ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Менше слуг – більше партнерів: які політики присутні на сторінках львівських онлайн-видань

Дивись.info
Дивись.info

Більшість видань і кандидатів уникають чесної політичної реклами, натомість використовують усі приводи, щоб засвітитися в новинах, і власні медіаактиви.

Зараз передвиборчий період, партії та кандидати активно використовують медіапростір, щоб нагадати про себе симпатикам та загітувати потенційних виборців, адже значна частина львів'ян досі не визначилася, за кого голосуватиме, ані на виборах міського голови, ані до міськради. Крім того, виборці визначатимуться і з тим, хто ввійде до районних рад, тож політикам є за що боротися. І в цій боротьбі вони активно використовують медійний простір. 

Ми проаналізували новинну стрічку п’яти інтернет-видань, популярних у регіоні ("Zaxid.net", "Вголос", "Твоє місто", "Львівський портал" та "Варта1") із 7 до 11 вересня включно, щоб зрозуміти, наскільки політики присутні в медіа, які сили згадують найбільше і в яких контекстах. Попри те що виборча кампанія вже в розпалі, кількість новин, у яких згадували політиків та політичні партії, відносно невелика – 13,5% (171 новина з 1284). Проте кількість згадок була дещо більша (240), адже в одній новині могли бути присутні представники двох і більше політичних сил. 

Серед політичних сил найбільше згадок було про "Слугу народу" (20%, 12 матеріалів), "Європейську солідарність" та "Батьківщину" (по 14%, вісім згадок), "Голос" (12%, сім згадок), "Опозиційну платформу – за життя" та "Свободу" (по 10%, шість згадок). Менше згадували регіональні партії, зокрема "Варту" – 8,5% (п'ять згадок, і майже всі на однойменному ресурсі). 

Про більшість партій говорили переважно нейтрально або в позитивному ключі, а от ОПЗЖ у львівських онлайн-виданнях фігурувала переважно в негативному контексті. Про цю партію згадували в опитуваннях та коли говорили про голову політради, Віктора Медведчука, зокрема його поїздки до окупованого Криму (Zaxid.net, "Твоє місто" "Львівський портал", "Вголос"), те, що він купив 23 гектари болгарського узбережжя (Zaxid.net) та можливе призначення його юриста заступником генпрокурора (Zaxid.net, "Твоє місто", "Вголос"). Також "Вголос" розповів про зрив ОПЗЖ нарізки виборчих округів у Києві. 

Майже всі згадки про ВО "Свобода" були на "Вголосі", який, власне, пов'язують з цією політичною силою. Зокрема, з посиланням на політексперта Тараса Загороднього політичну силу назвали єдиною партією, що утворилася навколо ідеї. "Свободі" протиставили "Слугу народу", "Голос" та "Батьківщину". 

Згадки про "Батьківщину" значною мірою спричинила хвороба її лідерки Юлії Тимошенко. 

Партія "За майбутнє" в моніторинговий період узагалі була відсутня на сторінках місцевих онлайн-видань, які ми аналізували, і це йде врозріз із тим, що ця політична сила веде активну кампанію в багатьох регіонах і піариться в медіа на повну силу.

Президентську політичну силу, крім усього іншого, згадали через історію з перепостом у фейсбуці на сторінці "Команди Зеленського у Львові" інтерв'ю з керівником Служби автодоріг Львівщини Олегом Березою. Допис проілюстрували зображенням доріг у Мурманську, взятим, вочевидь, з фотостоків (Zaxid.net, "Твоє місто"). 

Скріншот із сайту portal.lviv.ua

Згадки про кандидатів на посаду львівського міського голови були розподілені нерівномірно. Шістнадцять разів згадали про екснардепа та підприємця Ігоря Васюника: майже 90% згадок зафіксовано на "Львівському порталі", власницю якого, Тетяну Овчаренко, "Наші гроші. Львів" називають помічницею політика.

Тринадцять разів писали про чинного мера Андрія Садового: по шість згадок на "Вголосі" та Zaxid.net. Причому згадки на "Вголосі" традиційно критичні: Садовому закидали зловживання в мерії, численні афери й те, що свою передвиборчу кампанію він проводить на кошти львів'ян. Кілька разів пригадали й "сміттєву тему", що є популярною зброєю проти мера. А Zaxid.net, що входить до медіахолдингу, співвласницею якого є дружина очільника міста, Катерина Кіт-Садова, цитував чинного міського голову виключно позитивно, зокрема в новинах про відновлення дозволу на партнерські пологи та глядацьку премію фестивалю Wiz-art. 

Шість разів згадували представника "Європейської солідарності", ексочільника Львівської ОДА Олега Синютку. Половина згадок про нього була на "Вголосі", де він, зокрема, критикував президента. Видання пов'язують із ВО "Свобода" та депутатом міської ради від БПП Григорієм Козловським. 

П’ять разів героєм новин ставав кандидат від "Голосу" Ярослав Рущишин, причому три згадки були в політичній рекламі, маркованій та не дуже. 

Про інших кандидатів, зокрема і представника "Слуги народу" Тараса Кльофу, в новинах говорили раз чи двічі. Ці поодинокі згадки на Zaxid.net і "Твоєму місті" були пов'язані з публікацією результатів опитування від соціологічної агенції "Фама", проведеного 1–7 вересня та оприлюдненого 11-го, й ознайомчим матеріалом з переліком тих, хто висловив готовність балотуватися. 

"Львівський портал" розповів своїм читачам лише про замір рейтингів політичних партій, зроблений соціологічною групою "Рейтинг" 29 серпня – 3 вересня і опублікований 9 вересня. Вочевидь, дослідження про кандидатів на посаду міського голови виданню було не таким цікавим з огляду на те, що Ігор Васюник – кандидат, який користується у нього особливою увагою, – за цим опитуванням має невеликі шанси на перемогу (близько 2%). Ні про кого з кандидатів не згадували на "Варті". 

Політична реклама та джинса. На "Твоєму місті" була опублікована маркована політична реклама Олега Синютки, який повідомив, що "настав час Львова". А от на "Вголосі" цю радісну новину сповістили без жодного маркування. З'явився в новинах і Ярослав Рущишин, який представляв команду "Голосу" в різних районах Львова. На "Твоєму місті" – маркована реклама відповідно до закону, на "Львівському порталі" – два матеріали (1, 2) з позначкою ® наприкінці матеріалу, що є неналежним маркуванням. 

Неналежне маркування у вигляді "Реклами партнерів" було і в 14 матеріалах зі згадками Васюника на "Львівському порталі". У цих новинах, пов'язаних з коронавірусом, була зроблена приписка: "У Львові діє безкоштовна гаряча лінія "Стоп-Коронавірус". Аби отримати безоплатну фахову консультацію медиків, потрібно зателефонувати за номером 0 800 208 868. Гарячу лінію створили за ініціативи львів'янина Ігоря Васюника". За словами медіаекспертки Олени Голуб, такі матеріали мають ознаки замовлення, оскільки привертають увагу до політика та створюють його позитивний імідж, а також це можна розцінювати як своєрідний підкуп виборця. Крім того, у майже всіх новинах на порталі з'являється банер із зображенням політика, незалежно від теми матеріалу. І маркування "Реклама партнерів" усюди вказує на те, що цей банер, вочевидь, розміщено з рекламною метою. Це формулювання набуває особливого змісту, якщо зауважити, що рекламу кандидата на фейсбуці оплачує приватне підприємство "Агенція "Партнер". 

Скріншот із сайту portal.lviv.ua

Зовсім без маркування вийшли матеріали про активну діяльність "Варти" на однойменному ресурсі. Активісти створювали інклюзивні майданчики, підписували меморандуми та хвалилися співпрацею з іноземними компаніями. У матеріалах – жодного коментаря людей чи організацій, для яких ця тема може бути актуальною, лише цитати представників "Варти". Тож є всі підстави говорити про ознаки замовності та несумлінне використання медійного ресурсу.

30% згадок були про чинних урядовців та очільників держави, зокрема президента, які не декларують своєї участі в місцевих виборах. Утім, поки що. Зараз політичні сили формують списки до міських та районних рад, і там можуть з'явитися неочікувані прізвища (як-от очільник МОЗу Максим Степанов на чолі "Слуги народу" до Одеської облради).

Написання цього матеріалу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відбиває думку USAID, уряду США та Internews.




Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!