92% онлайн-медіа оприлюднюють номери телефонів та е-пошту. Дослідження ІМІ
92% українських онлайн-медіа оприлюднюють контактні номери телефонів та електронну пошту. Такими є результати щорічного дослідження Інституту масової інформації, яке відбулося наприкінці серпня 2024 року. Дослідження стосувалося прозорості 50 онлайн-медіа, обраних експертами на основі моніторингів ІМІ та даних Similarweb*. Раніше опубліковано результати дослідження прозорості в сенсі зазначення на сайтах імен керівників медіа, а наступні статті розповідатимуть про інші аспекти прозорості онлайн-медіа.
У розрізі прозорості контактних даних ідеться про зазначення на сайтах номерів телефонів та електронної пошти редакції. Якщо чогось одного зазначено не було, то цього року щодо таких редакцій брався до уваги додатковий критерій – указування поштової адреси. Вона має бути зазначена безпосередньо на сайті, сторінці медіа у фейсбуці або в рішеннях Нацради про реєстрацію онлайн-медіа за умови, що така реєстрація відбулася, на сайті зазначено ідентифікатор медіа і він дає змогу знайти текст рішення Нацради за допомогою пошукових сервісів.
Контактні дані дозволяють зв’язатися з редакцією в разі помилки в якомусь із матеріалів, для подання альтернативної думки з конфліктних питань тощо, тому це важливий аспект відкритості медіа та їхньої роботи загалом.
Повністю прозорими в аспекті зазначення контактних даних виявилися такі редакції (92%, загалом 45 з 50): Цензор.Нет, Obozrevatel, ТСН, “Кореспондент.net”, УНІАН, NV, РБК-Україна, “24 канал”, Liga.net, “Фокус”, “Апостроф”, Новини.Live, “Главком”, Знай.UA, ZN.UA, “Еспресо”, “Гордон”, “Інформатор” (юа), Gazeta.ua, “Суспільне”, “Телеграф”, Радіо Свобода, Zaxid.net, Newsyou.info, “Страна”, “Українські новини”, Укрінформ, Delo.ua, “Економічні новини”, LB.ua, “Главред”, “Новинарня”, Hromadske, “Факти” (газета), “Слово і діло”, “5 канал”, “Політека”, “Коментарі”, “Рубрика”, Інтерфакс-Україна, “Коротко Про” (kp.ua), “Бабель”, “Букви”, “Подробиці”, “Тексти” й “Прямий”. За результатами дослідження минулого року цілком прозорих медіа було стільки ж (92%).
Не всі досліджені медіа виявилися повністю прозорими. Наприклад, на сайтах “Апостроф” та “Економічні новини” номера телефону немає, він розміщений натомість на сторінках у фейсбуці цих медіа. Але на сайтах розміщено гіперпосилання на їхні сторінки у фейсбуці.
Також на кількох сайтах наведено лише один вид контактних даних. У кількох онлайн-медіа, яким не вистачало на сайтах одного з двох основних видів контактних даних, виявилося можливим знайти поштову адресу (додатковий критерій). Йдеться про “Українську правду”, “Хвилю”, Lenta.UA та Forbes Ukraine. До прикладу, УП є зареєстрованим онлайн-медіа, вказує ідентифікатор медіа в себе на сайті, і за ним можна знайти рішення Національної ради про реєстрацію, в якому також зазначено його поштову адресу в Києві. А на сайті “Хвилі” безпосередньо вказано поштову адресу, хоч і немає номера телефону. Отже, ці чотири медіа (8%) дають можливість побачити прямо на сайті чи з’ясувати їхню поштову адресу, і тому вони отримали 0,75 бала замість 1 для свого загального рівня прозорості (наявність телефону та електронки оцінювалася в 1 бал, чогось одного з них – у 0,5. Детальніше про загальний бал прозорості, який ураховує наявність контактів, імен керівників та бенефіціарів медіа, йшлося в одній з попередніх публікацій).
Зовсім не прозорих онлайн-медіа в розрізі контактних даних цього року не виявилося, тобто таких, у яких вони взагалі відсутні на сайтах.
У наступній, завершальній публікації щодо дослідження 2024 року ми розповімо про оприлюднення редакційних політик онлайн-медіа.
*До моніторингу у 2024 році потрапили такі видання: Цензор.Нет, Obozrevatel, ТСН, “Кореспондент.net”, “Українська правда”, УНІАН, NV, РБК-Україна, “24 канал”, Liga.net, “Фокус”, “Апостроф”, Новини.Live, “Главком”, Знай.UA, ZN.UA, “Еспресо”, “Гордон”, “Інформатор” (юа), Gazeta.ua, “Суспільне”, “Телеграф”, Радіо Свобода, Zaxid.net, Newsyou.info, “Страна”, “Українські новини”, Укрінформ, Delo.ua, “Економічні новини”, “Хвиля”, LB.ua, “Главред”, “Новинарня”, Hromadske, “Факти” (газета), “Букви” (орг), “Слово і діло”, “5 канал”, “Політека”, “Коментарі”, “Рубрика”, Інтерфакс-Україна, “Коротко Про” (kp.ua), “Бабель”, “Подробиці”, Lenta.UA, “Тексти”, “Прямий” та Forbes Ukraine. До вибірки традиційно потрапляють і вебсайти окремих теле- і радіоканалів, оскільки вони виступають самостійними інформаційними майданчиками, але їхній телевізійний чи радійний контент у цьому дослідженні не розглядався. Не потрапили до вибірки дослідження агрегатори, які не мають власних новин.
Наскільки ефективною може виявитися комунікація з редакцією за вказаними контактними даними, не перевірялося.
Після проведення дослідження, але до публікації цього матеріалу, в жовтні, онлайн-медіа “Букви” оновило контактні дані на своєму сайті, тому матеріал було підготовлено вже з урахуванням цих змін.
Help us be even more cool!