37% проросійської дезінформації в українських медіа спрямовані проти західних країн – дослідження ІМІ та "Детектора медіа"
Інститут масової інформації та "Детектор медіа" провели дослідження контенту онлайн-видань, телеграм-каналів і телеканалів у березні, травні, вересні, листопаді 2020 та січні, квітні 2021 року.
Організації презентували результати дослідження під час громадсько-політичного форуму "Демократія в дії" 8 червня.
Дослідники зазначили, що проаналізували 1526 матеріалів у 15 медіа, де протягом 2020–2021 років під час різних моніторингів фіксувалися проросійські та антизахідні наративи, фейки, маніпуляції та інформаційні кампанії, які проводились одночасно з російськими пропагандистськими медіа. Це, зокрема, 112ua, ZIK, Newsone, "Страна", "Голос.юа", "Вести", "Українські новини", "Подробности", "Багнет", "КП в Україні", "Апостроф", "Коментарі", "Телеграф". Повідомляється, що 2020 року дослідники зафіксували в середньому 206,5 повідомлення з проросійськими маніпуляціями на тиждень. У 2021 році показник збільшився до 305 повідомлень на тиждень. Лідерами за кількістю проросійських маніпуляцій стали ресурси "Страна", 112ua і ZIK.
Найпоширеніші наративи – "зовнішнє керування Україною" (18,5 % російської пропаганди в Україні), "ескалація україно-російської війни – це справа рук України" (14,15 %), "держава, що не відбулася: дискредитація України і Революції гідності" (12,58 %).
В українському телеграмі серед проросійських маніпуляцій і дезінформації зафіксували 63% проросійських і 37% антизахідних наративів.
Як повідомляє "Детектор медіа", за два роки дослідники проаналізували понад 6 тисяч повідомлень, визначених за ключовими словами методом нейронних мереж, повідомила під час форуму Наталія Лигачова, голова ГО "Детектор медіа".
Раніше антизахідну пропаганду помічали на рівні 8–10 %, зазначила модераторка дискусії, голова ІМІ Оксана Романюк. Наталія Лигачова зауважила, що посилення антизахідної пропаганди пов'язане з політичною ситуацією. "Бувають хвилі, особливо якщо щось трапляється між Росією і США. Або в самих Штатах, і Росія починає використовувати це у своїх цілях. Наприклад, вибори", – додала голова "Детектора медіа".
Наталія Лигачова розповіла, що анонімні телеграм-канали поширюють більше дезінформації, однак її "градус вищий" на каналах конкретних персоналій на кшталт KlymenkoTime, "Политика страны" (канал видання "Страна"). Вона зазначила, що представники влади теж беруть участь у поширенні антизахідних повідомлень, зокрема йдеться про канали народних депутатів із партії "Слуга народу" Максима Бужанського й Олександра Дубінського. Найбільше "нападають" на президента США Джо Байдена, представників його адміністрації, а також на МВФ і НАТО. Ще одна тенденція – після закриття "телеканалів Медведчука" пропаганда переходить в онлайн, зауважила Наталія Лигачова. Тому, резюмувала вона, дослідники не можуть констатувати, що після їхнього закриття пропаганди в медіа загалом поменшало.
"Якщо раніше російська пропаганда була спрямована на підтримку дій російської влади, то зараз ми помітили, що почали просуватися конспірологічні теорії: не пряма підтримка російського курсу, а різні чутки. Це перегукується з тим, що ми помічаємо на глобальному рівні", – резюмувала Оксана Романюк.
З повним дослідженням можна ознайомитися за посиланням.
Help us be even more cool!