Політична "джинса" в Донецьку спрямована на підтримку Януковича
Починаючи з липня 2009 р. і протягом 10 місяців, Донецький прес-клуб здійснює моніторинг матеріалів, написаних з порушенням журналістських стандартів, які були надруковані в обласних газетах «Салон Дона и Баса» («Салон»), «Донецкие новости», «Донбасс» та «Панорама».
Оцінювання матеріалів у Донецьку здійснювала експертна група, до складу якої увійшли доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Наумов, власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, заступник головного редактора інтернет-видання «Острів» Ярослав Колгушев та незалежний журналіст, викладач кафедри журналістики Олена Самойленко.За результатами обговорення матеріалів, що вийшли у квітні 2010 р., експерти розподілили статті наступним чином:
до групи 1 (матеріали, марковані як реклама будь-яким способом, але не словами «реклама» або «на правах реклами») віднести:
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «Донецкая областная дирекция Райффайзен Банка Аваль отмечает 15-летний юбилей», (позначено «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «ДТЭК и НГУ подписали соглашение», (позначено «зірочкою»).
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «Грабитель заправки компании «Параллель» был задержан уже через сутки», (матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «MATRIX: быстрее весеннего ветра», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою» з номером телефону фірми).
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «Актуальный вопрос: как увеличить доход?», (матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 01-07.04, статтю «Британское образование стало ближе для жителей Донецка», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 08-14.04 , статтю «Наличные в руки или товар в кредит — выбор за вами. «Кредитмаркет» делает его доступным», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 08-14.04, статтю «Я стал зарабатывать в 3 раза больше!», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 08-14.04, статтю «Тяжелые последствия «легких» наркотиков», (PR-матеріал про клініку Кадирова, позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 08-14.04, статтю «За здоровьем в Форест Парк», (матеріал позначений “зірочкою”, є телефони та адреса сайту).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Тепловой счетчик — первый шаг к реальной экономии», (матеріал містить детальну інформацію про підприємство «Теплоприлад», познечено «зірочкою»).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Делегация из Литвы посетила компанию «Параллель», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Акция «Весенний марафон» в разгаре», (PR-матеріал про компанію «Параллель» позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «100 миллионов долларов — мечта ленивых неудачников», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Корпоративный бизнес: русский размах в банковском кредитовании», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Кто вы, доктор Кадыров?», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 22-28.04, статтю «Два юбилея «Параллели», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 22-28.04, статтю «Насколько вы актуальны в жизни?», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 22-28.04, статтю «Корпоративный бизнес: русский размах в банковском кредитовании», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Донецкие новости», 22-28.04, статтю «Когда в семье наркоман...», (PR-матеріал про клініку Кадирова, позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
- «Салон», 02.04, статтю «Выборы подняли спрос на недвижимость», (матеріал позначений значком PR).
- «Салон», 09.04, статтю «Акция «Весенний марафон» в разгаре», (матеріал позначений значком PR).
- «Салон», 13.04, «Форест Парк»: Радон — целительный дар природы», (матеріал позначений значком PR).
- «Салон», 16.04, статтю «Почему я выбираю Perfect?», (матеріал позначений значком PR).
- «Салон», 23.04, статтю «Два юбилея «Параллели», (матеріал позначений значком PR).
- «Салон», 23.04, статтю «Выборы подняли спрос на недвижимость», (матеріал позначений значком PR).
до групи 2 (порушення журналістських стандартів внаслідок свідомого порушення цих стандартів) віднести:
1. «Панорама», 01-07.04, статтю «Свет означает знания», (реклама конкретного ВНЗ, розрахована на абітурієнтів напередодні вступної кампанії).
2. «Панорама», 01-07.04, статтю «Киевстар» завоевывает интернет» (PR-матеріал, від імені журналіста, а не спеціаліста йдеться про переваги певного оператора).
3. «Панорама», 01-07.04, статтю матеріал «MATRIX: быстрее весеннего ветра», (PR-матеріал із номером телефону та адресою сайту).
4. «Панорама», 01-07.04, статтю «ДонНУЭТ: «Будущее создается сегодня!» (PR-матеріал, водночас експерти звернули увагу на ознаки, що належать до 3-ї групи).
5. «Панорама», 15-21.04, статтю, «ДонНУЭТ имени М. Туган-Барановского: Секреты блестящей карьеры», (рекламна стаття про ВНЗ без позначок).
6. «Донецкие новости», 01-07.04, стаття «Фонд «Спешите делать добро» взял под опеку Дружковку», (PR-матеріал не тільки про фонд, а й про директора фонду).
7. «Донецкие новости», 01-07.04, матеріал «Пока в сердце есть вера — продолжается жизнь!» (PR-матеріал, де цинічно використовуються проблеми інвалідів. Мета статті — створення позитивного іміджу керівника фонду).
8. «Донецкие новости», 08-14.04, статтю «Александр Курдюков: «Мы готовы предоставлять нашим абонентам качественный интернет» (PR-матеріал).
9. «Донецкие новости», 08-14.04, матеріал «Время собирать камни» (PR-стаття, метою якої є підготовка суспільної думки щодо підтримки судової реформи, яку розпочав Президент. Окрім того, протягом минулого місяця помічено, дивна одноманітність матеріалів під рубрикою «Политическая позиция», завжди на тій самій 13 сторінці та під однаковою блочною рекламою. При всьому автор невідомий політолог, не представлені інші точки зору).
10. «Донецкие новости», 08-14.04, статтю «Весна напомнит о гастрите...» (PR-матеріал про медичну мережу із адресою та телефонами).
11. «Донецкие новости», 15-21.04, публікацію «Неля Штепа: «Здоровье людей начинается со здорового образа жизни», (PR-стаття побудована за тим же принципом, як і попередні про Нелю Штепу. Окрім того, експерти звертають увагу на ознаки, що належать ще й до 3-ї групи).
12. «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Янукович начинает с реформ» (PR-матеріал, маловідомий, або невідомий плітолог, така сама верстка, як у попередніх примірниках).
13. «Донецкие новости», 15-21.04, статтю «Боль в суставах», (немаркована реклама лікарського препарату з фотографією, № ліцензії. Більш того, матеріл розміщено на тематичній сторінці «65-річчю Перемоги присвячується» - «Война глазами простых людей». Подібна верстка створює ганебний ефект).
14. «Донецкие новости», 22-28.04, матеріал «В Славянске побывали американские реабилитологи-волонтеры», (PR-матеріал про Нелю Штепу, немає нічого про американських волонтерів, фото Нелі Штепи).
15. «Донецкие новости», 22-28.04, статтю «Медицина — в зоне особого внимания», (PR-матеріал мало або невідомого політолога на створення позитивного іміджу Януковича та його команди).
16. «Донбасс», 03.04, статтю «Всемирная паутина дотянулась до домохозяйств», (рекламний матеріал, де вказано логотип послуги, назва компанії, всі експерти з однієї компанії).
17. «Салон», 23.04, статтю «Корпоративный бизнес: русский размах в банковском кредитовании», (без жодних позначок реклами, при цьому є № ліцензії НБУ, крім того, в інших виданнях такий же самий матеріал подається з позначкою «реклама»).
Матеріали з ознаками прихованої реклами політичного характеру – 3
Матеріали з ознаками прихованої реклами комерційного характеру – 14
Матеріали неналежно марковані, як реклама - 26
Експерти помітили, що у газеті «Салон” протягом декількох місяців використовуються коментарі експертів однієї агенції соціально-політичного моделювання.
Підсумки:
1 група: «Донецкие новости» - 20 матеріалів, «Салон» - 6, «Донбас» - 0 , «Панорама» - 0.
2 група: «Донецкие новости» - 10 публікацій, «Панорама» - 5, «Донбас» - 1, «Салон» - 1.
Help us be even more cool!