради, а власної агітаційної програми “Пархоменко за Полтаву”.

Скриншот з YouTube-каналу “ІРТ-Полтава”

 

Полтавські політики-блогери 

Місцева влада, особливо ті, хто активно рекламує свою діяльність на благо Полтави, присутня практично в усіх соцмережах. Лідер самореклами в соцмережах – Валерій Пархоменко, перший заступник міського голови Полтави, який буквально заполонив соцмережі своїм гаслом “Пархоменко за Полтаву”. Цього політика можна зустріти на всіх платформах, включно з TikTok. Як з’ясувало в березні цього року видання “Полтавщина” у своєму розслідуванні, його щомісячні витрати на рекламу у Facebook сягають 3 тисяч доларів, що перевищує навіть його офіційну зарплату. 

Також активно займається блогерською діяльністю Олексій Чепурко, депутат і заступник голови Полтавської обласної ради, у минулому – депутат Полтавської міськради, теж заступник міського голови. Обидва активно ведуть свої сторінки в майже всіх соцмережах, та зупинимося на аналізі контенту YouTube-каналів. Відео Пархоменка і Чепурка мають спільне: канали почали працювати минулого року майже одночасно, з різницею в кілька місяців. Обидва мають або мали стосунок до міської влади й обидва водночас будують свої блоги на її критиці. Контент знято професійно, відео короткі. 

Ексрегіонал створює в Полтаві образ ідеального господарника

Канал “Валерій Пархоменко” створено в липні 2024 року, має 1290 підписників. Він відомий тим, що став першим з місцевих представників влади, хто оголосив, що планує балотуватися на посаду міського голови Полтави, тоді як місцеві вибори в Україні через повномасштабну війну поки не плануються. 


Скриншот з YouTube-каналу “Валерій Пархоменко” 

Основний меседж Пархоменка, який він озвучує майже в кожному сюжеті: Полтаві потрібен господар”, “я знаю як це зробити”, “я зможу це впровадити, узагальнювальна критика міської влади на кшталт “роки скарг – жодної реакції”. 

Скриншот з YouTube-каналу “Валерій Пархоменко

Але парадокс у тому, що Пархоменко представляє міську владу вже понад п’ять років: з 2021 року він перебуває на посаді першого заступника Полтавського міського голови, до цього працював на керівних посадах у Полтавській облраді та адміністрації. Також він був заступником керівника апарату обласної організації Партії регіонів. Тобто мав чимало чату та можливостей, щоб реалізувати свій потенціал господарника. Але повернімося до його нинішніх обіцянок. 

Потрібно не ігнорувати людей, а вирішувати їхні звернення системно, прозоро і з відповідальністю. Саме так має працювати міська влада”, – говорить посадовець популістськими гаслами у своїх промовідео і влаштовує агітаційні заходи для дітей під час повітряних тривог.

У своїх сюжетах Валерій Пархоменко інспектує шкільні укриття, велодоріжки та автодороги, лікарні, проводить толоки – прибирання полтавських дворів та майданчиків. Навіть інспектує, як печуть хліб, а також показує трохи лайфстайлу – заготовляє дрова, займається боксом, власноруч висаджує в місті дерева. Складається враження, що жодна подія в місті не обходиться без першого заступника міського голови й що лише він знає правильні рішення міських проблем. Однак є речі, про які Пархоменко чомусь мовчить. Наприклад, що в нього було щонайменше кілька років, щоб усі свої обіцянки впровадити, і чому цього не трапилось.

У відео Пархоменка є маніпуляції. Наприклад, в історії про велодоріжки він говорить, що в Полтаві “немає нормальних велодоріжок і велопарковок у потрібній кількості” й він знає, як цю проблему розв’язати: “У місті потрібен господар, який поставить безпеку на перше місце, і я знаю, як це зробити”. У 2021 році авторка перевірила полтавські велодоріжки, вже тоді вони були не в порядку, а Пархоменко вже був першим заступником мера, тобто мав вплив на те, щоб у місті з’явилися, як він говорить, “нормальні” велодоріжки. Найбільше переглядів набрали відео про відновлене в місті гінекологічне відділення (67 тисяч переглядів), як встановлюють особи безвісти зниклих (58 тисяч переглядів), про ремонти тротуарів (56 тисяч переглядів). 

Колишній заступник міського голови Полтави тепер критикує міську владу 

Канал його колеги “Олексій Чепурко” з 11,4 тисячі підписників створено в березні 2024 року. “Я люблю Полтаву й говорю про неї чесно – без прикрас, але з вірою у зміни” – так презентує свій контент Олексій Чепурко, який, як і його колега по блогерству Пархоменко, має чималий стаж у місцевій владі. Із 2016 до 2017 й із 2018 до 2020 року він працював заступником Полтавського міського голови, зараз є депутатом Полтавської обласної ради та заступником голови Полтавської облради. 


Скриншот з YouTube-каналу “Олексій Чепурко” 

Варто зазначити, що, попри критику його діяльності на посаді заступника міського голови з питань житлово-комунального господарства, саме за його каденції міська влада прибрала 2018 року стихійний ринок біля Південного вокзалу, а на його місці висадила парк; запустила екобус, куди полтавці можуть здати небезпечні побутові відходи.

Зараз Чепурко представляє обласну владу, а у своїх відео критикує міську. Зокрема, розповідає про необхідність навести лад з паркуванням авто, про “жахливий стан дитячих майданчиків”, згадуючи, що за часів його перебування на посаді заступника з питань ЖКГ Полтава ремонтувала дитмайданчики, а зараз ремонти не відбуваються. Звичайно, посадовець-блогер озвучує, які рішення мала б утілювати влада. Назви відео використовує емоційні й “чіпляючі”: “Сміттєвий сором Полтави”, “Місто, що забуло про дітей”, “Нема зупинок: мокни, мерзни, чекай”, “Транспортна анархія”.


Скриншот з YouTube-каналу “Олексій Чепурко” 

Найбільше переглядів зібрали сюжети про вимагання грошей у лікарнях (61 тисяча переглядів), привітання з Днем Полтави (68 тисяч переглядів) і ремонт доріг (47 тисяч переглядів). 

На відміну від Олексія Пархоменка Чепурко нічого не інспектує, а знімає відео в приміщенні, схожому на домашнє або кабінетне. Основний меседж критики до міської влади – закиди на відсутність “системного підходу до вирішення проблем жителів міста”. Звичайно, після критики йдуть поради й рекомендації владі та згадки про його команду, яка працювала в міській раді кілька років тому. 

Цікаво, що ані Чепурко, ані Пархоменко не кажуть у своїх відео конкретно, хто ж та влада (спойлер: вони нею є також!), через яку місто має занедбаний вигляд. Зрештою, висновок очевидний, їм не потрібно викривати тих, хто не так дбає про місто, а потрібно продемонструвати, що лише вони знають, як треба робити заробити потенційний електорат.

Канал ще одного депутата міськради, схоже, поки що на паузі

Ще один відомий політик-ютюбер у Полтаві – теж депутат Полтавської міськради, колишній секретар ради Андрій Карпов. До того як він став депутатом міськради у 2021 році, Карпов був відомий як Андрій Полтава та своїм ВатаШоу, де він у чат-рулетці спілкувався з росіянами, вів прямі трансляції, у яких говорив на суспільно важливі теми. Канал Карпова створений у серпні 2017 року та налічує 136 тисяч підписників. На момент підготовки блогу до публікації відомо, що наразі Карпов не оновлює свій канал протягом останніх двох місяців. 


Скриншот з YouTube-каналу “Андрій Карпов Полтава” 

А в Shorts є відео, в якому Карпов пояснює, що YouTube зняв з його каналу монетизацію. На каналі Карпов показував та аналізував приліт російських “шахедів по Полтаві, аналізував ситуацію, коли США зупинили допомогу Україні. Найбільше переглядів під відео з аналізом російських обстрілів (43 тисячі переглядів) і про “бусифікацію” (35 тисяч переглядів).


Скриншот з YouTube-каналу “Андрій Карпов Шоу” 

Є ще один канал Карпова, останнє оновлення на ньому було три місяці тому. У ньому публікується авторський аналіз подій в Україні та світі. Загалом ми знайшли щонайменше п’ять YouTube-каналів, які належать або можуть належати Карпову.

Автоблогери продають курси для водіїв 

Двоє автолюбителів у Полтаві успішно монетизували своє хобі в блогерство й тепер у своїх відео навчають інших водіїв. 

Так, полтавський адвокат Антон Болтик створив свій YouTube-канал у листопаді 2018 року і має 551 тисячу підписників. 


Скриншот із сайту adclub.com.ua

Як зазначено в описі каналу, тут глядачі можуть отримати відповіді на актуальні питання з різних галузей права. Відео на каналі набирають понад 100 тисяч глядачів. 


Скриншот з YouTube-каналу “Адвокат Болтик” 

Особливо ті, на яких адвокат спілкується з патрульними поліцейськими, що зупиняють авто Болтика та озвучують йому його порушення. Власне, весь відеоблог побудований на відео, де адвокат на своєму досвіді навчає водіїв спілкуватися з поліцією, перевіряти її знання законів. Також розбирає різноманітні приклади ситуацій на дорозі, як у відео про зупинення на блокпості чи про затримання поліцейськими юнака, де адвокат Болтик говорить, що “поліцейські зійшли з глузду”, “свавілля з боку працівників поліції просто зашкалює”. 

Майже в кожному відео Антон Болтик рекламує Клуб юридичного захисту водія A.D., який він створив разом з іще одним відомим у місті автоблогером Дімою Полтавою. 

Скриншот із сайту adclub.com.ua

У цьому клубі пропонують членство і платні пакети консультацій – від 1199 до 21 тисячі гривень. Так, вони створюють і продають літературу та вебінари про права водіїв. Наприклад, вебінар “Стаття 130 КУпАП: як не стати жертвою системи” можна придбати 499 гривень.

Скриншот із сайту adclub.com.ua

Канал Dima Poltava веде Дмитро Бурмака, колишній член виконавчого комітету Полтавської міської ради, колишній керівник КП “Полтава-сервіс”. Він створив свій канал у січні 2014 року й наразі має 536 тисяч підписників. Контент подібний до контенту на каналі Антона Болтика, але в Діми Полтави більше реклами спільного з Болтиком клубу для водіїв

Скриншот з YouTube-каналу “Діма Полтава”

 

Бурмака навчає водіїв, “як швидко відшити співробітника поліції”, як-от у цьому відео: “Водій швидко попустив патрульного за незаконну зупинку”, та розповідає, що зупинення з боку поліції, коли водія розшукує ТЦК, незаконні. Загалом відео Бурмаки з узагальнювальним маніпулятивним заголовком “Поліція вже полює на водіїв” розповідає про “поліцейського на мінімалках” і пояснює, що “це той поліцейський, який не знає прав, але дуже зухвалий”. 

Минулого року блогер, який навчає інших водіїв, сам опинився в епіцентрі автоскандалу. Поліцейські затримали його за кермом у стані алкогольного сп’яніння, апеляційний суд визнав Дмитра Бурмаку винним, оштрафував на 17 тисяч гривень та на рік позбавив водійських прав. З відео каналу незрозуміло, чи є наразі в Бумаки водійські права: він ніяк не коментував інцидент, але продовжує публікувати відео. Наприклад, 24 вересня на каналі з’явився сюжет з порадами, як не показувати військово-облікових документів поліцейському.

Полтавський лайфстайл 

А тепер вітаємо, ви каналі полтавської “Дурки”. І це не жарт. Піарник, політичний консультант Артем Кіріченко та лікар-психотерапевт, психіатр, кандидат медичних наук Максим Закладний запустили в листопаді 2024 року YouTube-канал “ДУRRКА І ДУРКА Полтава”, який налічує 1180 підписників. 

Скриншот з YouTube-каналу “ДУRRКА І ДУРКА Полтава”

 

Дурка – це діалоги про Полтаву та про життя. Цей канал створений за покликом душі, щоб розібратися у житті в нашому місті. Це канал з полярними думками, на якому чесність у незручних питаннях та істина важливіше за хайп і перегляди”, – йдеться в описі каналу. 

Ведучі запрошують відомих лідерів думок, посадовців та розмовляють про Полтаву. Наприклад, нещодавно вони записали відео з місцевим урбаністом, розмірковували над проблемою паркування в Полтаві. Також є відео про Полтавську битву 1709 року. Запрошують на канал і представників влади, як, наприклад, голову Коломацької громади, голову Опішнянської громади й того самого першого заступника міського голови Полтави

З найпопулярніших на Полтавщині ютуберів варто згадати кулінарну блогерку з Кременчука Аллу Ковальчук. Вона створила свій канал у вересні 2016 року. Канал нині має 1,01 млн підписників. Блогерка гуляє Кременчуком та знаходить велетенські гриби, показує свою поїздку до Києва, дегустує ікру, ділиться особистими переживаннями про свого загиблого сина-військового.

Скриншот з YouTube-каналу “Алла Ковальчук”

Головна редакторка сайту “Коло” Тетяна Цирульник розвиває в YouTube свій проєкт “Тетяна з Полтави”. Канал створено в листопаді 2011 року, на ньому майже 10 тисяч підписників. У блозі Цирульник готує та коментує події в Полтаві, Україні й світі. 

Скриншот з YouTube-каналу “Тетяна з Полтави”

Наприклад, в одному з нещодавніх відео вона варила борщ із заправкою бренду відомого українського кулінара Євгена Клопотенка, обговорювала приїзд принца Гаррі до України й зустріч Клопотенка з ним та радила останньому: “Не лізь до українських страв, ти їх паскудиш, дурак”. 

Скриншот з YouTube-каналу “Тетяна з Полтави”

 

Кулінарні теми тут поєднано із суспільно важливими. Наприклад, медійниця записала відео про блогерку Русалочку XL, яку оштрафували на 4,8 мільйона гривень за незаконну рекламу азартних ігор, коментує обстріли росіянами, подорожує і розмірковує, який досвід з побаченого в подорожах можна запозичити Полтаві.

Наостанок знайомимо вас із блогером з Миргорода Victor & Miktor D T – це чоловік похилого віку, який живе в Миргороді. 

Скриншот з YouTube-каналу Victor & Miktor D T

 

На відео помітно, що він живе на занедбаному обійсті, схожому на помешкання бездомного. Розмови з ним записує невідомий чоловік. Канал створений у лютому 2012 року й зараз на ньому 128 тисяч підписників. У відео Віктор Міктор п’є чай у церкві, вживає алкоголь на кладовищі, їсть серед мотлоху та філософськи переконаний, що “життя – це шлунок”. 

Минулого року канал Віктора Міктора, або Дяді Віті, отримав Срібну кнопку YouTube, що видається каналам, кількість підписників яких досягла 100 тисяч. 

Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області