ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

20% провідних онлайн-медіа оприлюднюють дані про своє фінансування – дослідження ІМІ

16.09.2022, 10:00

20% популярних українських онлайн-видань оприлюднили на своїх сайтах певну інформацію про джерела свого фінансування. Такими є результати дослідження прозорості 50 найпопулярніших українських онлайн-медіа (згідно з даними СіміларВеб), яке провів Інститут масової інформації в першій половині вересня 2022 року *.

Методологія дослідження полягала в тому, що в разі оприлюднення на своєму сайті фінансового звіту видання отримувало 1 бал, а в разі простого зазначення на сайті про отримання в цей період фінансової підтримки від певного суб’єкта (практично завжди це іноземні донори) – 0,5 бала. Річ у тім, що підтримка закордонних донорів не виключає інших джерел доходів, наприклад надходжень від реклами, але про їхню наявність чи відсутність на сайтах уже не згадувалося.

На чотирьох вебсайтах зафіксовано розміщені фінансові звіти, а саме на сайтах Суспільного (с. 51), Укрінформу, Громадського та ICTV. До них були прирівняні НВ та Радіо Свобода, які подали описи джерел свого фінансування. У випадку з НВ в пункті 10 опублікованої редакційної політики подано посилання на кілька цифр про фінансовий стан, на дані про власника та зазначено: "Видавничий Дім "Медіа-ДК" фінансується за рахунок інвестицій від власника, а також за рахунок власних доходів. Сайт НВ є самоокупним, його доходи формуються з надходжень від медійної реклами (банери), нативної реклами (партнерські проєкти), маркованих PR-публікацій, передплати читачів (paywall), маркованої лідогенерації, монетизації редакційного YouTube-каналу і Facebook-монетизації (інстант артіклз). НВ подає заявки й отримує гранти на висвітлення тем, що не суперечать нашій місії і цінностям, однак гранти не є суттєвим компонентом нашої бізнес-моделі". 

На сайті Радіо Свобода також досить вичерпно зазначено: "Радіо Свобода – це служба Радіо Вільна Європа / Радіо Свобода (РВЄ / РС), яка є незалежною медіакорпорацією, котру фінансує Конгрес США через гранти, які надає через Американське агентство глобальних медіа". Тобто загалом це шість онлайн-медіа, або 12% досліджених, які подали досить детальну інформацію про свої фінанси.

До речі, минулого року фінансово прозорих видань було на одне менше, або 10%. Як бачимо, цього року до них додалося НВ. 

Ще три видання оприлюднили на своїх сайтах відомості про підтримку їх певним закордонним донором (0,5 бала), що не виключає інших доходів або закінчення проєкту з такої фінансової підтримки через певний час, наприклад за рік-два. Зокрема, "Міжнародний фонд "Відродження" забезпечує інституційну підтримку редакції LIGA.net"; "ZAXID.NET працює за підтримки Європейського фонду за демократію (EED)"; а також "(у) 2022 році "Новинарня" працює за інституційної підтримки за підтримки Європейського фонду за демократію (EED)". ВВС також оприлюднило фінансовий звіт, але лише на сайті своєї британської служби англійською мовою, тому через таку незручність для української аудиторії цьому виданню було зараховано теж 0,5 бала. Загалом це чотири видання (8%), які є частково фінансово прозорими. У 2021 році частково фінансово прозорими були вдвічі менше інтернет-видань – лише 4 %.

"КП в Україні" нібито розмістило в себе на сайті річний звіт, але цей файл не завантажується, тому це було оцінено в 0 балів. Загалом же 40 досліджених інтернет-видань (80%) не оприлюднили про себе якоїсь актуальної фінансової інформації (минулого року таких було 86%).

Щодо залучення редакціями фінансової допомоги від своєї аудиторії, то інформацію про те, в який спосіб можна допомогти редакції грошима, розмістили на сайтах 17 із них, або 34% всіх досліджених. Раніше ІМІ цей параметр не досліджував. Йдеться про такі видання: ТСН, НВ, "Ліга", "Фокус", УНІАН, Дело.ЮА, "Новинарня", "Громадське", ЛБ, "Слово і Діло", ДТ, "КП в Україні", "Вести", "Букви", "Бабель", "Економічні новини" і "5 канал". Щоправда, на останньому сайті повідомлення з пропозицією допомогти редакції випливає лише вряди-годи як рекламний банер унизу вебсторінки. 

Останні частини результатів щорічного дослідження ІМІ у 2022 році стосуватимуться оприлюднення даних про власників онлайн-медіа та оприлюднення їхніх редакційних політик.

*До моніторингу потрапили такі видання: ТСН, Українська правда, Новое время, Цензор, РБК-Україна, Канал 24, Ліга, Еспресо, Гордон, Фокус, Кореспондент, УНІАН, Обозреватель, Главком, Газета.ЮА, Апостроф, Суспільне, Захід.нет, Українські новини, Укрінформ, Дело.ЮА,  Радіо Свобода, Телеграф, Новинарня, Громадське, УНН, Політека, Лівий берег, Слово і Діло, Знай, Дзеркало тижня, Хвиля, Коментарі, Інтерфакс-Україна, КП в Україні, Новини.Live, Вести, Букви, Бабель, сайт газети "Факти", Багнет, Економічні новини (enovosty.com), Українська служба ВВС, Антикор, ICTV, Подробиці, Ракурс, Прямий, Голос.ЮА та 5 канал.

Liked the article?
Help us be even more cool!