ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІПодай скаргу

Шокуючі заголовки та нудні прес-релізи: як одеські ЗМІ маніпулюють з назвами новин

«У Подільську судять човняра, який втопив трьох дівчат», «Атракціони-вбивці в Затоці», «Водій в Одесі убив дитину, сівши за кермо п’яним», – такі заголовки майже кожного дня з’являються в одеських ЗМІ. При цьому в першій новині йдеться про нещасний випадок – перевернувся човен, ніхто нікого спеціально не топив; у другому повідомленні мова йде про перевірку чиновниками парку розваг і висновку про небезпечність експлуатації каруселей на курорті, в третій – п’яний водій не впорався з керуванням та вилетів з дороги.

І все б нічого, якби вчені нещодавно не оприлюднили дослідження, в якому з’ясувалося, що лише 41% людей читають текст повністю (проаналізовано близько 2,8 мільйона новин у Твіттері), 59% же користувачів читають лише заголовки. Найімовірніше, подібна тенденція властива й українським читачам.

«На одеському ринку почалися заворушення через нелегальних мігрантів», – промовлялося нещодавно у заголовку новини відомого одеського онлайн-ЗМІ (048). Про що думає пересічний громадянин у даному випадку? Бійки, пограбування, міжетнічний конфлікт посеред мільйонного міста… Що відбувається насправді? Акція за участю кількох молодиків. «По данным общественников, прибывшие на рынок не обнаружили нелегалов, но сама акция проходит. В итоге представители организаций обвинили друг друга в попытках потребовать взятки с администрации рынка и взять его под контроль». Коментарі зайві.

Приблизно 5% новин з проаналізованих одеських онлайн-ЗМІ  містять у заголовках маніпулятивні елементи та характеризуються невідповідністю заголовку текстові та суті повідомлення.

Такі дані були отримані у межах  точкового аналізу п’яти відомих одеських новинних веб-сайтів на предмет дотримання журналістських стандартів: дослідження з 9 по 15 липня 2018 року провів Інститут масової інформації. Аналізувалися перші 100 новин стрічки  сайтів (Думська, 048, Трасса-Е95, УСІ, Одесская жизнь).

За результатами моніторингу з сайтів, які підлягали оцінці, найгірше дотримується професійного стандарту портал «048» (13% новин мають заголовок та повідомлення, не відповідні одне одному). У більшості випадків це пов’язано з бажанням надати звичайній новині, або навіть прес-релізу, більш яскравого відтінку та відповідно підвищити відвідуваність сайту.

Найменша кількість маніпулятивних заголовків в онлайн-газети «Одесская жизнь». Зафіксований лише 1% маніпулятивних заголовків у загальної кількості проаналізованих повідомлень. Проте тут своя специфіка: більшість новин на цьому сайті – це переписані прес-релізи та повідомлення офіційних організацій. Слід зазначити, що ця особливість властива практично всім місцевим медіа: редакторам стрічок новин у більшості випадків залишається лише переробити назву та дописати згадку про прес-службу.

Незначна кількість «дивних» заголовків вжита на відомих одеських сайтах «Думська» та «Траса Е95» — їх, відповідно, 3% та 2%.

7% невідповідностей між заголовком та текстом було встановлено на сайті «УСІ (Українська служба інформації)».

Слід зазначити, що значна кількість маніпуляцій була пов’язана з повідомленнями політичної спрямованості. «У Труханова знайшли гроші на виплату по кредиту банку “Надра”»: у новині про очільника міста – ані слова. Всі коментарі від заступника одеського мера. Звісно, що міський голова та його заступники – пов’язані між собою функціонери, проте у даному випадку, виходячи з суті новини, заголовок маніпулятивний. «В одеситки навпроти мерії впала стеля» – повідомляє інший сайт. Жахлива життєва ситуація! Лише до чого тут будинок одеської мерії, який, може, і знаходиться навпроти згаданого житла?  «Урбанський легкої поведінки» – таким заголовком відреагували місцеві журналісти на сексистські заяви голови Одеської обласної ради під час проведення навчань «Сі Бриз 2018». Образа та прикрість призвели не лише до маніпуляції у заголовку, а й до відвертої неввічливості.

Ще однією причиною невідповідності текстів їхнім назвам є бажання журналістів якнайшвидше розмістити повідомлення у себе у стрічці новин.

Часто ЗМІ не стільки хочуть зацікавити читачів новиною чи проблемою, скільки привернути увагу до себе. Всі розуміють, що, чим швидше новина з’явиться у мережі, тим більше трафіку вона приверне. Тому навіть самі журналісти часто читають прес-релізи та початковий текст швидко та поверхнево, що може призвести до негативних наслідків для читачів.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов’язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!