ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Зе Команда та ОПЗЖ - основні замовники джинси в онлайн-медіа Миколаєва

Наближення місцевих виборів поки не вплинуло на кількість політичної джинси в Миколаєві - кількість таких матеріалів у ЗМІ складає менше відсотка від загальної кількості новин. Виявлені матеріали з ознаками замовності стосувались діяльності партії «Опозиційна платформа - За життя» і так званої «Зе Команди».

Про це свідчать результати липневого моніторингу ІМІ. Метою дослідження було дослідити, яку частку новин у миколаївських онлайн-ЗМІ складають матеріали з ознаками політичної замовленості, визначити кількість позитивної джинси та контрагітації, виявити основних замовників політичної джинси в регіоні.

Моніторинг проводився з 6 по 10 липня. Досліджувалися стрічки новин п’яти онлайн-ЗМІ Миколаєва: «Преступности.НЕТ» (https://news.pn/ru/), «Новости-N» (https://novosti-n.org), «Мой город» (Mycity.mk.ua), «Інше.TV» (https://inshe.tv), «0512» (0512.com.ua). 

Не аналізувалися аналітика, статті, журналістські розслідування, комерційна джинса не у формі новини, авторські колонки, блоги, офіційні анонси про вимкнення води, світла, концерти та пресконференції тощо.

За період моніторингу проаналізовано 1220 матеріалів у стрічках новин миколаївських медіа. Лише 8 ( або 0,7% від загальної кількості новин) мали ознаки політичної замовленості. Найбільше таких матеріалів, чотири, або 50% від загальної кількості новин із ознаками замовленості, виявлено у стрічці сайту «Преступности.НЕТ», три матеріали (або 37%) опубліковано на сайті «Інше.TV», ще одна новина з ознаками джинси була на сайті «Новости-N».

Усі виявлені матеріали з ознаками політичної замовленості мали позитивне забарвлення. Контрагітації у онйлан-ЗМІ Миколаєва не було виявлено.

«Велике будівництво». Медіа-кампанія команди Зеленського

Основним замовником політичної джинси в Миколаєві за період моніторингу стала Миколаївська обласна державна адміністрація. Миколаївські медіа публікували матеріали про хід реалізації піар-програми президента Володимира Зеленського «Велике будівництво».

Наприклад, у матеріалі «Велике будівництво»: За програмою Президента на Миколаївщині будують дороги, школи, садочки і стадіони, що вийшов у стрічці новин сайту «Інше.TV» розповідається про «масштабну програму» очільника держави, реалізація якої на Миколаївщині знаходиться на постійному контролі керівництва Миколаївської облдержадміністрації. 

Цікаво, що ніякої державної програми «Велике будівництво» в Україні немає. Проєкти, які реалізуються начебто в рамках цієї президентської програми в Миколаївській області, почали реалізовуватися ще кілька років тому, і переважно за кошти місцевих бюджетів. 

Про те, що програма «Велике Будівництво», насправді, медійна кампанія команди Зеленського напередодні місцевих виборів, розповідали зокрема журналісти «Радіо Свобода». Уряд оголосив про старт нацпроєкту «Велике будівництво», який ініціював президент Володимир Зеленський у березні 2020 року. Але жодного урядового документа, який би містив перелік об’єктів, умови участі в конкурсі цієї програми, умови відбору і бодай якісь критерії, – немає.  Існує лише інтерактивна карта, сторінка проєкту в Інтернеті та фейсбуці, де загальними фразами оголошені наміри побудувати сотні шкіл, лікарень, дитячих садочків, спортивних комплексів, тисячі кілометрів доріг у 2020 році.

У червні Офіс президента України розіслав лист головам обласних державних адміністрацій, у якому просить місцеву владу розповідати про програму президента «Велике будівництво», використовуючи спеціально розроблений для цього однойменний брендбук. Під час підготовки інформаційних стендів, буклетів, відео та фото, що стосуються програми президента, ОП просить використовувати новий логотип, а в соцмережах — хештег #Великебудівництво. Також Офіс президента хоче, щоб на споруджуваних обʼєктах або тих, що ремонтуються, встановили інформаційні борди в жовтих або зелених кольорах, забрендували спецодяг і техніку — щонайменше 20 службових автомобілів обласних і районних державних адміністрацій. За який кошт обласні керівники повинні брендувати техніку і виготовляти борди — у документі не вказано.

У миколаївських ЗМІ матеріали про «Велике будівництво», яке контролює керівництво ОДА, з’являються регулярно. За період моніторингу було опубліковано п’ять таких матеріалів, або 62,5% від загальної кількості політичної джинси в регіоні.

Варто зазначити, що у червні Миколаївська облдержадміністрація провелатендер «Послуги інформаційних агентств» щодо інформування населення про актуальні питання суспільно-політичного та соціально-економічного життя області через інформаційні агентства, електронні засоби масової інформації (інтернет-видання), друковані засоби масової інформації) на 951 тисячу гривень. Аукціон був розділений на два лоти: онлайн-медіа та друковані ЗМІ. 

Замовник визначив чотири місцевих медіа для публікації матеріалів про свою діяльність, три із яких входять до моніторингу ІМІ: «Преступности.НЕТ» (https://news.pn/ru/), «Новости-N» (https://novosti-n.org), «Інше.TV» (https://inshe.tv). Перемогу у тендері отримав київський підприємець Петренко Іван Миколайович, він фактично виконує роль посередника між ЗМІ та Миколаївською ОДА у публікації матеріалів про діяльність останньої. Можна припустити, що новини про «Велике Будівництво» Зеленського з’являються саме в рамках договору на висвітлення діяльності за кошти платників податків.

Джинса від «ОПЗЖ»: про ремонт пам’ятнику та листи Медведчука

Єдиною політичною силою, матеріали з ознаками замовності про яку за час моніторингу виявлено в онлайн-ЗМІ Миколаєва, стала партія «Опозиційна платформа - За життя» та народного депутата від цієї політсили Юрія Загороднього. Два таких матеріали, або 25% від загальної кількості новин з ознаками політичної замовності, були опубліковані на сайті «Преступности.НЕТ». 

Так, у матеріалі «Нардеп Загородний выступил с инициативой отремонтировать разрушенный грузовиком памятник защитникам Родины в Нечаянном» писали про зруйнований пам’ятник захисникам Вітчизни на Миколаївщині, який «за ініціативи народного депутата Юрія Загороднього» плануються відновити активісти ОПЗЖ.

Також Юрій Загородній коментував «мовчання» президента Зеленського у відповідь на лист від Віктора Медведчука.

Ще одним політиком, про якого зафіксовано матеріал із ознаками замовності, став екс-нардеп із Миколаєва Артем Ільюк. Видання «Новости-N» писало, що «Ильюк инициирует сбор подписей к власти с требованием решения транспортной проблемы в Николаеве».

Таким чином, аналізуючи ймовірних замовників джинси у онлайн-медіа Миколаєва, зазначимо, що у 62,5% - це органи державної влади, ще по 12,5% - політики загальноукраїнського рівня, місцеві політики та політичні партії.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інститут масової інформації» та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.  

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!