Попереду всіх: найбільше в медіа Миколаєва джинсує «Слуга народу»
Більше половини від усієї джинси в онлайн-ЗМІ Миколаєва на рахунку партії «Слуги народу». Також серед лідерів за кількістю матеріалів, що містять ознаки політично замовних, — «Наш край» та «Опозиційна платформа - За життя». Загалом, 7% матеріалів у новинних стрічках онлайн-медіа Миколаєва містять ознаки джинси. У той же час, миколаївські медіа обійшлися без контрагітації.
Такими є результати аналізу десяти медіа Миколаєва, що провів Інститут Масової Інформації з 5 по 7 жовтня 2020 року. До моніторингу потрапили стрічки новин видань: «Преступности.НЕТ», «Мой город», «Новости N», «Інше.TV», 0512, «Шиповник», «Корабелов.Инфо», «MK.mk.ua», «Свідок.Інфо», «Центр журналистских расследований». Загалом було проаналізовано 1216 публікацій у стрічках новин вказаних ЗМІ.
Методологія дослідження включала в себе аналіз кількості новин з ознаками політичної замовності, у тому числі «джинсу» та контрагітацію, а також неналежно маркованої політичної реклами. Крім того, визначались замовні матеріали з ознаками фейків та маніпуляцій.
В рамках дослідження було зафіксовано 87 матеріалів (7% від загальної кількості публікацій у стрічках новин ЗМІ Миколаєва) з ознаками прихованої політичної реклами - джинси. При цьому, в онлайн-медіа не було жодного матеріалу з ознаками політичної контрагітації.
Про партії
Абсолютним лІдером серед розповсюджувачів політичної джинси в Миколаєві є політична партія «Слуга народу» - 52% (43 новини) від загальної кількості позитивної джинси партій. В медіа розповідали про зустрічі кандидатів у депутати з виборцями, де вони розповідають про себе та свої плани. Публікуються також матеріали з заголовками: «Встречи с Татьяной Домбровской набирают все больше популярности у жителей Николаева» або «Татьяна Домбровская рассказала николаевцам о своей личной жизни».
Варто зазначити, що переважно публікації з одним змістом та назвою дублювалися одразу у декількох миколаївських онлайн-медіа, що є однією з основних ознак політичної джинси. Найбільше джинси про «Слугу народу» публікували видання «Преступности.НЕТ» (42% від загальної кількості джинси про партію), «Новости N» (25%) та «Мой город» (21%).
На другому місці за кількістю джинси опинилась партія «Наш край» - частка новин про політичну силу склала 16,8% (14 матеріалів від загальної кількості політичної джинси). В матеріалі «Кормышкин вместе с руководством «Техноторга» передали николаевской инфекционке лекарств на 2,2 млн». фактично рекламується діяльність представників політичної партії, які у розпал виборчої кампанії передають ліки до місцевої лікарні та піаряться на темі коронавірусу. Також онлайн-ЗМІ писали і про те, як партія «Наш край» ремонтує комунальну лікарню та публікували заяву голови регіональної організації партії Юрія Кормишкіна про результати жеребкування щодо позиції партії у виборчому бюлетені як про «черговий крок до перемоги» на місцевих виборах. Джинсу про партію розміщували видання «Преступности.НЕТ» та «Мой город» (по 43% від загальної кількості політичної реклами про «Наш край»), ще по одному такому матеріалу опублікували сайти «Новости N» та «Шиповник».
13% матеріалів із ознаками прихованої політичної реклами (11 матеріалів від загальної кількості джинси у ЗМІ Миколаєва) зафіксовано щодо партії «Опозиційна платформа - За життя». У миколаївських медіа публікувались заяви представників партії щодо реєстрації «ОПЗЖ» на виборах до місцевої ради, що відбулося після відповідного рішення суду: «Эту битву мы выиграли», - лидер николаевской ОП-ЗЖ Ильюк о регистрации партии на выборы в городе». А також заяви із обвинуваченнями у бік партії «Слуга народу» щодо намірів «зірвати вибори» в Миколаєві. Такі матеріали публікувались одночасно на декількох сайтах, новинні стрічки яких аналізувались протягом періоду моніторингу..
Писали в онлайн-ЗМІ і про наміри голови місцевої організації «ОПЗЖ» Артема Ільюка «контролювати» роботу Миколаївської міськради після виборів та розповідали про стратегію розвитку Миколаєва та Миколаївської області, розроблену вказаною політичною силою.
Найбільше джинси про «ОПЗЖ» опубліковано на сайті «Шиповник» - 36% від загальної кількості таких матеріалів про партію у ЗМІ Миколаєва. Трохи менше - 18% джинси за час моніторингу було виявлено у стрічці нових сайту «Новости N». Уся джинса на сайтах «MK.mk.ua» (2 матеріали) та у виданні «0512» (одна новина) також стосувалась партії «Опозиційна платформа - За життя», що склало 18% та 9% відповідно від загальної кількості джинси щодо цієї партії
Також у 8% (7 публікацій) матеріалів від загальної кількості джинси у миколаївських медіа зафіксована прихована реклама представників партії «Пропозиція», 6% (5 новин) джинси було опубліковано на користь місцевої партії «Миколаївці», 3,6% (3 матеріали) публікації з ознаками прихованої політичної реклами стосувались партії «За майбутнє». Жодного матеріалу з ознаками джинси не було зафіксовано стосовно партій «Батьківщина» та «Європейська солідарність», які також беруть участь у місцевих виборах в Миколаєві.
Окрім піару політичних партій та їх представників, зафіксовано також чотири матеріали (4% від загальної кількості джинси), ймовірним замовником яких були органи державної влади та місцевого самоврядування. Миколаївська міська рада розповідала про здобутки влади, зокрема проведенийремонт дитячого садочка, а голова Миколаївської облдержадміністрації одразу зі сторінок декількох виданьвітав лікарів з професійним святом тапіарився на коронавірусному питанні.
За час моніторингу не було зафіксовано жодного матеріалу з ознаками політичної реклами у стрічці новин лише одного із аналізованих видань, «Центра журналістських розслідувань». Найбільше ж матеріалів з ознаками замовності було у виданнях «Преступности.НЕТ» (19% або 35 від загальної кількості новин на сайті), «Корабелов.Інфо» (14% або 9 від загальної кількості новин у ЗМІ) та «Мой город» (12% або 15 від загальної кількості новин у виданні).
Про замовників і фейки
За час моніторингу в стрічках новин медіа Миколаєва зафіксовано один матеріал як неналежно маркована реклама і жодного факту публікації матеріалів з ознаками контрагітації. Щодо фейків та маніпуляцій, то зафіксовано вісім випадків (9% від загальної кількості джинси і неналежно маркованої реклами) зі смисловими маніпуляціями, що були направлені проти партії «Слуга народу» та діючої місцевої влади в Миколаєві і очільника міста Олександра Сєнкевича. Наприклад, матеріал із заголовком«Можно уложить плиткой весь город, но какой в этом смысл, если людям просто негде прогуляться и отдохнуть?» - Домбровская», у якому маніпуляцією з висловлювання про те, що у Миколаєві взагалі немає місць для відпочинку, що є перебільшенням та грою на емоціях. Такі матеріали були опубліковані виданнями «Преступности.НЕТ», «Мой город», «Шиповник» та «Корабелов.Інфо».
Аналогічно, «ОПЗЖ» маніпулювала та перебільшувала, коли, коментуючи судові спори щодо реєстрації списків їх кандидатів до місцевої ради, звинувачувала партію «Слуга народу» внамаганні зірвати вибори.
За час моніторингу в ЗМІ Миколаєва не було виявлено жодного фейкового матеріалу з посиланням на сумнівні соціологічні дослідження чи псевдоекспертів, проросійської пропаганди чи іншої неправдивої інформації.
Якщо порівнювати ситуацію з нинішньою політичною джинсою в регіоні з результатами дослідження, яке проводилося у липні, можна зробити висновок, що її кількість зросла в 10 разів. Що стосується основних замовників немарковаї політичної реклами, то «Слуга народу» зберегла своє лідерство за кількістю джинси, а партію «Опозиційна платформа - За життя» посунув на третє місце «Наш край».
Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!