Реклама секс-кінозалу та залякування ракетами: як Telegram-канали маніпулюють емоціями полтавців і сіють інфопаніку
Канал сповіщень про повітряну тривогу в Полтаві перетворився на майданчик новин і реклами сексу.
Український наступ на Курську область РФ спричинив хвилю маніпулятивних дописів на анонімних Telegram-каналах, зокрема на полтавських. Пабліки успішно грають на емоціях, щедро присмачують “інформаційні жахалки” епітетами (здебільшого надрукованими caps lock) на кшталт “Небезпека!”, “Жах!”, “Жителі Полтави та області! Через наступ ЗСУ на Курськ орки готують масовану атаку по місту!”.
Полтавці нервують, а Telegram-канали збільшують кількість підписників та видають нові порції маніпуляцій. Полтавська представниця Інституту масової інформації проаналізувала контент місцевих каналів. Що і як подають читачам, читайте далі.
Минулого місяця експерти ІМІ у своєму дослідженні про достовірність інформації в найпопулярніших Telegram-каналах дійшли висновку, що Telegram-канали України неякісно інформують свою аудиторію. Велика частина дописів цих ресурсів є недостовірними. Також вони розміщують маніпулятивні матеріали, зокрема джинсу. У дослідженні йдеться про те, що неможливо застосувати до Telegram-каналів стандарти якості, сформульовані для професійних онлайн-медіа, тобто сайтів. Але достовірність цілком можна вимірювати тим, наскільки аудиторія може переконатися в правдивості повідомлення. Насамперед їй треба знати про походження інформації: звідки стало відомо, хто сказав, як дізналися ті, хто тепер про це пише. Тобто посилання на надійні джерела лишається безальтернативним елементом достовірної новини, хай би про який майданчик ішлося. Але чи завжди вказані джерела верифіковані та надійні? Ба більше, як демонструють найпопулярніші Telegram-канали в Полтаві, якщо канал офіційний і має (або мав) стосунок до влади, це не гарантує того, що там публікують достовірну і неманіпулятивну інформацію.
Як канал сповіщень про повітряну тривогу перетворився на майданчик новин і реклами сексу
“Полтава новини | Сирена” налічує 222 тисячі підписників, ще минулого місяця мав назву “Полтава Сирена”, і канал є найчисельнішим, найпопулярнішим та найзагадковішим полтавським пабліком у Telegram.
Минулого року стало відомо, що Telegram-канал “Полтава Сирена”, створений Головним управлінням Державної служби з надзвичайних ситуацій Полтавщини і який з перших днів повномасштабної війни лише сповіщав про повітряну тривогу в області, почав публікувати новини. Зараз новин стало ще більше, отже, ймовірно, й виникла потреба в зміні назви каналу. Проте залишається невідомим, хто саме адмініструє Telegram-канал. Минулого року в коментарі ІМІ представниця пресслужби ГУ ДСНС у Полтавській області Світлана Рибалко повідомляла, що працівники служби вже не адмініструють канал, його передали на адміністрування обласній військовій адміністрації. Але прессекретарка начальника Полтавської обласної військової адміністрації Аліна Красільнікова повідомила представниці ІМІ, що інформацію про передання каналу управлінням ДСНС безпосередньо Дмитру Луніну (тепер уже ексначальнику Полтавської ОВА) чи ОВА не може підтвердити. Проте причетність Луніна до каналу тоді й не заперечували. А на каналі постійно публікували повідомлення з каналу тодішнього начальника Полтавської ОВА Дмитра Луніна.
Нині на посаді начальника Полтавської ОВА перебуває Філіп Пронін. Канал хоча й рідше, але публікує інформацію з його офіційного каналу. У коментарі полтавській представниці ІМІ керівниця пресслужби Полтавської ОВА Аліна Красільнікова повідомила, що Полтавська ОВА й цього року стосунку до каналу “Полтава новини | Сирена” не має. Кому належить канал, залишається невідомим.
“Полтава новини | Сирена” продовжує публікувати сповіщення про повітряну тривогу, в описі до каналу зазначено: “Оперативна інформація про надзвичайні події на Полтавщині”.
Що ж публікують на каналі зараз? Ось такий вигляд має неповний список опублікованих дописів:
- “7 випадків чуми свиней виявили на Полтавщині цьогоріч”
- “До уваги жителів Полтави та області! Через регулярні обстріли нашої області, військові разом з IT-спеціалістами розробили новітню систему моніторингу для жителів Полтавської області”
- “125 000 гектарів на Полтавщині використовують незаконно”
- “Жителі Полтави та області! Через наступ ЗСУ на Курськ, орки готують масовану атаку по місту!” (як не дивно, поряд з такими дописами можна знайти цілком адекватну публікацію з хронологією подій щодо наступу України на Курськ)
- “Жах‼️Що можливо підготували окупанти Полтавщині в помсту за Курськ?”
- “Смерть немовляти в перинатальному центрі: дитина померла на наступний день після пологів”
- “Буде новий масований обстріл!”
- “ПОЛТАВЧАНИ, УВАГА❗️У зв'язку з постійними обстрілами нашої області була запущена єдина система моніторингу для кожного міста Полтавської області”
- “У Києві відкрили кінозал з ліжками, де можна займатися сексом”
Як бачимо із заголовків, лише пара дописів – звичайні місцеві новини. Решта – матеріали з метою посіяти інформаційну паніку в підписників, реклама різноманітних сумнівних каналів з низькою достовірністю.
До прикладу, у дописі “Полтавчани, увага! У відповідь за Курск росіяни зараз ймовірно готують найжахливішу атаку по території Україні” “Полтава новини | Сирена” рекламує канал Times of Ukraine із припискою: “щоб вберегти своє життя терміново підʼєднайте мапу”. Що зробить людина, побачивши такий допис? Клікне підписатися. Авторка блогу теж клікнула на посилання, але побачила не рекламовану мапу, а просто новини. Інформація про ракети з'явиться лише тоді, коли триватиме повітряна тривога. Малоймовірно, що то буде офіційна інформація, якій варто довіряти. Проте авторка блогу знайшла на каналі “Полтава новини | Сирена” новину про те, чому варто довіряти Times of Ukraine. Саме цей канал, нагадаю, практично не створює оригінальних публікацій та нехтує підтвердженням поширюваної інформації. Відповідно, не може якісно і всебічно інформувати аудиторію. Тому, перш ніж підписуватися на подібні канали, згадайте елементарні правила медіагігієни та прочитайте ще раз дослідження ІМІ про сумнівні пабліки в Telegram.
Також маніпулятивно рекламує “Полтава новини | Сирена” ще один канал – “Україна Onlinе”:
“Підключення” знову веде на черговий канал новин, а не реклами системи оповіщення “Тризуб”, яку нібито запустили військові (жодного офіційного підтвердження цьому авторка блогу не знайшла).
Слід зазначити, що на всіх вищезгаданих публікаціях стоїть позначка “реклама”. Автори каналів не просто грають нервами читачів, натякаючи на те, що лише підключення того чи іншого каналу врятує життя, а монетизують свої канали.
Вишенькою на торті маніпуляцій видається реклама секс-кінозалу на каналі “Полтава новини | Сирена” (який, нагадаю, мав, і, можливо, таки має досі причетність до обласної влади). Й це не жарт. Канал опублікував допис про те, що “відновив роботу БДСМ бар з напівголими офіціантками”, “наша столиця просто кипить від розпусти, головне бути в “темі” та знати місця”.
Що пишуть інші новинні канали Полтави
Канал “Полтава Новини” також публікує рекламу нібито системи сповіщень про повітряну тривогу, за якою насправді маскується всеукраїнський канал “Новина Україна” та Times of Ukraine. Текст в усіх випадках майже за принципом “CTRL+C, CTRL+V”. Також канал писав про те, що Путін віддав наказ про масований обстріл українських міст, і опублікували нібито “22 об'єкти в місті, які можуть бути атаковані”. Зараз цього допису на каналі немає, ймовірно його видалили:
Ба більше, канал подав новину про кількість “цілей”, які можуть потрапити під обстріл росіян у кожному місті на Полтавщині, посилаючись на те, що “повідомив прессекретар Розвідки”. Звичайно, джерело інформації не вказане. І насправді за всіма списками “цілей” – звичайна реклама анонімного каналу новин Times of Ukraine.
Не обійшлося в списку інформаційних маніпуляторів та нагнітачів паніки без каналу “Труха Полтава”. “Така проста дія може зберегти життя, тому підключення – обов'язкове” – під таким гаслом полтавська “Труха” просуває новини каналу “Україна Onlinе”.
Тобто, як бачимо, мета подібних дописів єдина: за допомогою психологічного інструменту навіювання страху і паніки набрати якомога більшу кількість підписників на канал.
Чому не варто вірити гучним “попередженням” від анонімних Telegram-каналів про можливі обстріли
Медіаекспертка ІМІ Яна Машкова в коментарі авторці блогу говорить, не слід очікувати відповідальності від Telegram-каналів, оскільки вони не є медіа та незареєстровані в Національній раді України з питань телебачення та радіомовлення.
“Я впевнена: якби вони пройшли процедуру реєстрації, дотримувалися журналістських та етичних стандартів, то в медіасередовищі до них збільшилася б довіра та прийняття.
Наразі ми фіксуємо, що від локальних каналів з аудиторією кілька тисяч до каналів-мільйонників намагаються робити накрутку аудиторії, неетично та навіть токсично залучити аудиторію до контенту за допомогою страху. Залякування обстрілами: “сказав друг з СБУ”, “переслали із секретного чату ГУР”, “військові повідомляють”, тобто ось таким фантазуванням намагалися нав'язати, що інформація має 100% реальність та має справдитися. Насправді жодні попередження про обстріл ніколи не спрацювали”, – говорить Яна Машкова.
Медіаекспертка наголошує, є міста й населені пункти, які страждають від обстрілів майже щодня.
“Тому для українців це має бути червоний прапорець щодо таких каналів. Насамперед і канали працюють для того, щоб накрутити аудиторію, а не проінформувати читачів.
Найкраще для українців – перегляди вчергове, під які групи підписані, переглянути групи своїх близьких, та, звісно, відписати їх від усього інформаційного сміття. Звісно, рекомендую читати медіа, які ввійшли до Білого списку або Мапи рекомендованих медіа, оскільки ці редакції відповідають за контент та, скоріше, ви не натрапите на клікбейт або маніпуляції. В разі якоїсь неточної інформації чи фейку редакція перепросить у читачів. Чого ми не зустрінемо в постах анонімних тг-каналів”, – рекомендує медіаекспертка.
Шанс для медіа
Є й трохи позитиву: жодне полтавське традиційне онлайн-медіа, яке має свій канал у Telegram, не “набивало” підписників за допомогою сумнівної та маніпулятивної реклами незрозумілих анонімних каналів. Читачі часто йдуть на ті канали, де новини подають дуже швидко. Але ті, хто розуміє необхідність медіаграмотності й кому важлива достовірність, усе-таки підуть на канал традиційного медіа, до якого є довіра. Тому рекомендація для медій: не варто змагатися з оперативністю чи хайпом новин від анонімних Telegram-каналів. Люди швидко втомлююся від низькопробних новин, зокрема. Краще повільно будувати скелю з достовірних новин, яка зрештою відгородить читачів від неякісної інформації.
Надія Кучер, регіональна представниця Інституту масової інформації в Полтавській області
Help us be even more cool!