Політична "джинса" у донецьких ЗМІ приурочена місцевим виборам
Такого висновку дійшла група експертів до складу якої увійшли доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Наумов, власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, заступник головного редактора інтернет-видання «Острів» Ярослав Колгушев та незалежний журналіст, викладач кафедри журналістики Олена Самойленко.
Починаючи з липня 2009 р. і протягом 10 місяців, Донецький прес-клуб здійснює моніторинг матеріалів, написаних з порушенням журналістських стандартів, які були надруковані в обласних газетах «Салон Дона и Баса» («Салон»), «Донецкие новости», «Донбасс» та «Панорама».За результатами обговорення матеріалів, що вийшли у травні 2010 р., експерти розподілили статті наступним чином:
До групи 1 (матеріали, марковані як реклама будь-яким способом, але не словами «реклама» або «на правах реклами») віднести:
1. «Донецкие новости», 29.04-05.05, статтю «Вторая жизнь «Белозерской»», (PR-матеріал, позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
2. «Донецкие новости», 29.04-05.05, статтю «Никто кроме нас» налаживает отношения с Афганистаном », (бізнес-пропозиція, позначено «редакційною зірочкою»).
3. «Донецкие новости», 29.04-05.05, статтю «Научитесь зарабатывать на информации», (позначено «редакційною зірочкою»).
4. «Донецкие новости», 29.04-05.05, статтю «MATRIX: за нашу победу!», (позначено «редакційною зірочкою»).
5. «Донецкие новости», 29.04-05.05, статтю «Почему я выбираю Perfekt?», (матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
6. «Донецкие новости», 06-12.05, статтю «Юрий Тернавский: О солидарности трудящихся и Дне Победы», (PR-матеріал, позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
7. «Донецкие новости», 13-19.05, статтю «Что такое катаракта?», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою» з номером телефону).
8. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Кто зарабатывает на рынке FOREX?», (матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою» та містить номера телефонів для реєстрації).
9. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «MATRIX: от безлимитного до гениального — один шаг», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
10. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Программы лояльности — обычная практика в Банке «Финансы и кредит» делает его доступным», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
11. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Украина станет самой дорогой страной в Европе?», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
12. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Мое богатство — это мое имя»,- Председатель Правления «Всеукраинского Банка Развития» Валентина Ивановна Арбузова (матеріал позначений «зірочкою»).
13. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Стабильное питание — для «домашних помощников», (матеріал містить детальну інформацію про товар, ціну, адреса та телефон фірми, де можна придбати, позначено «зірочкою»).
14. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Заработать не рискуя», (PR-матеріал, позначено відповідною «редакційною зірочкою»).
15. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Золотой Крым» - ваше место под солнцем!», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою», є адреса сайту, номери телефонів).
16. «Донецкие новости», 27.05-2.06, статтю «Окна континента становятся шире», (PR-матеріал відповідною «редакційною зірочкою» з номером телефону «гарячої лінії»).
17. «Донецкие новости», 27.05-2.06, статтю «Лазер плюс» — ваш личный офтальмолог!», (PR-матеріал позначено відповідною «редакційною зірочкою», містить адресу клініки та номер телефону).
18. «Салон», 07.05, статтю «Александр Адамов: «Мы в неоплаченном долгу перед ветеранами», (матеріал позначений значком PR).
19. «Салон», 11.05, статтю «Конгресс азербайджанцев: Слава великой победе!...», (матеріал позначений значком PR).
20. «Салон», 14.05, статтю «Новый сервис ПУМБ online — это Ваше время и удобство каждый день », (матеріал позначено «Новости компании»).
21. «Салон», 14.05, статтю «В честь юбилея — подарки клиентам!», (матеріал позначений значком PR).
22. «Салон», 21.05, статтю «Сармат: новое лицо старых испытанных друзей», (матеріал позначений значком PR).
23. «Салон», 21.05, статтю «Донецкий городской молочный завод №2: Нам 45! И все только начинается!», (матеріал позначений як «Открытое письмо»).
24. «Салон», 25.05, статтю «В Днепропетровске победы на татами посвящали Великой победе», (матеріал позначений значком PR).
25. «Салон», 25.05, статтю «Десять лет партнерства и европейского качества», (матеріал позначений значком PR).
До групи 2 (порушення журналістських стандартів внаслідок свідомого порушення цих стандартів) віднести:
1. «Панорама», 29.04-05.05, статтю «ДонНУЭТ имени Михаила Туган-Барановского: готовим специалистов и лидеров!», (реклама конкретного ВНЗ, розрахована на абітурієнтів напередодні вступної кампанії).
2. «Панорама», 29.04-05.05, статтю «Что «Год Тигипко»нам готовит?» (PR-матеріал, однозначна категоричність та однобоке висвітлення, посилання на анонімних «політологів» та «оглядачів». Крім того, в одному примірнику в різних матеріалах невиправдано часто згадується прізвище Тігіпка).
3. «Панорама», 29.04-05.05, статтю «Магазин «Геркулес» ждет вас!», (рекламний матеріал, э назва ТМ, адреса, види продукції).
4. «Панорама», 13-19.05, статтю «ДонНУЭТ имени Михаила Туган-Барановского: «Студенты решают все!» (PR-матеріал про ВНЗ без позначок).
5. «Панорама», 13-19.05, статтю «Память — лучшая награда», (рекламна стаття про чиновника, стаття про ветеранів не містить жодної цитати від ветаранів).
6. «Панорама», 13-19.05, статтю «Сильные и добрые», (PR-матеріал).
7. «Панорама», 20-26.05, статтю «ДонНУЭТ имени Михаила Туган-Барановского: «90 лет — полет нормальный!», (рекламний матеріал, крім того, думка автора не відокремлена від фактів).
8. «Панорама», 20-26.05, статтю «45 лет качества», (рекламний матеріал конкретного підприємства, ТМ, опис переваг продукції).
9. «Панорама», 20-26.05, статтю «Тепловые счетчики — путь к экономии», (PR-матеріал).
10. «Панорама», 27-02.06, статтю «Успех улыбается подготовленным», (PR-матеріал).
11. «Панорама» 29.04-05.05 «MATRIX: за нашу победу!» (рекламна стаття).
12. «Донецкие новости», 29.04-05.05, стаття «Все на борьбу с бедностью!», (політична реклама Партії регіонів).
13. «Донецкие новости», 29.04-05.05, матеріал «Фонд «Спешите делать добро» подарил краматорским школьникам мультимедийный класс», (PR-матеріал про БФ. Мета статті — створення позитивного іміджу керівника фонду).
14. «Донецкие новости», 06-12.05, статтю «Фонд спешите делать добро» взял под опеку ветеранов», (PR-матеріал про БФ).
15. «Донецкие новости», 13-19.05, статтю «Давно не видели настоящего праздника!» (PR-матеріал про БФ).
16. «Донецкие новости», 13-19.05, матеріал «Сварить пиво — как жизнь прожить» (PR-стаття, є заклик до вживання пива «Сармат». Мета — привернути увагу саме до цієї торгівельної марки).
17. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Пятерка за социалку» (PR-матеріал Партії регіонів, простежується тенденція — єдина верстка, друкується завжди на 13 сторінці від імені маловідомого політолога).
18. «Донецкие новости», 20-26.05, статтю «Корона красоты досталась участнице из Славянска» (PR-матеріал про БФ, багато епітетів на адресу голови фонду).
19. «Донецкие новости», 20-26.05, публікацію «Синдром увлечения экраном», (реклама лікарського засобу, є опис переваг, рекомендації до вживання).
20. «Донецкие новости», 27.05-02.06, статтю «Неля Штепа: «В каждом дворе должна быть детская площадка», (PR-матеріал про БФ та його керівника).
21. «Донбасс», 01.05, статтю «Как журналистка «Донбасса» в Турции превратилась из совы в жаворонка», (рекламний матеріал, де вказано назву турфірми та отеля, є заклик до користування послуг конкретного туроператора).
22. «Донбасс», 12.05, статтю «Норд» воюет с дешевым импортом», (прихована реклама).
23. «Донбасс», 20.05, статтю «Вместо громоздской «стенки» - гипсокартонная», (реклама конкретних магазинів та виробників, назва продукції, ціна, переваги).
Матеріали з ознаками прихованої реклами політичного характеру – 10
Матеріали з ознаками прихованої реклами комерційного характеру – 13
Неналежне маркування - 25
Експерти зазначили, що у газеті «Панорама» не вперше розміщуються матеріали, які висвітлюють одну подію чи особу, але діаметрально протилежать один одному: то радісно хвалебні, то навпаки. Крім того, помічено, що у ЗМІ вже простежується «виборча активізація» до місцевих рад.
Підсумки:
1 група: «Донецкие новости» - 17 матеріалів, «Салон» - 8, «Донбас» - 0, «Панорама» - 0.
2 група: «Панорама» - 11 публікацій, «Донецкие новости» - 9 , «Донбас» - 3, «Салон» - 0.
Help us be even more cool!