ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Коронавірус та вакцинація під час війни. Моніторингове дослідження ІМІ

19.10.2022, 10:20

Від початку коронавірусної пандемії пройшло два з половиною роки. За цей час українці пережили кілька локдаунів, вир маніпуляцій щодо теми вакцинації, насаджування тези, що українців урятує лише "російська вакцина "Спутник V". З позитивного за цей час – здебільшого українці вакцинувалися, жахалки про шкоду вакцинації розчинилися разом з квазімедіа, які контролювалися за кошт Медведчука. 

Якби не закриття пропагандистського тріо-кодла (112, ZIK, Newsone), яке роками розвивалося за підтримки Кремля, не провал "спецоперації взяти Київ за три дні" й не арешт Медведчука, то українська історія писалася б інакше. Все почалося з того, що росіяни понад десять років качали українців широкими тезами, щоб швидше інтегрувати місцевих під проросійські настрої і змусити українців респектувати російській мові, книжкам, товарам, їхньому порядку денному в новинах або ж лікам і тій самій російській вакцині. Ще на початку 2021 року росіяни в проросійських медіа в Україні активно просували пропагандистську думку, що "російська вакцина – єдиний шанс для українців". Але ця теза така була непопулярна, що працівники 112.ua змушені були щоранку запускати фабрику маніпуляцій на підтримку російської вакцини "Спутник V". Щоранку на сайті та в ефірі каналу з’являлися відео про те, яка цілюща російська вакцина. Всі ці лінки вже неактивні, але можна зацінити заголовки:

Крім того, більшість напевно вже й забула, як активно ОПЗЖ та її члени просували російську вакцину на ефірах та в матеріалах каналів Медведчука-Козака:

Водночас ця спілка медведчуківських медіа публікувала фейки та напівправду щодо європейських вакцин, які, на відміну від "Спутніка", мали доказову базу. Росіяни докладали зусиль, щоб офіційні вакцини згадувалися в медіа з негативними асоціаціями: поширювали фейки про те, що ці вакцини мають абортований матеріал, що вакцинація спричиняє безпліддя тощо.

Вся ця темна історія росіян у просуванні маніпуляцій через портал дна "медведчуків" працювала на те, щоб послабити здоров'я українців, підірвати довіру до влади, висловити підтримку росіянам "як своїм" і поставити під сумнів європейських дослідників та весь Захід загалом.

Дослідники ІМІ проаналізували, як під час повномасштабного вторгнення росіян в Україну українські медіа висвітлюють тему вакцинації. Спойлер: досить спокійно, таких маніпуляцій та фейків, як торік, уже немає. Загалом про ковід згадують не дуже часто, десь на рівні 2–3% усіх новин.

Найчастіше журналісти пишуть про статистику щодо хворих на ковід (на ці дані припало 49% загальної кількості матеріалів, які стосувалися коронавірусу)*. На другому місці – матеріали про початок маскового режиму в певних регіонах України (16%), про дослідження та рекомендації (11%), щодо нової партії постачання вакцин (9%), кейси щодо вже вакцинованих осіб (4%). 

Такими є результати дослідження, яке провів Інститут масової інформації у вересні-жовтні 2022 року*.

Що свідчить офіційна статистика?

Сервіс worldometers.info фіксує світову тенденцію щодо захворюваності на ковід. Україна теж входить до моніторингового дослідження. Згідно з даними Worldometers, Україна за два з половиною роки налічує 5,1 млн випадків інфікування ковідом, зокрема 109 тис. смертей через коронавірусну хворобу.

Найбільший пік захворюваності українців стався на початку лютого: майже 44 тисячі випадків, офіційно зафіксованих на день. Потім через вторгнення росіян ця статистика обвалилася нанівець, оскільки українці думали, як вижити в перші дні війни, і, ясна річ, навряд чи хто цікавився здаванням ПЛР-тестів тими днями.

Хто найбільше пише про вакцинацію та ковід? 

У моніторинговий період* найбільше писало про щеплення та ковід Суспільне.Новини (40,2% всіх матеріалів зі згадками про ковід). Значно менше згадок було на сайтах "Еспресо" (6,3%), Укрінформу і "Корреспондента" (по 5,8%) та РБК-Україна (5,3% загальної кількості матеріалів). Водночас найменше матеріалів про вакцинацію та ковід зафіксовано на сайтах  УП та "Фокус" (всього по 0,5% загальної кількості матеріалів на всіх сайтах зі згадками про ковід).

Дослідники ІМІ також зафіксували, що в моніторинговий період найбільше матеріалів на тему ковіду та щеплення припало на 3 жовтня (38 матеріалів), що дорівнює майже 20% загальної кількості вибірки. Це було пов'язане із запровадженням маскового режиму в кількох областях України. За підрахунками аналітиків, найменше журналісти пишуть на цю тему на вихідних, сумарно за 1–2 жовтня вийшло лише шість матеріалів (3%).

Про що зазвичай пишуть? 

Найчастіше українські онлайн-медіа публікували офіційну статистику стосовно інфікованих ковідом (49% загальної кількості матеріалів, які стосувалися ковіду та вакцинації)*, офіційні повідомлення про масковий режим (16%), писали про дослідження та рекомендації (11%), давали інформацію щодо нової партії постачання вакцин (9%) та розповідали історії про вже вакцинованих осіб (4%). 

49% матеріалів у моніторинговий період стосувались офіційних даних щодо випадків захворюваності на ковід (із загальної кількості матеріалів, які стосувалися ковіду та вакцинації). З них кожен п’ятий матеріал містив згадки про смертельні випадки через коронавірус. 

Крім того, редакції публікували новини про те, що на ковід хворіють відомі люди: Потап, ексмузикант The Beatles та патріарх РПЦ Кирило. До речі, останньому присвятили найбільше матеріалів.

Це, до речі, той самий патріарх, який благословив російських солдатів на війну. А вже у вересні на проповіді повідомив, що якщо вони помруть, то всі їхні гріхи анулюються.

16% матеріалів стосувалися запровадження  маскового режиму в кожному регіоні окремо. Всі матеріали про масковий режим були опубліковані 3 жовтня і стосувалися кількох обласних центрів та Києва. Найбільше матеріалів про регіональне запровадження маскового режиму були підготовлені регіональними філіями Суспільного.

Крім того, журналісти повідомляли, що МОЗ просить уникати громадського транспорту людям із хронічними хворобами, носити маски та вакцинуватися. Також нагадали, що локдауну вже не передбачається, але можливі  певні обмеження застосовуватимуться в окремих регіонах з огляду на епідемічну ситуацію.

На третьому місці за популярністю – матеріали з даними наукових досліджень. На них припало 11% загальної кількості матеріалів, які стосувалися ковіду та вакцинації. Такі матеріали були передруками з інших медіа та цитували іноземних дослідників. Найбільше матеріалів у цій тематиці опублікували "24 канал" та НВ. Щоправда, результати цих досліджень можуть засмутити, оскільки наслідки перенесеної хвороби на ковід не завжди минають безслідно.

Хочемо зазначити, що редакції сайтів 24 каналу та НВ додавали до таких матеріалів відповідальний дисклеймер про важливість звертатися до медпрацівників по консультацію щодо лікування ковіду та що всі ці матеріали мають тільки довідковий характер.

(Дисклеймер НВ)
(Дисклеймер "24 каналу")

Крім того, журналісти публікували матеріали про нову схему міксування вакцин для бустерної дози, а також матеріали про безпечне вакцинування дітей,  щоб убезпечити їх від тяжкого перебігу коронавірусної інфекції.

Також публікували матеріали про якісну підготовку до донорства крові, якщо людина перехворіла на ковід:

9% матеріалів містили інформацію щодо нового постачання додаткових доз для бустерного щеплення проти коронавірусу. Йдеться саме про новішу версію вакцини проти коронавірусу Pfizer, який адаптований до штаму "Омікрон". 

Також були поодинокі матеріали із закликами вакцинуватися, інформація про нові пункти вакцинування, кримінальні хроніки щодо підроблення COVID-сертифікатів сімейною лікаркою.

У  6,2% матеріалів були згадки про дітей.


Чи досить експертизи в цих матеріалах?

Майже кожен третій матеріал про ковід мав експертний коментар до матеріалу (35%), з них половину матеріалів коментували жінки та половину – чоловіки. На відміну від попередніх моніторингів щодо вакцинування вже не було іміджевих змагань між посадовцями, політиками, які піаряться на цій тематиці. 

Зазвичай у матеріалах були дані від регіональних санітарних лікарів щодо стану регіону стосовно інфікування ковідом, коментарі епідеміологів, інфекціоністів та представників МОЗ.

Однак, на думку експертів ІМІ, в медіа все ж таки не вистачає потужної державної комунікації та промоції важливості щеплення попри війну. Оскільки кількість хворих на ковід збільшується щодня, а українці не дотримуються маскового режиму та інколи під час тривоги змушені ділити тісний простір в укриті з іншими людьми, де є можливість інфікуватися ковідом або сезонним грипом.

 

* Дані моніторингу були опрацьовані роботизованим сервісом Semantrum. Протягом моніторингового періоду втягнуто 189 матеріалів, які безпосередньо стосувалися вакцинації та ковіду. Період моніторингового дослідження 26 вересня до 6 жовтня 2022 року включно в 19 онлайн-медіа: ТСН, УП, НВ, Цензор, РБК-Україна, 24 канал, Ліга, Укрінформ, Еспресо, Гордон, Фокус, Кореспондент, Обозреватель, Главком, Gazeta.ua Захід.нет, Суспільне, Радіо Свобода, Громадське.

Liked the article?
Help us be even more cool!