“Джинсові” лідери волинської преси – “Віче-інформ” та “Волинь нова”, найбільший замовник “джинси” – БЮТ та фармацевтичні підприємтва
Такими є висновки 2 незалежних експертів: Володимира Торбіча та Богдани Стельмах, які вони оприлюднили за результатами моніторингу публікацій у 8 друкованих виданнях Волині, що його проводить громадська організація “Інформаційне агентство “Рівнеінформ” за підтримки Фонду розвитку ЗМІ Посольства США в Україні.
Найбільше матеріалів з порушенням цих стандартів було опубліковано у газетах “Віче-інформ” (комерційна джинса) та “Волинь нова” (політична джинса), . Загалом виявлено 32 таких матеріали.
Із 32 матеріалів, де експерти зафіксували явні порушення стандартів актуальності, значущості та збалансованості, 8 стосувалися БЮТ, 4– НУНС, 2 – Блоку Литвина, 3 – фармацевтичних підприємств (реклама лікарських препаратів).
Серед політичних партій та блоків, які розглядаються як потенційні замовники сумнівних матеріалів, лідирує БЮТ (8 матеріалів).
|
Про кого матеріал або імовірний замовник |
Скільки було опубліковано |
|
|
БЮТ |
8 |
|
|
НУНС |
4 |
|
|
Блок Литвина |
2 |
|
|
ТМ “Інвавіт” |
1 |
|
|
Лікар Виговський |
1 |
|
|
Хортиця |
2 |
|
|
Луцька ПМК |
1 |
|
|
Укрпошта |
1 |
|
|
АІС |
1 |
|
|
Новий зір |
1 |
|
|
Пан курчак |
1 |
|
|
ФК “Волинь” |
1 |
|
|
Західінкомбанк |
1 |
|
|
СК “Провідна” |
1 |
|
|
Ощадбанк |
1 |
|
|
Фармацевтичні підприємства |
3 |
|
|
Волиньліс |
1 |
|
|
Vol West Capital |
1 |
|
|
32 |
||
До комерційної “джинси” експерти віднесли 11 матеріалів, до політичної – 21
|
Видання |
Кількість замовних матеріалів |
ВСЬОГО |
|
|
Політична |
Комерційна |
||
|
Віче-інформ |
0 |
9 |
9 |
|
Волинь-нова |
6 |
1 |
7 |
|
Волинська газета |
2 |
1 |
3 |
|
Луцький замок |
1 |
1 |
2 |
|
Сім’я і дім |
1 |
4 |
5 |
|
Відомості ua |
1 |
2 |
3 |
|
Вісник і Кº |
0 |
3 |
3 |
|
Аверс прес |
0 |
0 |
0 |
|
11 |
21 |
32 |
|
Стельмах Богдана, заступник голови правління Волинського прес-клубу, координатор
В результаті аналізу друкованих видань Волинської та Рівненської областей за листопад 2008 року постала не зовсім втішна, а точніше – зовсім невтішна картина: більшість публікацій не відповідає професійним стандартам журналістики. Зокрема, інформація комерційного або політичного забарвлення, подана на шпальтах газет, не містить спеціальної позначки – «на правах реклами» або іншого маркування. Однак, найбільше вражає те, що часто такі публікації не є нейтральними, а містять вкрай недопустимі речі – позитивні журналістські коментарі, схвальні відгуки і навіть лояльно побудовані запитання в інтерв’ю, які передбачають лише позитивну відповідь. Іншими словами – політична і комерційна джинса (особливо це стосується рівненських ЗМІ).
Проте, я можу припустити, що, можливо, регіональна журналістика не зовсім орієнтується в професійних стандартах. Таке припущення зумовлене, зокрема, тим, що монітори відібрали для експертного аналізу навіть проблемні статті, натомість упустивши з уваги масу «джинсових» (знову ж, це стосується переважно публікацій у рівненських ЗМІ).
Зважаючи на отримані результати, можна стверджувати, що підвищення професійних стандартів журналістики – одне з основних завдань на найближчий період.
Володимир Торбіч, головний редактор ІА „Рівненське агентство журналістських розслідувань”
– На Волині, як і в жовтні, лідер політичної джинси – БЮТ. Одна з найпопулярніших газет краю „Волинь-нова” найчастіше серед інших зловживає довірою читачів, публікуючи найбільше джинси. Однак „джинсовий” лідер Волині має немаркованої реклами в п’ять разів менше ніж „джинсовий” лідер сусідньої Рівненщини.