"День доньки". Як медіа, медійники та політики псують батьків
Зранку 13 січня я відчув себе поганим татом. У фейсбук-стрічці побачив пост. У ньому мій віртуальний друг вітав свою донечку з Днем доньки, який відзначали напередодні – 12 січня. А я ж свою не привітав! Через війну ми зрідка бачимось, нас розділяють тисячі кілометрів та кілька державних кордонів. Але вітати з особливими датами – то святе.
І от із Днем доньки час уже був безповоротно втрачений. Що ж це за батько, який вітає дитину з днем народження лише наступного дня, з Новим роком – 2 січня, а Миколай кладе шоколадку під подушку не 6 грудня, а 19-го? Якщо коротко, мій стан може легко зрозуміти кожен тато семирічної дівчинки.
Фейсбук наче читав мої думки. Є щось таке в соцмереж. Він підкидував усе нові й нові дописи з привітаннями дочок, красивими фото та 100500 лайками під ними. Моя батьківська самооцінка знищувалася на очах. Допоки я не відкрив гугл.
Уже перший результат пошуку "День доньки" вселив надію: є шанс виправитися!
"Узагалі, в Україні є дві дати цього свята: Всесвітній – 12 січня і Міжнародний – 25 квітня. У нашій країні День доньки традиційно відзначають саме 25 квітня", – розповіли мені редактори стрічки новин сайту "Вікна". Уже можна телефонувати своїй дівчинці, і раптом що, то на її зауваження "Чого тато не привітав?" технічно з’їхати: не знаю, як там у вас нині в далекій Німеччині, а в нас в Україні відзначають пізніше, у мене ще два місяці попереду! Ну й одразу добити: а що б ти хотіла, щоб найкращий у світі тато подарував найкращій у світі дівчинці на День доньки? Так, це була б маніпуляція дорослого, але що не зробиш, щоб дитина пишалася татом)
Готуючись до цієї розмови, я продовжив скролити результати пошуку. "Ніжні та зворушливі картинки-вітання з Днем доньки – 2024", – пропонує сайт "Радіо Люкс". "Зі Всесвітнім днем дочки – 2024! Красиві листівки та картинки для рідних", – продовжує допомагати найкращим у світі батькам сайт "Telegraf". Перша новина вказує, що серед найкращих – 18 тисяч батьків, друга – ще 70 тисяч. Стільки переглядів набрали ці матеріали. Ще якась кількість українців змогла скопіпастити "зворушливі привітання" з публікації "Апострофа".
А от наступний результат пошуку знову ввів мене в ступор. Сайт "Район.in.ua" назвав фейком відзначення 12 січня Дня доньки. Редакція також звернула увагу, що у фейсбуку та на окремих сайтах почали вітати хто з "Міжнародним днем доньки", хто з "Всесвітнім днем доньки". Водночас, йдеться в новині, є три неофіційні дати, які претендують на це свято. Щодо 12 січня, то її пов’язують з Індією: нібито саме в цій країні цього дня відзначається Національний день доньки.
З власного досвіду: якщо різні сайти подають протилежну інформацію, то краще самому додатково шукати підтвердження повідомлень.
Подальший пошук у гуглі видав ще чотири відомі сайти, які анонсували на 1 січня Всесвітній день доньки:
- Інтерфакс-Україна, у якого в грудні 2023 року ІМІ зафіксував дотримання професійних стандартів на рівні 90+%;
- НВ, яке за результатами моніторингового дослідження в другому півріччі 2023 року ввійшло до Білого списку ІМІ;
- "Букви", які колись, на початку 2021 року, входили до Білого списку ІМІ;
- "Подробности", які до широкомасштабного вторгнення входили до пулу проросійських медіа.
Ще два роки тому "красиві привітання у віршах, прозі та листівках" розміщував і УНІАН. Тоді писали, що це свято "любові, тепла й турботи" та "чудовий привід привітати своїх доньок зі святом і приділити їм трохи більше уваги, ніж зазвичай". Цього року подібну "гучну новину" у свою стрічку УНІАН не вставив. Але інформагентство й так "напрацювало" на роки вперед, бо новину за 2022-й про Всесвітній день доньки переглянули 340 тисяч.
З іншого боку, додатковий пошук видав матеріали про те, коли ж правильно відзначати День доньки. Ось минулого року "Українська правда. Життя" пояснювала, що джерелом повідомлень про свято 25 квітня стали російські медіа. А в Індії День доньки відзначають четвертої неділі вересня. І там це не так про свято, як для привернення уваги до дискримінації дівчат.
Мій подальший пошук привів мене до календаря ООН зі всіма міжнародними та всесвітніми днями. Ніякого "Дня доньки" там нема. Але є схожа назва – International Day of the Girl Child, тобто Міжнародний день дівчаток. І, о диво, на своїй сторінці ООН не пропонує яскравих листівок чи привітань, які б могли використати батьки для своїх найкращих у світі донечок. Бо ця дата – вона не про привід виявити свою любов, це геть про інше.
19 грудня 2011 року Генеральна Асамблея Організації Об’єднаних Націй ухвалила резолюцію 66/170 про оголошення 11 жовтня Міжнародним днем дівчаток, щоб визнати права дівчат і унікальні проблеми, з якими стикаються дівчата в усьому світі. Міжнародний день дівчаток зосереджує увагу на потребі розв'язання проблем, з якими стикаються дівчата, і сприяння розширенню можливостей дівчат і реалізації їхніх прав людини.
Отже, Міжнародний день дівчаток – це не про свято, а про глобальну проблему і привернення до неї уваги. Ну а в нас усе зводиться до листівок та побажань усього найкращого.
Для з’ясування фейковості свята 12 січня досить витратити хвилину-дві для пошуку в гуглі. Натомість ми бачимо, що окремі редакції з року в рік продовжують робити новини з анонсами свята й варіантами привітань. З одного боку, це новини з групи клікбейтних, коли на рівному місці можна підняти трафік. Але з іншого – це про велике поширення фейкової інформації. Ну і про публічне визнання низького професійного рівня редакції.
Але саме цей кейс показує інший рівень проблеми – низький рівень критичного сприйняття маніпуляцій споживачами інформації. Які легко стають другим ешелоном поширення фейку через соціальні мережі. І третій рівень – це ті, хто своїми лайками допомагає постам отримувати ширшу аудиторію. Причому в соцмережах кількість переглядів маніпулятивної інформації може бути значно більшою, ніж у медіа. Просто один приклад з тіктоку, який гугл-пошук видає серед перших: відео від @anastasia74121, яке зібрало понад 19 тисяч лайків та більш ніж 50 тисяч репостів.
Минулого року ГО "Детектор медіа" опублікувала результати дослідження медіаграмотності українців. Загальний підсумок: рівень загального індексу медіаграмотності за два роки (з 2020-го до 2022-го) значно змінився в кращий бік, частка аудиторії з вищим за середній рівнем цього показника зросла з 55% до 81%. Також дослідники зафіксували значне зростання компетентності суспільства в розумінні ролі ЗМІ, цифрової компетентності та чутливості до спотвореного контенту. Ще з висновків: що вище освітній та матеріальний статус, то краще в людини з медіаграмотністю.
З огляду на це цікаво подивитися, хто поширював дописи у фейсбуку про "День доньки" та хто підтримував привітання своїми лайками:
Автор фб-допису (ПІБ зазначено відповідно до написання у фейсбуці, посада – за інформацією з особистої сторінки у фейсбуку чи з відкритих джерел) | Аудиторія фб-допису (хто коментував, репостив чи лайкав, ПІБ зазначено відповідно до написання у фейсбуці, посада – за інформацією з особистої сторінки у фейсбуку чи з відкритих джерел) |
Колишня викладачка курсу "Журналістика школярам" Iva Repnytska |
|
Керівниця пресслужби Апарату Верховної Ради Iryna Karmeliuk |
|
Засновниця БФ "Берегиня", директорка фармкомпанії "Зайдекс" Надія Вовк |
|
Народна депутатка Halyna Vasylchenko |
|
Директор програми USAID РАДА Ігор Когут |
|
Це далеко не всі фейсбук-дописи зі згадкою "Дня доньки", які з’явилися в мережі до 12 січня. Кожен охочий може оцінити масу подібних привітань за пошуком у соцмережі "День доньки" з різними варіаціями. Тут я вирішив продемонструвати лише частину тієї маси топполітиків, медійників, представників ГО та бізнесу, які стали несвідомими учасниками поширення фейкової інформації.
Переважна більшість постів супроводжується або листівками-привітаннями, або світлинами батьків з донькою. Показово, що на такі пости масово реагують ті, хто, за дослідженнями, має високий рівень медіаграмотності. Попри це критичність до інформації зникає, якщо користувач бачить красиве фото з гарними словами на адресу дитини.
Емоційне сприйняття такого контенту нівелює фейк про "День доньки". У підсумку разом з авторами постів звичайні користувачі своєю взаємодією (лайками, коментарями, репостами) допомагають поширенню в соцмережах маніпулятивної інформації. З одного боку, це дає розуміння охочим до маніпуляцій, як можна плодити фейки та проникати з ними навіть у ті суспільні групи, які мають високий рівень медіаграмотності. З іншого – автори курсів медіаграмотності можуть сформувати гарну базу клієнтів з показовим кейсом, чому саме цим людям варто оновити знання зі споживання інформації.
Ну а я після кількох хвилин перевірки інформації про "День доньки" почну готуватися до далекого свята не вигадуванням красивих привітань та підготовкою подарунка, ну щоб укотре підтвердити, що тато в моєї дівчинки найкращий у світі. Ні, треба буде подумати, як цей світ зробити привітнішим до дівчат загалом. І як уже зараз навчати свою доньку медіаграмотності. Бо хтозна, коли вона сама почне споживати увесь цей контент найкращих у світі батьків, який періодично до різних "Днів доньки" завалює соцмережі. І щоб у неї не формувалося відчуття неповноцінності, що ось усі так гарно вітають, а тато навіть не зателефонував.
Ігор Якуба, медіаексперт ІМІ
Help us be even more cool!