Карантинні медіа: як працюють запорізькі ЗМІ в період кризи
Окрім небажання відповідати на запити та коментувати ситуацію щодо коронавірусу з боку окремих посадовців, запорізькі редактори та журналісти звикають працювати дистанційно, сидіти у вимушених відпустках за свій кошт і втрачати значну частину своїх рекламних бюджетів і прибуток від продажу газет. З іншого боку, частина опитаних медійників і медійниць кажуть про зростання відвідуваності їхніх сайтів, відновлення звичних, але іноді забутих функцій журналістів і можливостей, які надав карантин.
Дистанція і вимушені відпустки
Головна зміна в роботі запорізьких журналістів і журналісток – перехід на дистанційну роботу. Так зробили майже в усіх опитаних редакціях. Десь редакції, переважно онлайн-медіа, повністю розійшлися працювати по домівках, у деяких газетах намагаються виходити на роботу на чергування. На телеканалах також або працюють позмінно дуже обмеженим числом, або робота ТВ-студій виглядає так, ніби нічого не змінилося. Наприклад, на муніципальному телеканалі Z можна побачити ось такі прямі ефіри, зокрема передачі "Про головне", де гості, члени міжфракційного об’єднання запорізького мера Володимира Буряка "Єднання", щось аналізують, не переймаючись соціальною дистанцією та відсутністю масок і подаючи прекрасний приклад своїм виборцям.
Однак так не всюди. За словами Ольги Лебедєвої, шеф-редакторки ТК ALEX.UA, через карантин на їхньому каналі скоротили хронометраж випусків. Також у редакції запровадили правило: більш ніж по троє не збиратися. "Фактично в редакції перебуває до трьох людей, решта працюють віддалено. Також працюють оператори й водії, щоб мінімізувати ризики й не наражати людей на зайву небезпеку", – розповіла вона. Виходять на роботу і журналісти щотижневика "МІГ". "У нас нічого не змінилося. Працюємо. Єдина зміна – гнучкіший графік для кожного працівника. Зайвий час у приміщенні редакції ніхто не перебуває. Є проблема з реалізацією газети, бо приватні реалізатори не працюють. У нас влада дозволяє торгівлю пивом без обмежень, але забороняє продаж друкованої продукції", – каже Володимир Москаленко, політичний оглядач щотижневика "МІГ". А їхні колеги з екскомунальної "Запорізької Січі" вчаться працювати віддалено. За словами заступниці директора ТОВ "Редакція газети "Запорозька Січ" Інни Бахтіної, періодично ускладнення виникають через дистанційне планування онлайн, бо іноді журналісти дублюють завдання чи не до кінця розуміють завдання або дедлайни. Також у редакції стоїть питання з розповсюдженням нових номерів тижневика.
"Звичайно, карантин вплинув на роботу наших ЗМІ. Адміністрація відправила на дистанційну роботу максимальну кількість співробітників. Щодня на роботу ходять ті, без кого функціонування неможливе, – журналісти, оператори, дизайнери, – описує новий формат роботи бердянський журналіст видання PRO.berdyansk.biz Сергій Старушко. – Водночас карантин дуже вплинув на підходи до інформації. З власного досвіду, доводиться більше спілкуватися з аудиторією, особливо в соціальних мережах. Нестандартна ситуація, в якій ще не опинялися ні ми, ні наші читачі / глядачі, наблизила людей одне до одного. Для офіційних ЗМІ настали ті часи, коли люди стали нам більше довіряти, у суспільства як ніколи є запит на достовірну інформацію, яку їм можуть дати професіонали. І аудиторія це відчуває, люди швидко вчаться відрізняти фейки від достовірної інформації, аналізують усі повідомлення в мережі. Журналісти водночас "згадали" свою підзабуту функцію – соціальну. Сьогодні вкрай важливо не лише інформувати, а об’єднувати людей довкола себе. Саме тому наша редакція запустила кілька проєктів соціальної реклами в різних форматах – відео для соцмереж і ТБ, фотопроєкти в тих самих соцмережах і газетах, білборди і сітілайти по Бердянську".
Про те, що частина працівників пішла у вимушені відпустки за свій кошт, відкрито кажуть не всі. Проте заради економії ресурсів таке рішення було все ж таки ухвалено в частині редакцій. Наталія Агаркова, керівниця запорізької радіостанції "Великий Луг" (101,8 FM), підтверджує, що журналісти їхнього ЗМІ працюють віддалено, а решта колективу пішла у відпустку своїм коштом. "Ми відчули великий удар по радіо. З початком карантину пішли клієнти: ресторани, кафе, медклініки, магазини одягу та взуття, дитячі центри. Є такі, хто навіть не розрахувався за рекламну кампанію. У бізнеса шок, і, як будь-який бізнес, ми зараз переживаємо шокову терапію", – розповіла вона.
З одного боку, втрата реклами, з іншого – зростання трафіку. Головний редактор сайту "Акцент" Олександр Чубукін, чия редакція із п’яти журналістів тепер працює також віддалено, вбачає в ситуації не тільки погане: "Ми обмежили відвідування заходів і всю інформацію беремо з відкритих джерел інформації або орієнтуємося на повідомлення мешканців, зокрема й у соцмережах. Щодо заробітної плати та гонорарів, то за березень нам вдалося забезпечити виплати на рівні 95%. За квітень, можливо, ситуація буде гіршою, адже дохід сайту залежить від реклами, а доходи від неї впали. У будь-якому разі плануємо виплатити борги згодом, після завершення кризи". Водночас, зауважує він, із впровадженням карантину відвідуваність сайту помітно зросла.
Перешкоди навмисно і якось так
Тривожне питання з видаванням перепусток на громадський транспорт у результаті не призвело до порушень. Журналісти й журналістки кажуть, що найскладнішим було дістатися до міськради й отримати перепустку особисто, бо на той момент транспорт практично не працював. У редакціях розповідають, що користуються перепустками нечасто або вони виявляються зовсім непотрібними: на завдання якщо і виїжджають, то намагаються користуватися власним транспортом. Не виникає проблем і з перебуванням на вулиці. За словами Наталії Агаркової, поліція до журналістів завжди ставиться з розумінням, перевіряє документи й не ставить більше жодних запитань.
У частині редакцій почали давати менше запитів, кажуть, ще на початку карантину деякі структури одразу дали зрозуміти: життя в них повернеться після його завершення. Так, розповідає шеф-редакторка ТК ALEX.UA Ольга Лебедєва, запити вони зараз особливо не пишуть: "Ще на початку карантину державними структурами типу Держпродспоживслужби, Державної інспекції з питань праці чітко було висловлено позицію: "Ми на карантині, давайте після". Утім, непогано відпрацьовує пресслужба Запорізької міськради: з карантинної і не тільки тематики намагаються дати спікерів, відреагувати. З приводу медиків – у місті все відбувається через пресслужбу мерії і директора профільного департаменту. А ось де складно отримати коментарі, так це в обласній інфекційній лікарні. З тих же, хто легкий на підйом, – це головний санітарний лікар області та його підлеглі".
Журналістка Ельміра Шагабудтдінова з 061.ua зіткнулася з тим, що через карантин не може отримати відповідь на запит від департаменту освіти облдержадміністрації та комунального закладу обласної ради. "В ОДА кажуть, що не є розпорядниками та перекинули інфу на цей комунальний заклад. Хоча я в них запитувала інформацію про річний бюджет цієї установи, бо вони його затверджують і просто не можуть не бути розпорядниками інформації в цій частині. У комунальному закладі на запит не відповіли, але дали коротке пояснення, що не можуть надати інформацію у зв’язку з тим, що частково перейшли на дистанційну роботу і вказали, що готові надати відповідь уже після завершення карантину. Тобто права мої ніхто не порушував, але у зв’язку з цим я не можу продовжити роботу над текстом, тому що мені потрібні ці цифри", – розповіла вона.
До речі, інформаційна політика Запорізької облдержадміністрації змінилася з приходом нового голови ОДА Віталія Туринка. На оновленому сайті адміністрації https://www.zoda.gov.ua/ губернатор у різних масках є, як за старих добрих часів, ключовим інформаційним приводом. Водночас, кажуть журналісти в приватних бесідах, обладміністрація час від часу дивує підходами до вибору головних тем: наприклад, важливі для жителів регіону зміни на зразок закриття кордонів на свята і зменшення кількості транспорту можуть пройти просто протоколом засідання комісії, зате жодна гуманітарна допомога медикам від заводів і олігархів не відбувається без участі губернатора. Як, приміром, тут, де Новинський привіз до регіону біобокси, а голова Запорізької облдержадміністрації Віталій Туринок "ознайомився з новими біобоксами".
У керівника Запорізького центра розслідувань Сергія Сидорова також виникли проблеми під соусом карантину, але вже із Запорізькою міськрадою: "Ми запитували в управління земельних відносин міськради нормативну грошову оцінку щодо дев’яти земельних ділянок, тобто дев’ять цифр. Замість цього отримали відповідь, що з витягами з технічної документації ділянок, де є ці дані, ми можемо ознайомитись особисто в управлінні, але вже після карантину. Колись, у світлому майбутньому. У нас уже був не дуже позитивний досвід у надсиланні скарг до офісу омбудсмена на відповіді, що нас не задовольняють. Отже, ми вирішили скористатись опцією оскарження відповіді управління в заступника міського голови. Відтак написали оскарження на першого заступника Сергія Мішка, де виклали наше бачення, що нам не треба робити фотокопії колись після карантину, нам треба лише дев’ять цифр. Через п’ять днів після оскарження ми отримали відповідь з потрібними нам даними".
Із добрих новин: ті, хто раніше не дуже йшов на контакт, зараз це почали робити. Так стверджує бердянський журналіст Сергій Старушко: "З обмеженнями щодо отримання інформації ми не стикалися, припускаю, державні та місцеві органи влади зацікавлені в тому, щоб оперативно інформувати людей. Із власних спостережень, навіть приватні компанії, які раніше неохоче контактували з журналістами, сьогодні відкриті до співпраці. Наприклад, мережі супермаркетів, з якими до "часів карантину" були складнощі, зокрема під час відеозйомки, зараз навіть самі запрошують, надсилають пресрелізи, інформують".
Наталія Виговська, Запоріжжя
Матеріал підготовлено за сприяння правозахисної організації Freedom House в Україні
Help us be even more cool!