Газета "Панорама" у Донецьку розмістила найбільше сумнівних матеріалів у листопаді
Моніторинг матеріалів друкованих ЗМІ проводиться з метою оцінювання кількості матеріалів з порушеннями журналістських стандартів, а також часової динаміки зміни кількісних показників таких порушень. Моніторинг на предмет порушення журналістських стандартів координується Громадською організацією «Інститут масової інформації» у партнерстві з Інтерньюз.
Оцінювання матеріалів у Донецьку здійснювала експертна група, до складу якої увійшли доцент кафедри журналістики філологічного факультету ДонНУ Олена Тараненко, оглядач всеукраїнської газети «Свобода» Анатолій Наумов, власкор всеукраїнської газети «Голос України» Ліна Кущ, заступник головного редактора інтернет-видання «Острів» Ярослав Колгушев та незалежний журналіст, викладач кафедри журналістики Олена Самойленко.
За результатами обговорення матеріалів, що вийшли у листопаді 2009 р., експерти розподілили статті наступним чином:
до групи 1 (матеріали, марковані як реклама будь-яким способом, але не словами «реклама» або «на правах реклами») віднести:
- «Салон», 10.11, статтю «Болезнь легче предупредить, чем лечить» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 17.11, статтю «MATRIX: соединяя людей…» (маркована значком «PR»);
- «Салон», 20.11, статтю «Антон Клименко: «Я возвращаюсь в политику всерьез и, надеюсь, надолго» (маркований як «Точка зрения»);
- «Салон», 24.11, статтю «MATRIX: увидел скорость – и победил!» (маркований значком «PR»);
- «Донецкие новости», 5-11.11, статтю «Рекапитализированный РОДОВИД БАНК вернулся к активной деятельности» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою, розміщено під рубрикою «Новости банков»);
- «Донецкие новости», 5-11.11, матеріал «Доллар – наш враг?» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 5-11.11, статтю «Хотите качественно и недорого? Тогда «Фермер Донбасса!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 12-18.11, публікацію «Получить кредит в «КРЕДИТМАРКЕТ» - просто» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 12-18.11, статтю «Пора запасаться… минутами мобильной связи!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою, розміщено під рубрикою «Новости брендов»);
- «Донецкие новости», 19-25.11, статтю «Чем мы хуже англичан?» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 19-25.11, публікацію «MATRIX: соединяя людей…» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 19-25.11, стаття «Сбербанк России – опыт, умноженный на надежность» (матеріал позначено відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 19-25.11, статтю «АИС-Донецк» приглашает на техосмотр» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, публікацію «Лаборатории компании «Параллель» подтвердили компетентность» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою під рубрикою «Новости брендов»);
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, статтю «MATRIX: увидел скорость – и победил!» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою);
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, матеріал «Путешествуй и зарабатывай» (матеріал позначений відповідною редакційною зірочкою).
до групи 2 (порушення журналістських стандартів внаслідок свідомого порушення цих стандартів) віднести:
- «Панорама», 5-11.11, рубрика «Час пик», публікацію «Сергей Тигипко: «Нам надо выбирать между коммунальной реформой и коммунальной катастрофой» (PR-матеріал, надрукований без будь-яких позначок; в цей же час виходив такий самий і в інших газетах, позначений як рекламний).
- «Панорама», 5-11.11, статтю «Арсений Яценюк указал «Новый курс»» (позитивний PR-матеріал про європейське бачення України А. Яценюка)
- «Панорама», 5-11.11, матеріал «Верю только народу…» (PR-матеріал про візит В. Литвина на Донеччину, про цю ж подію є матеріали в інший (за жовтень) період в інших газетах);
- «Панорама», 5-11.11, статтю «Подзабытые истины, или Зачем Ющенко идет в Президенты»PR-матеріал). (позитивний
- «Панорама», 5-11.11, публікацію «Ясиноватая: госэкзамен на зрелость» (про конфлікт «нерегіонального» мера з владним монополістом Донбасу).
- «Панорама», 12-18.11, рубрика «Еліта Донбасу», матеріал «Янукович выведет Украину в «Большую двадцатку» (про модель економічного чуда, яку втілить у життя лідер Партії регіонів у випадку обрання останнього Президентом, PR-матеріал).
- «Панорама», 12-18.11, рубрика «Сюжеты», статтю «Юрій Костенко: «Делай, покупай, защищай украинское, - потому что это твое» (PR-матеріал).
- «Панорама», 12-18.11, матеріал «Николай Азаров: Системный план Виктора Януковича – это единственная возможность выкарабкаться из разрухи» (PR-стаття про масштабні плани Партії регіонів).
- «Панорама», 12-18.11, статтю «Патриот без тени популизма» (позитивний PR-матеріал про кандидата у Президенти В.Ющенка).
- «Панорама», 19-25.11, публікацію «Желаю жителям Донецка мудрости в выборе» (інтерв’ю з Інною Богословською як какндидата у Президенти про першочергові проблеми мешканців Донбасу).
- «Панорама», 19-25.11, статтю «Сергей Тигипко: «Помогите малому бизнесу, и он вытащит страну из кризиса» (PR-матеріал, був надрукований й в інших виданнях наприкінці жовтня).
- «Панорама», 19-25.11, статтю «Арсений Яценюк: «Вижу Крым украинским Гонконгом» у рубриці «Обозрение» (PR-матеріал).
- «Панорама», 19-25.11, матеріал «Кандидатский плагіат» (PR-матеріал з позитивною характеристикою програми В.Ющенка).
- «Панорама», 26.11-02.12, публікацію «Донбасс взял новый курс. На возрождение…» (PR-матеріал, про Донецьку обласну організацію «Фронт змін», про програму А. Яценюка).
- «Панорама», 26.11-02.12, рубрика «Час пик», статтю «Виктор Янукович: «Закон о социальных стандартах будет выполнен при любых обстоятельствах!» (PR-матеріал про лідера Партії регіонів та про те, що він чує та знає думку кожного).
- «Панорама», 26.11-02.12, статтю «Государство, которое мы принимаем» у рубриці «Народ хочет знать» (PR-матеріал про лідера «Фронту змін» А. Яценюка).
- «Панорама», 26.11-02.12, статтю «Изменилась тройка лидеров президентской гонки», (рейтинги кандидатів у Президенти від «Соціополіс»: акцент на зростанні шансів С.Тігіпка на Сході України, такий самий матеріал є в цей же період в інших виданнях).
- «Панорама», 26.11-02.12, публікацію «Бескровный Майдан» (позитивна стаття про річницю Майдану, де В.Ющенко згадується як духовний, динамічний і сучасний лідер).
- «Панорама», 26.11-02.12, матеріал «Снять петлю с малого бизнеса» (PR-стаття про кандидата у Президенти Ю.Костенка).
- «Панорама», 26.11-02.12, статтю «Партнерство и прагматизм – принципы Тимошенко, понятные Путину» (матеріал позитивно характеризує дії Ю.Тимошенко як єдиного політика, що захищає національні інтереси).
- «Донецкие новости», 5-11.11, статтю «Виктор Янукович добился повышения заработных плат и пенсий украинцам» (PR-матеріал).
- «Донецкие новости», 5-11.11, матеріал «Сергей Тигипко о газе, эпидемии и оздоровлении банков» (PR-матеріал про те як економіст та політик С. Тігіпко рекомендує владі діяти системно та не займатися популізмом).
- «Донецкие новости», 5-11.11, статтю «Кризис сам по себе является хорошей проверкой на устойчивость и жизнеспособность» (рекламний текст від директора Донецького філіалу «Брокбізнесбанку»).
- «Донецкие новости», 5-11.11, публікацію «У кого есть шансы стать следующим президентом Украины?» (надруковані результати соцопитувань, яке провів Інститут досліджень регіонального розвитку України – організація, яка не входить до десятки відомих авторитетних соціологічних компаній, де зроблено акцент на зростанні рейтингу С.Тігіпка. Точно така стаття в цей же період розміщена в іншій газеті, підписана іншим автором).
- «Донецкие новости», 12-18.11, матеріал «Сергей Тигипко: «Пора вывезти чернозем с черного рынка» (рекламна стаття про погляд Тігіпка на «земельне питання», була така ж стаття у жовтні в інших газетах).
- «Донецкие новости», 12-18.11, матеріал «Шансы «государственников» и государства» (автор статті нібито розмірковує на тему «Чому Україна досі не стала державою?», аналізує програму А.Яценюка «Новий курс», на фоні критики дій існуючої влади).
- «Донецкие новости», 19-25.11, публікацію «Умный депозит» (стаття про «Укрсиббанк», про те, як успішно долають кризис у вищеназваному банку).
- «Донецкие новости», 19-25.11, публікацію «На деле, а не на словах» (позтивний PR-матеріал про діяльність Кабміну і Ю.Тимошенко зокрема).
- «Донецкие новости», 19-25.11, статтю «Ударим по простуде медом с перцем!» (матеріал присвячений профілактиці та лікуванню грипу горілкою Nemiroff).
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, матеріал «Изменилась тройка лидеров президентской гонки» (рейтинги кандидатів у Президенти від «Соціополіс»: акцент на зростанні шансів С.Тігіпка на Сході України, схожі матеріали є в цей же період в інших виданнях).
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, статтю «Яценюк слишком самостоятельный, и ему нет смысла играть в чью-то игру…» (PR-матеріал з позитивною оцінкою діяльності А.Яценюка).
- «Донецкие новости», 26.11-02.12, публікацію «Новости VAB Банка: стать миллионером может каждый» (рекламная стаття без жожних позначень).
Підсумки:
1 група: «Донецкие новости» - 12 матеріалів, «Салон» - 4, «Донбас» - 0 , «Панорама» - 0.
2 група: «Панорама» - 20 публікацій, «Донецкие новости» - 12, «Донбас» - 0, «Салон» - 0.
Експерти відзначили появу серії «чорного PR» у бік кандидата у Президенти В.Януковича в газеті «Панорама» (передруки з «Народної правди», сайтів vlasti.net, cеnsor.net.ua): «Синдром подозрительности, или Почему Януковича не посадили в тюрьму?», с. 14, «Янукович не платит за жилищно-комунальные услуги», «Соцстандарты для миллионера», с. 16 (12-18.11), «Педогейт-2: за что боролись, на то и напоролись?» (19-25.11). На адресу інших кандидатів та політиків нічого подібного не надруковано.
Також члени експертної групи зауважили, що у газеті «Донбас» у листопаді з порушеннями стандартів не надруковано жодного матеріалу. Комерційні статті позначені словом «Реклама» (шрифт значно збільшився, ніж було раніше, коли напис був ледь помітний), а передвиборчі матеріали позначені як «політична агітація» чи «політична реклама».
Help us be even more cool!