ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Оціночні судження і коронавірус: як висвітлювали тему COVID-19 дніпровські онлайн-ЗМІ

Майже в 6% новин про пандемію та коронавірус COVID-19 у дніпровських онлайн-медіа були присутні оціночні судження. Це найвищий показник в Україні. Такими є результати дослідження Інституту масової інформації, що було проведено в березні цього року.

У Дніпрі аналізувалися новини на сайтах opentv.media, nashemisto.dp.ua, dnpr.com.ua, dp.informator.ua, gorod.dp.ua. Усього з 9 до 13 березня 2020 року включно було досліджено 763 новини, із них 206, або кожна четверта, були про коронавірус. Метою моніторингу було визначити кількість новин про коронавірус, джерельний склад новин про коронавірусну інфекцію та маніпуляції в таких новинах. 

Джерела: національні ЗМІ, пресслужби та офіційні особи

Найбільше про коронавірус писали на "Днепровской панораме": 37% новин у стрічці були присвячені цій темі. Сайти "Відкритий" та "Наше місто" писали про вірус майже порівну – 32% та 31% відповідно. На "Інформаторі" коронавірусу було присвячено 18% новин, найменше ж їх було в стрічці gorod.dp.ua – 15% загальної кількості новин.

Варто відзначити, що, незважаючи на особливість дніпровських онлайн-медіа посилатись у новинах переважно на соцмережі і телеграм-канали,  у випадку з цією темою журналісти частіше використовували офіційні джерела.

Так, найчастіше журналісти посилались у своїх новинах на загальноукраїнські ЗМІ, які раніше за регіональні отримували інформацію про запровадження карантину та інших заходів безпеки (19%); на повідомлення пресслужб (19%) та офіційних осіб (17%). У 12% новинах журналісти посилалися на соцмережі (зокрема, пости офіційних осіб на своїх сторінках у фейсбуку) та в 3% на телеграм-канали (наприклад, телеграм-канал МОЗ). Така пріоритетність у виборі джерел характерна для всіх проаналізованих медіа.

Найчастіше на роботу власних кореспондентів цими днями посилалися на сайтах "Відкритий" (у 31% новин про коронавірус) та "Інформатор" (22%).

До іноземних ЗМІ двічі зверталися лише журналісти "Відкритого". І вони ж найчастіше взагалі не зазначали джерел у своїх новинах – у 10% інформаційних матеріалів про COVID-19 у власній стрічці. 

Оціночні судження та емоційна лексика 

У межах моніторингу також досліджувалися два типи можливих маніпуляцій – неспівпадіння заголовку і змісту новини та використання емоційної лексики й оціночних суджень у новинах про коронавірус.

Неспівпадіння заголовку і змісту новини було зафіксовано лише у двох новинах про коронавірус із 206: обидві на "Днепровской панораме", водночас новини ідентичні, але опубліковані о 8-й ранку та о 20-й:

"Названа неуявимая для коронавируса группа людей" та "Коронавирус: названа практически неуязвимая группа людей". У новині журналісти повідомляють: "На пациентов в возрасте от 0 до 19 лет приходится лишь 1% всех инфицированных", що не робить дітей "неуязвимой" до вірусу групою людей, утім робить заголовок другої новини "практически" неманіпулятивним.

Оціночних суджень та емоційної лексики в новинах було значно більше – найбільше серед усіх десяти досліджуваних регіонів України. 5,8% із загальної кількості новин про коронавірус у регіоні використовують такі маніпуляції.  Найбільше їх було на "Інформаторі" та "Днепровской панораме" – по 11% загальної кількості новин про коронавірус на цих сайтах.

На "Інформаторі" було опубліковано дві новини з доволі художнім лідом, де автори пишуть про паніку, спричинену діями влади, та про те, як люди зазвичай готуються до найгіршого.

На "Днепровской панораме" таких новин у кілька разів більше, як і загалом новин про коронавірус, – сім. Тут і "смертельний вірус", і "беспрецедентные меры" в боротьбі з ним, і безпосередня оцінка кореспондентом причин смерті хворої.

На gorod.dp.ua та "Нашому місті" зафіксовано 3 і 4% новин з оціночними судженнями відповідно. Переважно через "откровенное обращение" Бориса Філатова до мешканців міста.

Нагадаємо, що МОЗ опублікувало поради для українських журналістів, як писати про COVID-19, а Інститут масової інформації разом з партнерськими організаціями "Детектор медіа", "Інститут Демократії ім. Пилипа Орлика", Media Development Foundation, "Донецький Інститут Інформації", "Національна асоціація медіа" та Internews Network запустили сайт для журналістів "Антиковід. Гід для медійників", на якому можна ознайомитися з корисною інформацію щодо роботи в умовах пандемії коронавірусу COVID-19.

Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проєкт USAID "Медійна програма в Україні", який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО "Інститут масової інформації" та необов’язково відображає думку USAID, уряду США та Internews.

Liked the article?
Help us be even more cool!