ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

МОНІТОРИНГОВЕ ДОСЛІДЖЕННЯ ГЕНДЕРНОГО БАЛАНСУ В УКРАЇНСЬКИХ ОНЛАЙН-ЗМІ. ГРУДЕНЬ-2019

20.12.2019, 10:10

Кримінал, шоу-бізнес, політика – це три топтеми, де найчастіше траплялися згадки про жінок в українських онлайн-медіа.

Такими є результати дослідження ГО "Інститут масової інформації", проведеного в грудні 2019 року *.

Згідно з даними моніторингу, жінки-героїні вчетверо рідше трапляються в матеріалах, ніж чоловіки. У середньому цей показник становить 26% жінок проти 74% чоловіків. 

Щодо кількості експерток в онлайн-медіа, ситуація погіршилася. Лише в кожному шостому матеріалі жінки-експертки дають коментар – у середньому лише в 15% матеріалів. Для порівняння: у лютому 2019 року показник присутності жінок-експерток в онлайн-медіа становив 24%.

Найбільше згадок про експерток було зафіксовано в таких медіа: ТСН (28%), "Знай" (28%) та "Тиждень" (22%). Щодо героїнь, то найчастіше жінки траплялися в матеріалах ТСН (49%), "Знай" (41%) та 24 каналу (34%).

 

ГЕРОЇНІ МАТЕРІАЛІВ ОНЛАЙН-ЗМІ

Найчастіше жінки згадувалися в новинах кримінальної хроніки та надзвичайних ситуацій – 28%. Траплялися новини про волонтерку Марусю Звіробій та експрацівницю ОП Світлану Конзелю (яку звинувачували в хабарництві). Однак зазвичай у кримінальних новинах жінки-героїні згадуються як жертви злочинних дій або потерпілі внаслідок ДТП.

Майже така сама кількість згадувань жінок у матеріалах про шоу-бізнес27,3%. Найчастіше згадувалися співачки Тіна Кароль, Ані Лорак та Настя Каменських. Також траплялися поодинокі згадки про російських та інших іноземних селебрітіз.

Трішки менше новин було про політикинь: 10,4% загальної кількості згадок про жінок – героїнь матеріалів. Серед героїнь траплялися згадки про Єлизавету Ясько (нардепку від “Слуги народу), Ірину Геращенко (нардепку від ЄС) та Ганну Скороход (нардепку, екс “слугу народу”). До прикладу, в лютому 2019 року тема політики була топовою: на неї припало 37% загальної кількості згадок про жінок як героїнь матеріалів.

Значно менше було згадок про жінок як героїнь матеріалів на спортивну тематику (6,6%), лайфсторі (6,1%), на міжнародну тематику (4,5%) та в матеріалах про права людини (4% загальної кількості згадок про героїнь).

ЕКСПЕРТКИ МАТЕРІАЛІВ ОНЛАЙН-ЗМІ 

Найчастіше жінки, які цитуються в онлайн-медіа як експертки, є речницями або прессекретарками. Зокрема, під час моніторингу було зафіксовано, що 24,7% всіх згадок про жінок у ролі експерток в онлайн-ЗМІ припало на речниць. Лідеркою серед згадок була речниця ДБР Анжеліка Іванова.

На експерток з політичної тематики припало 13,7% згадок загальної кількості матеріалів. Найчастіше коментували політичну тематику заступниця голови фракції "Слуга народу" Євгенія Кравчук та народна депутатка від фракції “Європейська солідарність” Ірина Геращенко.

Неочікувано, але 12,3% згадок про жінок як експерток припало на синоптикиню Наталку Діденко, яка прогнозувала погоду в Україні. 

У 9,6% матеріалів було зафіксовано згадки про експерток у сфері прав людини. Траплялися згадки про керівницю Кримської правозахисної групи Ольгу Скрипник та міністерку соціальної політики Юлію Соколовську.

Значно менше було згадок про експерток у міжнародній та кримінальній тематиках (по 5,5%).

"За 10 місяців помітно погіршилася ситуація з присутністю жінок-експерток в онлайнових медіа. Так, експерти зафіксували, що цей показник упав на 9% і наразі становить лише 15%. Востаннє такі низькі показники ми фіксували у 2017 році. Щодо жінок – героїнь матеріалів, то відсоток згадок також погіршився на 2% і зараз становить 26%. Дещо змінився порядок топових тем, де згадуються героїні та експертки, але це можна обґрунтувати тим, що в моніторинговий період були актуальні інші теми, на відміну від попередніх моніторингів. Ще одним із ключових питань є те, що більшість медіа, які потрапили під моніторинг, відверто ігнорують та не вживають фемінітиви у своїх матеріалах”, зазначила медіааналітикиня ІМІ Яна Машкова.

 

*Дослідження проводилося в 17 загальнонаціональних інтернет-ЗМІ: obozrevatel.com, segodnya.ua, 24tv.ua, tsn.ua, strana.ua, pravda.com.ua, rbc.ua, unian.com, gordonua.com, nv.ua, liga.net, ukrinform.ua, interfax.com.ua, censor.net.ua, tyzhden.ua, znaj.ua, dt.ua. Вибірка становила 1700 новин (по 100 новин з кожного досліджуваного ЗМІ, взятих одночасно, у грудні 2019 року). З методологією дослідження можна ознайомитися за посиланням.

Проведення цього дослідження стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!