"Не співайте до заходу сонця". Хто і що радить українцям в онлайн-медіа
Нині Україна вчергове переживає складний період своєї історії. Українці протистоять російській агресії і виборюють свою незалежність, виживають в умовах обстрілів та блекаутів. За майже рік від початку повномасштабного вторгнення багато українців, ймовірно, почуваються підготовленішими до низки надзвичайних ситуацій: як мінімум знають місце розташування найближчих укриттів і що варто покласти до “тривожної валізи”, та й загалом як-не-як пристосувалися до роботи й ведення побуту в нових реаліях. Утім, це, звісно, не означає, що жити, працювати й підтримувати фізичне та ментальне здоров’я стало легше. Не кажучи вже про тих українців, які пережили смерть рідних і близьких, втратили домівки, стали біженцями. Також усе ще немає підстав вважати, що на тлі відсутності “гучних перемог” Росії на фронті країна-агресор відмовиться від своїх експансійних планів щодо України.
Інститут масової інформації вирішив дослідити, наскільки якісно українські медіа нині виконують функцію донесення суспільно-корисної інформації, а саме – які поради публікують на своїх сайтах, наскільки вони насправді допоміжні та актуальні в умовах війни. Для цього ІМІ проаналізував новинні стрічки десятьох онлайн-ресурсів (“Українська правда”, Цензор.НЕТ, РБК-Україна, ТСН, “Кореспондент”, 24 канал, УНІАН, “Фокус”, “Гордон”, NV). Період моніторингу – від 30 січня до 6 лютого 2023 року включно.
Забобони і прихована реклама: що поширюють українські ЗМІ під виглядом “корисних порад”?
Найбільше серед усіх медіа, включених до моніторингу, полюбляють роздавати аудиторії поради ТСН, 24 канал та УНІАН. Тоді як Цензор.НЕТ, “Кореспондент” та “Гордон” у визначений для аналізу період узагалі не публікували контенту з порадами або принаймні не оформлювали інформацію в такому форматі.
Щодо тематики порад, загалом в українському інформаційному просторі переважають ті, які пов’язані з розв'язанням простих побутових питань, дотриманням правильного харчування, підтримкою організму. У порівнянні з ними в значно меншій кількості можна побачити публікації з порадами соціального спрямування, зокрема, які пояснюють, як розв'язати певні проблеми, спричинені війною. Поради, які публікують українські медіа, – це здебільшого передрук інформації, а не власний контент. Відповідно, принциповим є посилання на надійні джерела інформації.
Так, “Українська правда” та РБК-Україна зосередилися на порадах соціального спрямування: публікували роз’яснення від українських відомств щодо розв’язання питань, які можуть бути актуальними для багатьох:
- Які обстеження слід робити, щоб попередити розвиток раку? Пояснює МОЗ (УП)
- Як українцям виїхати за кордон на лікування під час воєнного стану – МОЗ (УП)
- Чи потрібно дітей вакцинувати проти грипу: рекомендації МОЗ (УП)
- Якщо блокують за проукраїнські пости: Центр при РНБО збирає скарги користувачів (УП)
- Як оформити пенсію в Україні онлайн: інструкція (РБК-Україна)
- Як отримати пенсію на окупованих територіях: поради українцям (РБК-Україна)
- Як обміняти українське посвідчення водія у Польщі: рекомендації МВС (РБК-Україна)
- Як оформити довідку про інвалідність з-за кордону: роз'яснення МОЗ (РБК-Україна)
- Як депортованим до РФ громадянам повернутись в Україну без документів: пояснення (РБК-Україна)
Своєю чергою на ТСН домінують побутові поради, рекомендації щодо підтримання здоров’я, харчування та схуднення. Йдеться як про власні матеріали працівників сайту ТСН, так і про передрук з різних іноземних онлайн-ресурсів. Та заради справедливості зазначимо, що є тут і соціальні поради та такі, що відповідають запитам воєнного часу:
- Газові пальники: як обрати, встановити та використовувати, аби не вибухнуло (ТСН)
- Мобілізація в Україні: як розпізнати “правильну” повістку та чи можна від неї відмовитись (ТСН)
Послідовності в підході добору джерел для публікацій з порадами в ТСН, схоже, немає. Особливо це видно за матеріалами, які стосуються теми здоров’я. Так, на сайті медіа можна натрапити на корисний і науково обґрунтований матеріал з порадами щодо харчування для нормалізації рівня цукру в крові від американського Центру з контролю та профілактики захворювань (CDC. – Ред.). Разом з тим ТСН має низку публікацій сумнівної якості з посиланням на джерела, щодо надійності та достовірності яких виникають питання. Візьмемо, наприклад, матеріал, де йдеться, мовляв, “якщо з’їдати по одному банану зранку, в обід, на вечерю, ризик утворення тромбів та інсульту знижується на 21%”. Звучить багатообіцяюче, утім гарантії, що ця інформація достовірна, немає. У статті, яка слугує джерелом для публікації ТСН, відсутні лінки на будь-які дослідження, які б підтверджували чудодійну властивість бананів запобігати інсульту і тромбоутворенню, не вказано ані назви наукової установи, ані імен учених, які дійшли приголомшливого висновку. Вказано лише, що це були “британські та італійські дослідники”. В іншій публікації з клікабельним заголовком 3 швидкі та ефективні засоби від нестерпного зимового кашлю ТСН пише, що “позбутися кашлю може бути простіше, ніж ви гадаєте”. Посилання на джерело публікації веде на сайт іноземного “жіночого журналу”, де серед лінків на певні дослідження є й назви торговельних марок іноземних препаратів, які, втім, можуть бути доступні для українців за замовленням в інтернеті, що вже може свідчити про приховану рекламу.
Загалом, у цьому матеріалі кашель радять лікувати евкаліптовою олією, чаєм з кореня алтею та промивати ніс підсоленою водою. На тих читачів, які таки дочитають публікацію до кінця, чекає речення, де зауважують, що, “перш ніж пробувати будь-який із засобів, необхідно проконсультуватися з лікарем і отримати схвалення”. Справедливіше щодо аудиторії було б поставити його на початку й умовно виділити товстим шрифтом, щоб точно бути впевненими, що його помітять. Голова Національної технічної групи експертів з питань імунопрофілактики, лікар-інфекціоніст Федір Лапій у коментарі ІМІ також зазначив, що вважає доцільним ставити в публікаціях про здоров’я розгорнуті попередження:
“Мають бути такі собі червоні-помаранчеві-жовті прапорці: тут ви можете за наявності цих симптомів самостійно обійтися тим і тим, тут ви маєте звернутися до лікаря, а тут – негайно викликайте екстрену медичну допомогу і не зволікайте, не чекайте до ранку. І важливо, наскільки вони (публікації з порадами. – Ред.) якісні, чи це не є міс- або дезінформацією.”
Взагалі до матеріалів, у яких фігурують поради щодо збереження здоров’я, лікування захворювань чи усунення певних симптомів, аудиторії варто ставитися зі скептицизмом, а працівникам онлайн-медіа, якщо вже вирішили робити публікації такого штибу, – з особливою прискіпливістю. Річ у тім, що навіть невинні на перший погляд поради можуть виявитися шкідливими: умовно рослинні препарати також здатні спричиняти алергічні реакції. Окрім того, аудиторія може переоцінити ефективність наданих рекомендацій і знехтувати походом до лікаря, коли це насправді вкрай необхідно. Не кажучи вже про випадки, коли читачам пропонують дотримуватися неефективних порад.
Неприпустимими є публікації, де фігурують назви торговельних марок препаратів – навіть якщо вони є рецептурними. Є ризик того, що пацієнт на консультації у фахівця почне диктувати, які саме лікарські засоби йому краще призначати. Визначення схеми ефективного лікування залежить від низки факторів, які в стані зважити лише спеціаліст. На сайті 24 каналу ІМІ помітив публікацію з ознаками замовності. В матеріалі Які ліки насправді допоможуть вилікувати грип та застуду автори спочатку зазначили назву противірусного препарату, який є “фуфломіцином”, а далі, на противагу, навели назви двох ефективних препаратів. Якби ця публікація мала на меті лише інформування суспільства, адже на ринку дійсно існує безліч розпіарених, але неефективних засобів, – автори матеріалу мали б обмежитися назвами діючих речовин препаратів. Загалом лікар-інфекціоніст Лапій прокоментував новину 24 каналу як “правдиву”, але, як-то кажуть, є нюанс:
“І перший, і другий препарат, як і антибіотики, є рецептурними, бо віруси так само формують нечутливість, як бактерії формують до антибіотиків нечутливість, тому їх повинен був би призначати лікар. Ви ж не бачите, наприклад, реклами антибіотиків по телевізору? Її не повинно бути, тому що це ціла наука, потрібно мати знання”.
Загалом, окрім порад на ТСН, неоднорідними є й поради на сайтах 24 каналу та УНІАН. Тут, як ми вже зазначали, можна натрапити й на корисний контент:
- Як допомогти незрячим людям в різних ситуаціях: поради МОЗ (24 канал)
- Що робити, якщо вас заблокували за проукраїнський контент (24 канал)
- Загальна мобілізація: що робити, якщо вручили повістку броньованому працівнику (24 канал)
- Не робіть цього, коли міряєте тиск: ТОП-3 головних помилки (УНІАН)
- Чому не можна прати рушники з речами і додавати оцет: головні помилки при пранні (УНІАН)
Так само на перелічених онлайн-ресурсах є й матеріали сумнівної якості. Наприклад, у публікації УНІАН Скільки яєць можна їсти на день і в якому вигляді вони корисніші: це потрібно знати кожному без жодних посилань на дослідження з підтвердженнями користі називають “кращим варіантом” приготування яєць, коли “жовток залишається рідким (наприклад, “у мішечок”, пашот)”. Насправді цей спосіб приготування не може вважатися найкориснішим з огляду на ризик зараження сальмонельозом. За визначенням Центру громадського здоров’я України, це інфекційне захворювання, де збудником можуть виступати тварини (кури, зокрема), хворі на сальмонельоз люди або здорові бактеріоносії. Те, що в сирих яйцях є бактерія роду сальмонела, – міф. Утім, частинки посліду курей можуть потрапити на шкаралупу і “проникнути” в яйця. Отже, їх необхідно ретельно мити, а термооброблення слугуватиме захистом. На сайті Держпродспоживслужби радять для запобігання захворюванню на сальмонельоз вживати лише м’ясо, птицю та яйця, які пройшли достатнє термічне оброблення, не пити сирі яйця, а варити їх протягом 10 хвилин. А от на ТСН без посилань на дослідження чи думку психологів опублікували матеріал 10 правил, які допоможуть стати незалежними від обставин. Серед 10 “правил” є порада: “не зациклюйтесь на негативі”. Мабуть, не варто детально пояснювати, чому під час війни такі поради без науково обґрунтованого алгоритму, що саме зробити, щоб не зациклюватись, видаються вкрай інфантильними.
Своєю чергою 24 канал опублікував сумнівний матеріал, побудований на стереотипах і суб’єктивній думці авторів іноземного онлайн-ресурсу, Чого хочуть жінки: кілька гарячих секс-фантазій, які однозначно варто втілити у життя. В публікації, зокрема, радять парам спробувати секс у громадських місцях, бо “жінки люблять екстремальний секс”, і пропонують такі місця, як убиральня ресторану, парк, ліфт. Попри те що 24 канал дає дисклеймер про те, що список не є інструкцією, все ж зазначимо: порада зайнятися сексом у громадському місці є сумнівною навіть без урахування морально-етичного аспекту, адже постає питання гігієни та ризику мати проблеми з правоохоронними органами. В іншому сумнівному матеріалі 24 каналу дають поради, як побороти лінь. Серед рекомендацій, зокрема, є пункт “перестаньте себе жаліти”. Текст не містить посилань з науковими підтвердженнями ефективності порад, водночас має контроверсійну тезу, як-от “Головними причинами ліні найчастіше є втома організму та ментальні проблеми”. Тобто автори публікації фактично визнають, що люди не здатні функціонувати у звичайному режимі через проблеми зі здоров’ям – у цьому разі ментальним, – але пропонують їм “перестати себе жаліти”? Так, 24 канал, як і низка інших українських ЗМІ, які зловживають сумнівними матеріалами, дає дисклеймер про загальноінформаційний характер статті й необхідність звернутися до лікаря для встановлення того чи іншого діагнозу. Втім, знов-таки постає питання в доцільності публікації цього матеріалу, окрім як наповнення новинної стрічки.
Є на сайтах низки онлайн-медіа і такі публікації, де в обгортку порад насправді запакували приховану рекламу, забобони й, зрештою, “комбоваріант” – забобони з ознаками сексизму. Так, на ТСН популярний тип публікацій, коли, з одного боку, дійсно читачам пропонують певну корисну інформацію, а з іншого – тут же долучають до матеріалів посилання на сторінки клінік, де приймають спеціалісти, лінки на інстаграм або фб-сторінки фахівців. Утім, є приклади й більш “топорної” реклами, як-от текст про те, що підробляють продукцію фірми, яка виготовляє туалетний папір. У матеріалі зазначено, що папір саме цієї фірми є “народним”, а український бренд-виробник є “найвідомішим та найдоступнішим”. Тим часом на 24 каналі можна знайти рекламні матеріали, які промарковано неналежним чином. Візьмемо, наприклад, матеріал Як менше платити за опалення і світло: поради для економії на комунальних послугах в Польщі. В публікації є реклама компанії, що надає послуги переказу грошей, утім стаття промаркована як “спецпроєкт”, і лише якщо навести курсор на позначку, то дрібним шрифтом буде написано, що текст розміщено на комерційній основі.
Щодо тиражування антинаукових дурниць під виглядом порад, найактивніше цим займаються онлайн-ресурси ТСН, УНІАН, “Фокус”:
- Повня 5 лютого 2023 року: що потрібно зробити і що категорично заборонено (ТСН)
- Ангел-охоронець 5 лютого: що він нам принесе і про що його потрібно просити (ТСН)
- Чому не можна передавати речі через поріг, розмовляти таким чином: мерці під порогом (ТСН)
- 1 лютого: народні звичаї та прикмети погоди, що не можна робити (УНІАН)
- Церковне свято 1 лютого 2023 – релігійні події, прикмети і заборони дня (УНІАН)
- Тимофєєв день 4 лютого: народні звичаї, що не можна робити (УНІАН)
- Талісман за датою народження: який він і як вирахувати? (“Фокус”)
- 5 лютого 2023 року: святої Агати – чого сьогодні не можна робити? (“Фокус”)
І ще пів біди, коли це “рекомендації” на кшталт “цього дня не можна вживати бобову їжу, бо можуть бути проблеми зі здоров’ям” чи “співати після заходу – до сліз”. Інша річ, коли людей залякують і застерігають від хірургічних операцій, отже хтось може відкласти операцію, яку насправді відкладати не можна. Часто сайти поширюють ці нісенітниці, прикриваючись якимись церковними святами – реальними чи вигаданими, насправді ж це забобони часів язичництва, і на сайтах конфесій ви не побачите і третини з них.
Щодо забобонів з ознаками сексизму, тут зазвичай ідеться про публікації з вказівками жінкам, як облаштувати особисте життя. Часто це “поради”, що робити, щоб вийти заміж, а що категорично забороняється, якщо не хочеш “лишитися в дівках”. Адже за всіма правилами сексизму дівчата та жінки мають мріяти вийти заміж і зобов’язані активно працювати в цьому напрямі. Оскільки забобони не мають під собою ніякого підґрунтя, то не дивно, що на одному й тому самому сайті можуть зустрічатися публікації, що суперечать одна одній. Для прикладу наводимо два матеріали УНІАН: Накличете біди і хвороби: 5 рослин, які не можна тримати в квартирі та Забирають здоров'я і відлякують чоловіків: 15 рослин, які не можна тримати в спальні. В обох текстах пишуть про наслідки тримання в себе вдома певних рослин, зокрема фікуса. За версією авторів першої публікації, злощасний фікус “вважається квіткою вдови і приваблює проблеми зі здоров’ям”. Тоді як у другому тексті фікус уже “привертає щастя в будинок і сприяє зачаттю дитини”.
Відособлено, у порівнянні з усіма онлайн-ресурсами, включеними до моніторингу, тримається NV. Більшість порад, які публікує медіа на своєму сайті, доступні лише для передплатників підписки. Серед матеріалів з порадами, які доступні для всіх, є поради з догляду за волоссям, які містять посилання на дослідження науковців, а також – поради зі збереження психічного здоров’я від народної депутатки, членкині Комітету ВРУ з питань здоров’я нації Вікторії Вагнєр, що марковані як “ексклюзив NV”.
Підсумовуючи, більшість порад в українському інформаційному просторі не пов’язані з вирішенням питань, що спричинені війною. Це можна пояснити тим, що актуальнішу на сьогодні інформацію українські медіа просто не подають у вигляді порад. Утім, навіть так званий розвантажувальний контент має бути якісним і якщо і запозиченим, то з джерел, які викликають довіру і містять наукові підтвердження – особливо коли це стосується теми здоров’я. Якщо ж вас цікавлять поради щодо того, як не замерзнути в аварійних умовах, що робити для зупинення кровотечі і як надавати домедичну допомогу, – ви можете ознайомитися з цими та іншими корисними порадами на сайті Інституту масової інформації в розділі Медіалайфхаки.
Help us be even more cool!