ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Як медіа Миколаєва впливають на місцеву владу та "формують настрої" в громаді

На початку червня Міжнародний республіканський інститут (IRI) представив результати Дев’ятого муніципального опитування, у якому дослідили соціально-політичну ситуацію в регіонах, зокрема настрої населення та рівень задоволеності якістю послуг, які надає місцева влада. 

"Це опитування демонструє, що місцеві органи влади та мери реагують на потреби своїх громадян в умовах надзвичайної воєнної ситуації", – сказав директор IRI в Євразії Стівен Нікс під час презентації результатів опитування.

Результати дослідження показали, що, зокрема, діяльність Миколаївської міської ради схвалюють 35% містян, а мера міста підтримують 36% жителів Миколаєва.

Результати опитування, проведеного Соціологічною групою "Рейтинг". Скриншот із презентації "Рейтингу"

Жителі Миколаєва поставили середню оцінку якості послуг у місті, зокрема стану медицини, захисних укриттів, роботи поліції, лікарень та навчальних закладів. Якість комунальних послуг містяни оцінили середньо: на 3 бали з 5 можливих. Найгірший показник, зазначений в опитуванні, стосувався водопостачання (34%).

Коментуючи результати опитування, які показали, що майже половина жителів міста вважають, що справи в місті йдуть у неправильному напрямку, міський голова Миколаєва Олександр Сєнкевич заявив, що саме медіа відповідальні за формування негативних "настроїв" серед населення. Про це він сказав під час Конференції з демократичного врядування.

Міський голова Миколаєва Олександр Сєнкевич (на фото другий ліворуч). Фото IRI Ukraine

"Ми говоримо про відчуття людей, його не створюють ні цифри, ні показники, про які ми можемо говорити, але не говоримо. Їх створює навколишнє середовище. І, якщо ми кажемо про Миколаїв, їх створюють ЗМІ. Люди злі. Вони відчувають ту "недолюбленість", скажімо так. І вони її спрямовують на тих, кого знають, хто ближче: на міську владу, на міського голову. Я кажу про інформаційну політику в нашій державі. На державному рівні ми створили такий інструмент, як марафон. Але він не доходить до людей. Потрібно ще працювати на локальному рівні", – сказав тоді Олександр Сєнкевич.

 

Тож чи дійсно миколаївські медіа "формують" настрої населення та як журналістські публікації впливають на дії влади?

Насамперед варто згадати, в яких умовах уже третій рік повномасштабної війни працюють медійники. Історично склалось, що фокусом уваги всіх медіа Миколаєва завжди була влада, рішення влади, політика та соціально-побутові проблеми містян, як-от ситуація з централізованим водопостачанням води питної якості, якого в місті немає з квітня 2022 року, проблеми ЖКГ, ремонт доріг, закупівлі, опалення тощо. Після 24 лютого 2022 року міська та обласна ради в Миколаєві значно обмежили себе в спілкуванні з громадськістю. Медіа не мають змоги працювати на сесіях, постійних депутатських комісіях чи засіданнях виконкому міської ради – усі вони проводяться тільки онлайн або взагалі закрито. Це значно ускладнює роботу журналістів, які фактично не мають прямого контакту з посадовцями, а про діяльність більшості депутатів узагалі ніхто нічого не знає.

Нещодавно стало відомо про те, що Миколаївська міська рада запровадила нові правила доступу до будівлі для представників медіа. Тепер журналісти можуть потрапити до будівлі лише за запрошенням посадовців. Про це свідчить відповідь першого заступника міського голови Віталія Лукова на інформаційний запит місцевого видання "НикВести".

Відповідь першого заступника міського голови Миколаєва на інформаційний запит "НикВести". Фото надане редакцією

У документі зазначається, що пропускний режим до адміністративної будівлі Миколаївської міської ради регулюється відповідною інструкцією, затвердженою міським головою Олександром Сєнкевичем 3 лютого 2022 року. Відповідно до неї представники медіа можуть потрапити до будівлі за списками відкритих заходів, які готує організаційний відділ департаменту забезпечення діяльності виконавчих органів Миколаївської міської ради. Медійників пропускають за одноразовими електронними перепустками з показуванням документів, що посвідчують особу та професійну належність. Для запису коментарів, інтерв'ю або з інших питань представників ЗМІ допускають до будівлі в супроводі посадової особи відділу інформаційного забезпечення департаменту міського голови з реєстрацією в журналі обліку відвідувачів. 

Але й у таких умовах роботи медіа залишаються такими собі "вотчдогами" – систематично контролюють роботу місцевої влади та проводять журналістські розслідування. Зокрема, у квітні миколаївський Центр журналістських розслідувань NikCente повідомив, що попри розпорядження міського голови структурні підрозділи мерії Миколаєва та комунальні підприємства проводять більшість закупівель без використання електронної системи, тобто без відкритих конкурсів. А договори загальною вартістю в 64,4 млн грн уклали взагалі без оприлюднення кошторисів. 

У червні це ж медіа повідомило, що після їхнього матеріалу та запиту редакції до департаменту внутрішнього фінансового контролю Миколаївської міської ради комунальне підприємство "Захист", яке за пів року провело 36 закупівель ремонтів найпростіших укриттів на 6 мільйонів, не публікуючи водночас ані кошторисів, ані відомостей цін на матеріали, все ж наважилося відкрити кошториси ремонтів.

Після публікації медіа посадовці опублікували кошториси закупівель. Скриншот публікації NikCenter

"Очільники Миколаївщини, на жаль, недооцінюють власні потреби в незалежній експертизі виконання власних вимог підлеглими. Наприклад, міський голова Олександр Сєнкевич торік видав т.зв. антикорупційне розпорядження про обов’язкове оприлюднення цін кошторисів поточного та капітального ремонту в машиночитному форматі всіма комунальними підприємствами, установами та підрозділами Миколаївської міськради. Ми проаналізували виконання цього розпорядження за пів року і знайшли цілу низку порушень, коли досить великі закупівлі на суми понад мільйон гривень відбулися взагалі без оприлюднення кошторисів. Понад з тим КП "Захист", яке відповідає за ремонти підвалів під найпростіші укриття, за цей час провело 36 закупівель без публікації цін кошторисів та навіть текстів договорів. Nikcenter звернувся по коментар до відповідного підрозділу міської ради, однак у відповіді нас переконували, що розпорядження видано для громадського контролю, а громадськість на відсутність кошторисів не скаржилася. Та все ж після нашої публікації КП "Захист" почало оприлюднювати кошториси. До речі, у відкритих закупівлях КП "Захист" ми не знайшли суттєвих проблем із цінами на матеріали", – розповів ІМІ журналіст NikCenter Андрій Попов.

У травні миколаївські медіа повідомляли про те, що місцевий бізнесмен демонтував одну з будівель пам’ятки архітектури місцевого значення "Комплекс "Дача Кудрявцева". Про це з посиланням на жительку Миколаєва Ірину Бондаренко та відділ охорони культурної спадщини управління з питань культури та охорони культурної спадщини Миколаївської міськради, зокрема, повідомили онлайн-медіа 0512.com.ua, "Інше ТВ", NikCenter, "НикВести". Тоді журналісти поцікавилися в обласного та міського управлінь культури, чи давали вони згоду на демонтаж будівлі та чи взагалі бачили документи щодо неможливості її відбудови. На це посадовці сказали, що такої згоди не давали. 

У Миколаєві демонтували історичну пам‘ятку. Скриншот публікації 0512.com.ua

Як розповіла в коментарі ІМІ журналістка "НикВести" Олена Козубовська, після заяв посадовців вона поцікавилась у поліції, чи провели вони розслідування законності демонтажу будівлі.

"У поліції мені повідомили, що заяв чи повідомлень про кримінальне правопорушення за фактом демонтажу одного з корпусів будівлі вони не отримували. Проте перевірять інформацію, яку опублікували медіа щодо обставин демонтажу корпусу Дачі Кудрявцева і в разі знаходження там відомостей, які свідчили б про злочин, розпочнуть розслідування", – розповіла журналістка.

Минулого тижня, 20 червня, у медіа з’явилась інформація, що депутати Миколаївської міської ради не прозвітували про свою діяльність за минулий рік. Видання "НикВести" звернуло увагу на те, що з 54 депутатів про свою роботу у 2023 році прозвітували лише 10 людей. Також не звітували обранці й за 2022 рік: на сайті міськради можна було ознайомитися лише зі звітами шести депутатів.

Обов’язок депутатів щорічно звітувати перед виборцями про свою роботу закріплено в Законі "Про статус депутатів місцевих рад", а регламент передбачає, що ці звіти обов’язково мають бути опубліковані на сайті міської ради. Секретар Миколаївської міської ради Дмитро Фалько в коментарі медіа зізнався, що не знає, чому на сайті міськради досі не розмістили всіх звітів депутатів за два попередні роки. Зокрема, Дмитро Фалько сказав, що не отримував звернень від депутатів щодо того, що їхні звіти не були опубліковані. Проте станом на зараз на сайті Миколаївської міської ради додано звіти ще лише двох депутатів міськради за 2022 та 2023 роки.

Результати опитування IRI, а також показують, що значна частина жителів Миколаєва незадоволена якістю послуг та діями місцевої влади. Політики часто звинувачують медіа у формуванні негативних настроїв серед населення. Однак медіа відіграють важливу роль, відбиваючи реальні настрої громадян і висвітлюючи проблеми, що потребують уваги та розв'язання. Вони також допомагають забезпечити прозорість влади, публікуючи інформацію про рішення та дії посадовців, що сприяє їхній підзвітності та покращує комунікацію між владою та громадянами.

Тож медіа відбивають настрої суспільства, а не формують негативні настрої, як іноді вважають політики. ЗМІ також висвітлюють проблеми, які потребують оперативного реагування з боку влади, допомагаючи забезпечити прозорість та підзвітність місцевих органів. Просто владі іноді легше звинуватити у власних недоліках когось іншого. Дуже незріла позиція. Особливо на третій рік повномасштабної війни.

Катерина Середа, представниця ІМІ в Миколаївській області

Liked the article?
Help us be even more cool!