Соцмережі, дружні медіа: де і як просувають контент локальні запорізькі сайти
Найпопулярніші онлайн-медіа переважно використовують три базових соцмережі для просування свого контенту: фейсбук, телеграм та інстаграм. Ютуб та Х, який мають майже всі оглянуті медіа, у більшості сайтів нині в занепаді: на деяких сторінках контент не оновлювався роками. Зовсім не просувають медіа контент у тіктоці. Водночас у редакціях не мають окремих есемемників і не завжди адаптують контент під соцмережу. Втім, після повномасштабного вторгнення кількість підписників у соцмережах і месенджерах у медіа значно зросла. Такі результати огляду соцмереж пяти онлайн-медіа, який ми зробили в жовтні. Аналізували сторінки в соцмережах сайтів 061.ua, inform.zp.ua, "Акцент", "Перший Запорізький" і "ЗаБор".
061.ua: акцент на телеграм і фейсбук
На головній сторінці сайту можна побачити лінки на п'ять соцмереж: фейсбук, телеграм, Х (ще з пташкою), інстаграм і ютуб. Утім, активно оновлюються в медіа тільки дві сторінки: у фейсбуці й телеграмі. Сторінка 061 у фейсбуці має 40 тисяч підписників. На день тут публікується до десятка повідомлень з короткими підводками до самих новин із лінками на сайт. Залежно від теми дописи мають від одного до кількох сотень лайків.
Телеграм-канал сайту має наразі 5579 підписників. Тут постяться адаптовані новини, які виходять за межі регіонального контексту. Це стосується новин про бойові дії, відео ССО або інфографік Повітряних сил про знищену ворожу техніку, інформація про вибухи в регіоні, звернення президента і ракетну небезпеку.
За словами заступниці редакторки 061.ua Ельміри Шагабудтдинової, в штаті немає есемемника і наразі соцмережі ведуть самі журналістки. "Ми працюємо так: кожен з авторів матеріалів робить підводки окремо для фейсбуку та телеграму, а якщо ми маємо власні фото чи це повноцінний фоторепортаж, то робимо також пости в інстаграмі та сториз", – розповідає вона. За словами журналістки, таргет чи рекламу редакція використовує вкрай рідко через обмежений бюджет, зазвичай просто роблять перехресне інформування у власних каналах. "Ми намагаємось адаптувати контент під кожну із соцмереж, але поки що це все так чи інакше пов’язане саме із сайтом. Ставку ми зараз робимо більше саме телеграм та інстаграм", – розповіла вона.
В інстаграмі сторінка має 15 тисяч читачів. Дописи тут оновлюються раз на кілька днів, останній рілс тут датується 26 січня 2023 року. Ютуб, на який перекидає лінк із сайту, майже не оновлюється. Він має трохи більш ніж 2 тисячі підписників і 432 відео, останні з яких датуються 2021 роком. Утім, у сайту є ще одна, російськомовна сторінка в ютубі. На ній завантажено 54 відео і є 1,38 тисячі підписників. Сторінка медіа в Х (екствіттер) має 4305 фоловерів і востаннє оновлювалася 9 червня.
"Інформ": ставка на фейсбук
Сторінка Inform.zp.ua у фейсбуці має 26 тисяч підписників. У середньому тут публікується 7–10 дописів з короткими підводками до основного тексту на сайті. Тематика дописів різна: бойові дії, шана загиблих героїв, анонси відключень світла, погода, культурні анонси тощо. Ерік Бринза, головний редактор іnform.zp.ua, каже, що соцмережі працюють не як автономні майданчики, а як додаткові ресурси для просування самого сайту.
“Ми використовуємо фейсбук, інстаграм, телеграм. Контент із сайту майже завжди адаптовуємо під соцмережі. Фейсбук та інстаграм веде окремий працівник. Телеграм ведуть самі журналісти”, – розповідає він.
Сторінка "Інформу" в інстаграмі має 10,6 тисячі читачів. Контент оновлюється в середньому через день. Останні рілзи датовані серединою жовтня. Серед виділених тематичних блоків на сторінці: ТОТ області, допомога, ВПО, екологія, інтерв’ю, блоги тощо.
"Соцмережі останнім часом перетворюються на окремі повноцінні медіа, і це потребує додаткових ресурсів. Водночас наразі вони в нас не є самоокупними. До того ж не всі види реклами ми готові ставити в соцмережах у порівнянні з окремими анонімними каналами та сторінками, – розповідає Ерік Бринза. – Найефективніший канал у нас є у фейсбуці. Ми наближаємося до 30 тисяч підписників та маємо переходи на сайт саме звідти. Періодично ставимо на просування нашу сторінку у фейсбуці. Інші сторінки поки що не просували”.
За словами головреда, під час повномасштабної війни зросла кількість підписників на сторінки в соцмережах. Зокрема, телеграм стає одним з головних джерел новин для населення. Так, сторінка "Інформу" в телеграмі зараз має 9,3 тисячі підписників. Тут публікується інформація про тривоги / відбої, короткі адаптовані під месенджер новини. Без повідомлень про тривоги в стрічці публікують по два десятки дописів на добу.
Перший Запорізький: телеграм і фейсбук – головні майданчики для просування контенту
На сайті Першого Запорізького аудиторії пропонують перехід у фейсбук, Х і ютуб. Утім, говорить головний редактор сайту Андрій Вавілов, редакція Першого Запорізького використовує для просування свого контенту передусім телеграм і фейсбук, рідше – інстаграм.
У фейсбуці сторінка Першого має 21 тисячу підписників. На день тут публікується до 30 дописів, які іноді містять лінк на новину на основний сайт.
У телеграмі медіа має майже 19 тисяч підписників. Тут публікується адаптований під мережу контент, який у будні дні оновлюється кожні 15–30 хвилин.
"Активна робота із соціальними мережами дала можливість зібрати чималу аудиторію: 21 тисяча підписників на сторінці Першого Запорізького у фейсбуці, 18,8 тисячі підписників на однойменному телеграм-каналі. На нашій сторінці в інстаграмі – ще 2,5 тисячі користувачів. Загальна аудиторія Першого Запорізького в соцмережах – майже 43 тисячі підписників. Ще задовго до пандемії та повномасштабного вторгнення трафік із соціальних мереж забезпечував нашому медіа менш ніж 20% переглядів", – розповідає редактор.
За його словами, до повномасштабного вторгнення основним майданчиком для Першого Запорізького в соцмережах був фейсбук. Утім, із 24 лютого 2022 року пріоритетом стала робота в телеграмі. "В той час публікувати найважливіші новини в каналі, особливо в умовах слабкого інтернету в укритті, було набагато швидше, ніж завантажувати новину на сайт. Аналогічно читати новини саме в каналі було зручніше і нашим читачам. Активна робота в режимі 24/7 дала значний приріст аудиторії читачів, яка на той час сягнула понад 20 тисяч підписників", – згадує Андрій Вавілов.
За його словами, телеграм-канал для їхнього медіа – це окреме мікромедіа, підписки на який досить, щоб отримувати повну інформаційну картину дня без переходу на вебсайт. "Ми публікуємо в середньому дві-три публікації на годину: інформаційні повідомлення, пости з лінками на статті й новини, опубліковані на сайті. Аналогічну роботу ми робимо й у фейсбуці. Але після 24 лютого ми відчули значне падіння охоплення публікацій і почали отримувати попередження від адміністрації Meta про різноманітні "порушення" правил, пов’язані з публікацією матеріалів про дії країни-агресора в Запорізькій області", – розповів головред.
В інстаграмі медіа зараз має 673 дописи і 2,5 тисячі читачів. Останні дописи датовані серпнем 2023 року. За словами Андрія Вавілова, експериментуючи з публікаціями для інстаграму, вони адаптували контент, створювали візуалізації матеріалів, який також використовували й для фейсбуку і телеграму. Втім, говорить головред, повноцінний розвиток сторінки потребує окремого підходу та більшого залучення. Однак поки що в редакції немає есемемника, і соцмережами займаються журналісти редакції.
Що стосується мереж "Х" і "Ютуб", то вони майже не оновлюються. В ютубі з 1570 підписниками останнє відео із Зеленським і 2,7 тисячі переглядів датоване минулим роком. В екствіттері відбивається старий логотип, 100 підписників і останні дописи, датовані серпнем 2015 року.
"Акцент": живі Х і ютуб
Із сайту "Акцент" можна перейти в чотири соцмережі: фейсбук (4,4 тисячі підписників), Х (твіттер), ютуб та інстаграм (1001 читач). Однак медіа має ще телеграм-канал з майже 8 тисячами підписників. На відміну від інших медіа Х і ютуб в "Акценту" оновлюються регулярно. Так, хоча сторінка в Х має всього 393 фоловери, там уже розміщено майже 64 тисячі дописів. Їхня особливість – більшість твітів написано англійською. Тут публікується, іноді й українською, три-п'ять твітів на добу.
Сторінка в ютубі, яка має 1980 підписників, також оновлюється частіше за інших: у середньому раз на тиждень. Майже всі відео, які завантажують на сторінку, про війну. Інстаграм-сторінка "Акценту" також оновлюється доволі регулярно: тут є війна, котики, краєвиди, культура і кримінал.
Олександр Чубукін, головний редактор сайту "Акцент", говорить: "Ми частково адаптуємо публікований контент під вимоги та тренди конкретної соцмережі. Наприклад, значна частина публікацій у твіттері виходить англійською, в телеграмі ми робимо короткий, стислий опис новин для тих, хто хоче отримати інформацію швидко і не завжди переходити за посиланням на сайт”.
За його словами, сторінки в соцмережах за гроші не рекламуються. Іноді просувають рекламними бартерними публікаціями в телеграмі. Не мають у штаті й есемемника: кожен журналіст залежно від типу контенту може його завантажувати в соцмережі. Лише за публікаціями у твіттері та інстаграмі, а це невелика частина контенту, закріплені конкретні журналісти.
"На мою думку, найефективнішими для просування контенту наразі є телеграм та фейсбук. Хоча останній значно втратив популярність серед користувачів у частині новинного контенту. Зараз тут передують телеграм-канали з їхньою оперативністю та зручністю донесення інформації", – розповів головред.
ЗаБор: соцмережі як ресурс
Сайт ЗаБор має чи не найбільшу кількість підписників у соцмережах і месенджерах. Так, із сайту можна потрапити на пять мереж: телеграм, інстаграм, фейсбук, Х (твіттер) і ютуб. Усюди так чи інакше контент регулярно оновлюється. Хіба що на сторінці в Х (1657 фоловерів) останні дописи датовані 30 жовтня. До групи у фейсбуці ЗаБору вступили 38,3 тисячі користувачів. Контент із сайту тут частково адаптується. Тут є рілси, передруки, дописи членів групи й короткі новини із сайту з лінками на них. У телеграмі ЗаБор має 49,8 тисячі підписників. Новини оновлюються приблизно раз на 20–30 хвилин. Тут серед іншого публікується інформація про тривоги й відбої, дані Генштабу, підтримка зборів для ЗСУ і просто новини. В дописах обов’язковий елемент – емодзі. Частина новин доповнюється окремо винесеним лінком на новину на сайті.
В інстаграмі ЗаБор має 5 тисяч дописів і 16,7 тисячі підписників. Дописи набирають досить велику кількість переглядів, від двох до десяти, іноді навіть 15 чи навіть 20 тисяч. Окремі дописи, як, приміром, цей, набирають 133 тисячі переглядів і 3,6 тисячі лайків.
У ютубі ЗаБору – 2170 підписників і 536 відео. Сторінка наповнюється нерегулярно, хоча останні відео датуються кінцем жовтня.
Замість висновків
У запорізьких онлайн-медіа спостерігається тенденція до просування контенту у двох соцмережах, телеграмі й фейсбуці. І хоча більшість представників медіа говорять про важливість інстаграму, якість наповнення сторінок у цій мережі варто поліпшити. Те саме стосується ютубу та Х, сторінки яких переважно оновлюються нерегулярно або не оновлюються взагалі. Цікаво, що жодне медіа не працює над контентом у тіктоку. В будь-якому разі особливості просування контенту, зокрема його якісна адаптація під формати різних мереж, безпосередньо залежить від наявності в редакціях смм-фахівців. А їх у медіа прифронтового міста, які з початку повномасштабного вторгнення фактично борються за виживання, наразі немає.
Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області
Help us be even more cool!