На Волині в січні 2009 року “комерційним джинсовим” лідером преси стали “Відомості.ua”, лідером “політичної джинси” – “Волинь-нова”, а найбільшим замовником “джинси” – БЮТЗагалом виявлено 89 таких матеріалів.
Такими є висновки 3 незалежних експертів: Катерина Іванової, Валентини Романюк та Богдани Стельмах, які вони оприлюднили за результатами моніторингу публікацій у 8 друкованих виданнях Волині, що його проводить громадська організація “Інформаційне агентство “Рівнеінформ” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Із 60 матеріалів, де експерти зафіксували явні порушення стандартів актуальності, значущості та збалансованості, 5 – стосувалися прихованої реклами банків та 4 місцевого виборбника (ЛАЗ-»Богдан»). Серед політичних партій та блоків, які розглядаються як потенційні замовники сумнівних матеріалів, лідирує БЮТ (21 матеріал).
|
Про кого матеріал або імовірний замовник |
Скільки було опубліковано |
|
БЮТ |
21 |
|
Наша Україна |
8 |
|
НРУ |
2 |
|
Єдиний центр |
1 |
|
Банки |
5 |
|
ЛАЗ (Богдан) |
4 |
|
Соралпол-Україна (котли) |
1 |
|
Ресторан «Бамбарбія» |
2 |
|
Волиньстандартметрологія |
1 |
|
Центр зайнятості |
1 |
|
Київспецсталь |
1 |
|
Рівненські підприємства |
2 |
|
Мсцеві підприємці |
4 |
|
Київстар |
2 |
|
Клініка Biomol |
1 |
|
Магазин «Профі» |
1 |
|
Салон краси «Бастет» |
1 |
|
ПП «ВІР» |
2 |
|
ВСЬОГО |
60 |
До комерційної “джинси” експерти віднесли 28 матеріалів, до політичної – 32 матеріали.
|
Видання |
Кількість замовних матеріалів |
ВСЬОГО |
|
|
Політична |
Комерційна |
||
|
Віче-інформ |
1 |
6 |
7 |
|
Волинь-нова |
16 |
2 |
18 |
|
Волинська газета |
3 |
4 |
7 |
|
Луцький замок |
3 |
2 |
5 |
|
Сім’я і дім |
0 |
6 |
6 |
|
Відомості ua |
6 |
8 |
14 |
|
Вісник і Кº |
3 |
0 |
3 |
|
Аверс прес |
0 |
0 |
0 |
|
ВСЬОГО |
32 |
28 |
60 |
Катерина Іванова, медіа-тренер Інституту розвитку регіональної преси, м. Рівне:
Кількість реклами (і маркованої, і прихованої) суттєво зменшилася. По Рівному переважає комерційна джинса, по Луцьку- політична. Стабільно активним замовником залишається БЮТ. Але пояснюєтся це не стільки підвищенням «етичності» ЗМІ, а й скороченям рекламних бюджетів у зв'язку із «п'яним січнем» та загальною економічною скрутою.
Валентина Романюк, фрі-лансер, кореспондент «Радіо Свобода»:
У січні 2009 року «джинсові» матеріали Рівненської преси мали здебільшого комерційне забарвлення, у той час як на Волині пропорції комерційної і політичної «джинси» розподілилися майже порівну. Серед замовників політичну «джинсу» найбільш активно використовували найвпливовіші політичні сили в регіоні – БЮТ, НУ, ЄЦ, НРУ, Народна партія, а також місцева влада та її структури на кшталт управлінь, КРУ, відділів економіки. Однією з найпоширеніших серед політичних стали «газова» тема, тема стосунків прем’єр-президент, парламентські проблеми. Комерційна «джинса» найчастіше є рекламою товарів і послуг без відповідної позначки – здебільшого у сфері медицини, косметології, побутової та електронної техніки, послуг зв’язку. «Газову» кризу водночас намагалися використати підприємства, які реалізовують індивідуальні системи опалення; фінансову кризу зачіпали здебільшого політики. Натомість банки, розміщуючи проблемні матеріали, фактично рекламували свої послуги та намагалися заявити про свою надійність у нестабільний фінансовий час, щоб таким чином втримати клієнтів, переконати їх у своїй надійності. У багатьох «джинсових» матеріалах подані думки опонентів, однак непропорційно, з висновками на користь однієї сторони.