Методологія моніторингу фейків та російської дезінформації в українських онлайн-медіа
Український інформаційний простір сьогодні зазнає значного впливу, так як війна триває не тільки на території країни, але й в її інформаційному полі. Більш того, враховуючи досвід США, Франції, Німеччини та інших країн, які визнавали втручання російських сил у хід виборів, увага до інформаційного простору протягом виборчого процесу має бути ще більш прискіпливою. Тим більше, що крім кремлівської пропаганди активізуються і українські політичні сили, які можуть використовувати будь-які можливі інформаційні технології задля перемоги.
Зважаючи на особливу увагу до українських виборів в російських ЗМІ вже за рік до президентської виборчої кампанії, можна прогнозувати, що кількість маніпуляцій, фейків, дезінформаційних кампаній проти України буде не меншою під час активного виборчого процесу. І хоча українці користуються російськими ЗМІ для отримання інформації все менше, в інформаційному полі залишаються медіа, кінцевими власниками яких є проросійські політики, бізнесмени, чи взагалі власник прихований і встановити вплив Російської Федерації на редакційну політику практично неможливо. Втім, через такі медіа і поширюється, в першу чергу, небезпечна риторика, автори якої знаходяться у країні, яка веде війну проти України. Кремлівську риторику, фейки можуть підхоплювати і інші ЗМІ, сприймаючи таку інформацію як «альтернативну точку зору», чи таку інформацію, яка підвищить клікабельність.
З іншого боку, фактчекінгова організація «First Draft» відзначає, що найголовнішою перемогою тих, хто поширює дезінформацію, є саме підхоплення цих матеріалів найбільш популярними, головними мас-медіа, навіть, якщо це згадування відбувається у формі спростування. Посилення й поширення наративу є одними з основних цілей пропагандистів.
В нашому моніторингу ми аналізуємо можливу присутність кремлівської риторики, фейків та маніпуляцій як частини російської дезінформаційної кампанії в українських онлайн-ЗМІ. Для цього за допомогою методу кількісного та якісного контент-аналізу розглядається подібність у темах, які висвітлюються протягом обраного дня, спосіб висвітлення та акценти, використання емоцій, оціночних суджень та інших маніпулятивних технологій тощо на новинних сайтах РФ, які фінансуються державою та входять у систему формування інформаційної політики країни (ria.ru, rt.com) та найпопулярнішими українськими новинними сайтами, відібраними ІМІ до моніторингу за даними SimilarWeb (Обозреватель, Сегодня, Корреспондент, Цензор, 24 канал, ТСН, Страна, Знай.юа, Українська Правда, Новое Время, Newsone, 112.ua, Вести). За допомогою отриманих результатів можна буде визначити, хто з редакцій підхоплює кремлівську риторику, порядок денний, чи впливає російська пропаганда на новинний простір українців в інтернеті.
Моніторинг російських ЗМІ включатиме в себе відбір наступних тем для аналізу:
- теми, пов’язані з Україною, війною на Донбасі, Кримом;
- висвітлення діяльності російського уряду, зокрема конфліктних тем, міжнародної політики;
- висвітлення розбудови газопроводу «Північний потік-2»;
- теми, пов’язані із санкціями проти Росії.
Вибірку становитиме уся новинна стрічка за обраний період моніторингу як в російських так і в українських онлайн-ЗМІ. Кількісно-якісний контент-аналіз допоможе побачити, які теми підхоплюються українськими ЗМІ, чи робляться однакові або різні акценти, чи використовуються подібні маніпулятивні технології, хто з українських ЗМІ підхоплює відверто неправдиву інформацію тощо.
Важливо відзначити, які терміни і в якому формулюванні використовуються у цьому моніторингу:
Фейк - подання фактів у спотвореному вигляді або подання завідомо неправдивої інформації.
Маніпуляція - спосіб інформаційного впливу на аудиторію, який цілеспрямовано використовується журналістом чи редакцією для досягнення персональних чи замовних цілей, і впливає на зміну напряму думок, ідей, поглядів аудиторії.
Дезінформація - цілеспрямоване розповсюдження неправдивої інформації, використання маніпуляцій з метою обману, заплутування, втрати довіри до будь-якого джерела інформації тощо.
Кремлівська пропаганда (риторика) - пропаганда, яка пропагує погляди, бачення, позицію російської влади, використовується як елемент інформаційної війни з іншими країнами та Україною зокрема, сформовані і затверджені російської владою наративи, які використовуються під час створення будь-якого інформаційного продукту, є елементом дезінформаційної кампанії Росії проти будь-якої країни, США та Євросоюзу як суб’єктів зокрема.
Подібний моніторинг має на меті звернути увагу медійного простору в першу чергу, до тем, які можуть поширюватися в рамках дезінформаційних кампаній Росії. По-друге, звернути увагу української аудиторії, українців як виборців до контенту, який вони споживають, чи не впливають на створення цього контенту зовнішні сили, чи присутні на сайтах фейки та маніпуляції. І також вкотре наголосити про важливість перевірки будь-якої інформації, яка потрапляє до редакції, дотримання журналістських стандартів при написанні новини, особливо, в умовах інформаційної війни та виборчого процесу в країні.
Help us be even more cool!