ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

МОНІТОРИНГ «ДЖИНСИ». Липень 2011 року

09.08.2011, 16:00

У липні в загальноукраїнських виданнях проявилося зменшення кількості реклами, що очевидно пов’язано з періодом відпусток і загальним падінням економічної активності. Винятком стала газета «Коментарі», яка в останньому липневому номері практично на кожному розвороті розмістила неналежно марковану рекламу на сірому фоні. Окремо слід зазначити, про масове повернення реклами алкоголю на шпальти майже всіх національних видань. Підприємливі рекламні відділи все ж знаходять шпарини в рекламному законі, який забороняє рекламу алкоголю та тютюну в пресі.  

ЗАГАЛЬНОУКРАЇНСЬКІ ВИДАННЯ

«Коментарі». Знову ж редакція газети не стрималась від того,  щоб у «додатку» «Тест» розмістити немаркований матеріал з ознаками реклами горілки Nemiroff; а в іншому номері в так званому додатку «Гараж» знайшлося місце для дуже позитивної розповіді про один з нових автомобілів Ауді. Крім того, в останньому номері розміщені 15 неналежно маркованих матеріалів щодо Донецької паливно-енергетичної компанії, які можна вважати частинами одного замовлення. Всього в газеті в липні вийшло 210 матеріалів.

«Український тиждень». Рекламні матеріали розміщуються в УТ наразі без порушень, а загалом цього місяця в журналі вийшло  168 матеріалів (без врахування рекламних, які чітко ідентифіковані).

У журналі «Кореспондент» «Джинсові» матеріали відсутні, а неналежно маркованих у журналі вийшло 7; загалом упродовж місяця в Коррі вийшло 166 матеріалів.

Вже в котрий місяць поспіль у виданні «Экономические Известия» джинса відсутня. Проте було знайдено кілька неналежно маркованих матеріалів, розміщених на сірому фоні, з трикутною позначкою.

«Факти». Видання залишається лідером за розміщенням джинсових матеріалів. В цьому місяці у виданні було знайдено 13 джинсових та 2 неналежно марковані матеріали.

«Сегодня». Джинсових матеріалів у виданні традиційно не було. У виданні було знайдено 11 неналежно маркованих матеріалів. Зазначені матеріали газети «Сегодня» розміщуються під рубриками «Новости компании», «Открытое письмо», «Спонсорство», «PR», що вводить споживача в оману, оскільки може сприйматися ним як журналістські та інформаційні матеріали. Розміщення таких матеріалів суперечить статтям 1, 5, 7, 9, 10 Закону України «Про рекламу», відповідно до яких може бути визначено як недобросовісна реклама.

Раніше ІМІ направлено офіційне звернення до Кабінету міністрів України щодо недотримання вимог Закону України «Про рекламу» та перегляд відмови Держстандарту на звернення ІМІ (лист від 14 квітня 2011 року щодо відокремлення реклами від іншої інформації) на застосування заходів до газети «Сегодня» за порушення вимог закону. Рекламні матеріали розміщуються під рубриками «Открытое письмо», «Спонсорство», «Новости компаний».

КМУ на звернення ІМІ видає доручення Держспоживстандарту звернутися до редакції цього друкованого засобу масової інформації з вимогою розміщати назви рубрик «Реклама» та «На правах реклами» у спосіб, що має забезпечувати право споживачів реклами на захист від прихованої реклами http://imi.org.ua/content/kmu-reklama.

 

В загальноукраїнських виданнях, в цьому місяці також відсутня політична джинса (на відміну від регіональних видань). При цьому присутня джинса комерційна.

Окремо слід зазначити, про масове повернення реклами алкоголю на шпальти майже всіх національних видань. Внесені зміни і доповнення до закону "Про рекламу" заборонили у всіх друкованих засобах масової інформації (окрім спеціалізованих видань) рекламу тютюнових виробів, алкогольних напоїв, реклами знаків для товарів і послуг, та інших об'єктів права інтелектуальної власності, під якими випускаються тютюнові вироби і алкогольні напої (стаття 22 ЗУ "Про рекламу").

Підприємливі рекламні відділи все ж знаходять шпарини. Якщо горілку можна рекламувати у спеціалізованому виданні — вони створюють спеціалізоване видання і вкладають його в газету чи журнал. І зовсім не важливо що читач сприймає її як підрубрику — за законом все чисто.

Хоча було би, звичайно, добре якби видання публікували лише рекламу. Цього їм недостатньо, адже графічний макет, як подекуди здається рекламодавцям, не такий впливовий, як немаркована стаття про продукт чи компанію.

Газета "Коментарі", до прикладу має для цього спеціальний формат - "ТЕСТ", газета "Факты" публікує таку джинсу у "спеціалізованому виданні" - "Жизнь прекрасна".

Повний безлад на ринку породила абсолютна безкарність. Держспоживстандарт, який мав би виписувати штрафи за кожне з порушень писав відписки. Інститут масової інформації, громадська організація, яка зверталася до нього зі скаргою систематично отримував їх у відповідь.

Проте, на останнє своє звернення прийшла, на здивування, конструктивна відповідь. В Держпоживстандарті пообіцяли... написати листа в редакції газет "Факти", "Коментарі" і примусити їх відділяти рекламу від редакційних матеріалів.

 

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

 

Комерційні

Політичні

Разом (політичні і комерційні)

Неналежно марковані

Всього (неналежно марковані і замовні)

% від загальної кількості матеріалів

Загальна кількість матеріалів

Факты

12

0

11

2

12

1,63

735

Сегодня

0

0

0

11

11

1,27

865

Экономические Известия

0

0

0

2

2

0,02

810

Коментарі

2

0

2

15

17

8,09

210

Кореспондент

0

0

0

7

7

4,21

166

Український тиждень

0

0

0

0

0

0

168

Всього

14

0

13

37

49

1,65

2954

 

 

ДОНЕЦЬКІ ВИДАННЯ


Найбільше неналежно маркованих чи немаркованих взагалі рекламних матеріалів містять «Донецкие новости». У виданні немає жодного підпису «Реклама» чи «На правах реклами». Прихована реклама розкидана по всій газеті, незалежно від полоси. Це стосується не лише рекламних текстів у вигляді статей, але й яскравих повідомлень, які теж не маркуються. Дуже багато в «Донецких новостях» і джинси. Наприклад, повідомлення про послуги мобільного оператора МТС з’являються у кожному номері. Часто джинса пов’язана з діяльністю СКМ, маріупольським комбінатом ім. Ілліча.

«Панорама» неналежно маркованих матеріалів містить значно менше. Частіш за все підпис «Реклама» є, але розміщений він збоку від публікації невеликими чорними літерами, дуже маленькими. Тому питання, чи можна вважати подібне маркування належним. Джинси у виданні з’являється доволі мало.

«Вечерний Донецк» та «Донбасс» можна вважати дисциплінованими виданнями. Підпис «Реклама» присутній майже завжди. Тому у таблицях немає деяких номерів цих видань. Ані джинси, ані прихованої реклами там помічено не було. Але, знову ж таки, ситуація як і з «Панорамою». Позначка є, але вона надрукована настільки бляклим сірим чи блакитним кольором, що треба гарно придивлятись, аби її побачити. Відміна від «Панорами» - позначка публікується над матеріалом, що дає можливість все ж таки побачити її швидше, аніж у «Панорамі».

«Донецкий кряж» часто публікує великі позитивні статті про діяльність Маріупольського комбінату ім. Ілліча. Вони не маркуються, не показують балансу думок, тому можна вважати їх джинсою. «Муниципальная газета» не часто друкує приховану рекламу та джинсу, але якщо подібні матеріали зустрічаються, вони не маркуються.        

Спірні матеріали. Перша група матеріалів, які викликали дискусії -  це публікації про виставу «Летучий голландец», яку збирається поставити Донецький оперний театр. Дуже схожі розширені замітки про подію з’явились у кожному виданні. Незважаючи на те, що написані вони досить якісно по всіх стандартах, у кожному матеріалі згадується видавничий дім Breitkopf, СКМ, Siemens Ukrain, Knauf, Lufthansa. Один з експертів вважає, що це не можна вважати джинсою, два інші не розділяють його думку. Наприклад, публікації про відкриття нової злітно-посадкової смуги теж стали головною темою номера у всіх виданнях. Але тільки одне з них згадало про «Альтком». Що ж стосується матеріалів про виставу, офіційні спонсори підкреслюються у всіх без винятку замітках. Це дає право говорити про замовні матеріали і джинсу.

Неоднозначні думки виникали також щодо публікацій про «Шахтар» у «Вечернем Донецке» і «Донецких новостях», випуск книги про команду, презентацію фільму, нової форми. Матеріали містять інформаційний привід, але дуже нагадують рекламні.

Інші публікації — замітки про дитячі табори (наприклад, «Ласточка» любит Олин борщ... детский оздоровительный центр «Ласточка», «Донбасс», №81). Тут, навпаки, жодного інформаційного приводу немає, бо інших сумнівних фактів, крім тих, що ці заклади дуже хороші і професійні, немає. Але, можливо, такі публікації виникають через те, що новин влітку дуже мало. Можливо, їх у якійсь мірі вважають соціальною інформацією.

Також в експертів виникли сумніви щодо матеріалу «Без консервантов и биодобавок» («Донбасс», №85). З одного боку читач має знати, про який саме продукт йде мова. До того ж, якщо б журналіст не сказав, про яке підприємство йдеться, публікація вийшла б не такою цікавою.  Але є питання з балансом думок та обєктивністю, тому що по-перше, для об’єктивної оцінки якості молочної продукції, журналіст мав відвідати не один завод. По-друге, інформація про «Данон» - виключно позитивного характеру.

Ще один неоднозначний матеріал - «Взлет и крах оранжевого проекта» («Муниципальная газета», №29). З одного боку він начебто не має відношення  до Донецького регіону, але експерти впевнені що публікація замовна, бо бачили її не один раз в інтернеті.

 

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

 

Комерційні

Політичні

Разом (політичні і комерційні)

Неналежно марковані

Всього (неналежно марковані і замовні)

% від загальної кількості матеріалів

Загальна кількість матеріалів

Донецкие новости

14

2

16

25

41

16,8

244

Панорама

2

1

3

3

6

1,9

313

Муниципальная газета

2

1

3

4

7

5,8

121

Донбасс

4

0

4

4

8

1,6

503

Донецкий кряж

5

1

6

2

8

9,4

85

Вечерний Донецк

9

0

9

12

21

5,7

368

Всього

36

5

41

50

91

1,94

1634

 

 

ЛЬВІВСЬКІ ВИДАННЯ

У червні 2011 року львівські ЗМІ ввійшли в період літніх відпусток. На практиці це означає зменшення рекламних замовлень та скороченні кількості проплачених публікацій тієї чи іншої конкретної спрямованості. Також помітна тенденція до дедалі рідшої появи у ЗМІ неналежно маркованої реклами, такої як проведення аукціону чи судового засідання у рубриці „оголошення”.

Політична джинса стабільно займає своє місце. Щоправда, її все ще дуже мало. Однак, невдовзі гаряча політична осінь напередодні парламентських виборів, а отже для ЗМІ все найцікавіше відбуватиметься попереду. Саме в цей час для представників журналістської професії назріє спокуса та тест на випробування власної професійної та позиційної спроможності.

Львівські видання у червні переживають тимчасове літнє затишшя, проте для задоволення побажань рекламодавців все ж розміщують так звану комерційну джинсу – замовні матеріали, метою яких є висвітлити певну проблему, однак подати її як суспільно важливу, щоб зацікавити тих, хто небайдужий до свого здоров'я або ж має певні вади. Так, поруч із публікаціями на актуальні суспільно-політичні теми зовсім непомітно, без будь-яких рекамних позначок вписався матеріал „Сексуальні проблеми мають вирішення” у газеті „Високий Замок” № 106 (4486)за 16-22 червня 2011 року. У матеріалі читачам видання турботливо рекомендують лікування та проходження діагностики у клініці „Оксфорд медікал Львів”. І це лише – один з прикладів розміщення комерційної джинси у газетах Львівщини.

 

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

 

Комерційні

Протокольні/політичні

Разом (політичні і комерційні)

Неналежно марковані

Всього (неналежно марковані і замовні)

% від загальної кількості матеріалів

Загальна кількість матеріалів

Новий погляд

1

2

3

5

8

3,17

252

Високий Замок

2

1

3

150

153

10

1515

Ратуша

1

0

1

11

12

7,94

151

Львівська пошта

1

1

2

48

50

6,74

741

Львівська газета

3

2

5

15

20

7,81

256

Експрес

0

0

0

4

4

0,29

1352

Всього

8

6

14

233

247

5,78

4267

 

 

КРИМСЬКІ ВИДАННЯ

Найбільшим покупцем інформації без грифу «реклама» виявилась газета «События».

У липні ситуація з джинсой не змінилася. Зменшилася кількість політичної реклами, як маркірованої, так і прихованої. У іншому як і раніше серед комерційної джинси більшість матеріалів складають ті, що розміщуються за довгостроковими договорами("Віконні технології", "Кредитпромбанк"  в "Первой крымской",  "Адвокат Дмитро Титаренко", "Журнал "Соціальна країна"" в "Событиях", "Фінансові консультації" в "Севастопольськой газете").  Не маркувалися і є замовними матеріали про акції, які проводять оператори мобільного зв'язку у продовж курортного сезону (МТС, «Кіївстар»). Спостерігається тенденція  розміщення  рекламних матеріалів  комерційної  компанії  відразу в декількох ЗМІ  («Кока-кола»). Більшість видань  не маркують рекламні блоки, вважаючи, що це і так очевидно ("Первая крымская", "Крымское время», «События»").

Із-за фінансових труднощів  "Крымская газета"  скоротила кількість виходів на тиждень з п'яти до одного, у кожному номері друкуються лише короткі новини та великі замовні і рекламні матеріали.

Назва видання

Кількість замовних матеріалів

Немарковані (джинса)

Умовно

марковані

Всього

Комерційні

Політичні

Всього

«Голос Крыма»

3

0

3

0

3

«Крымская газета»

4

1

 

0

5

«Крымская правда»

1

0

1

1

2

«Крымское время»

3

1

4

0

4

«Первая крымская»

16

3

19

0

19

«Севастопольская газета»

6

0

5

0

  5

«События»

24

0

24

1

  25

 

 

* Результати моніторингу друкованих засобів масової інформації як у цілому так і в частині якогось певного видання або матеріалу є оцінними судженнями відповідно до статті 47-1 Закону України «Про інформацію» і не мають офіційного характеру. Наявність ознак порушення журналістських стандартів або ознак прихованої реклами в матеріалі є оціночним судженням експертів і не може розглядатися як доказ отримання редакцією або журналістом майнової чи іншої винагороди за опубліковані матеріали. 

 

Інститут масової інформації 

 
Liked the article?
Help us be even more cool!