Новини подано: що пропонують читачам онлайн-медіа Чернігівщини
Кримінал, місцева влада та політика – топ тем новин у найбільш популярних чернігівських онлайн-ЗМІ.
Такі дані було отримано під час моніторингу п’яти популярних регіональних сайтів «Город.cn», «Челайн», «Високий Вал», Svoboda.fm, «Події і коментарі». Моніторинг тривав з 11 по 15 лютого 2019 року і за цей час в аналізованих ЗМІ вийшло 406 новин. Завданням моніторингу було виявити, які теми є ключовими в новинах онлайн-медіа регіону. Аналізувалися всі новини в стрічках сайтів, до уваги не бралися аналітичні статті / розслідування, блоги / авторські колонки, різноманітні анонси, інтерв’ю тощо.
Отже, майже у всіх виданнях тематика криміналу, надзвичайних подій та дорожньо-транспортних пригод становила найбільшу частку контенту (40 %), а в деяких ЗМІ («Високий Вал») більше половини. Цьому сприяють не лише цікавість аудиторії до фактів про надзвичайні події, але і робота прес-служб різноманітних органів. Відомства кожного дня розсилають по декілька прес-релізів про надзвичайні чи кримінальні події – крадіжки, пограбування, аварії на дорогах та комунальному господарстві. В умовах інформаційного вакууму електронні ЗМІ передруковують контент прес-служб.
Виборчий процес, політизація суспільства та місцеве протистояння кількох політико-бізнесових груп також знайшли своє відображення в медіа. Політичні теми стосувалися переважно передвиборчих баталій як всеукраїнського, так і відгуку на місцевому рівні. Зокрема, активно нав'язувалася тема щодо підкупу виборців найбільш рейтинговими кандидатами.
Не менш ефективно від правоохоронних відомств працює прес-служба Чернігівської міської ради – видаючи за день по два-три змістовних повідомлення, які також знаходять своє відображення в онлайн-ЗМІ Чернігова. Сприяє цьому і підконтрольність виконавчій владі міста двох чернігівських міських каналів – приватного «Дитинця», який пов'язують з міським головою, та комунального «Новий Чернігів». Телевізійний контент про роботу місцевої влади часто публікують онлайн-медіа на своїх платформах.
Далі за популярністю в онлайн-виданнях Чернігівщини – соціальна (12 %) та культурна (9 %) тематика. Найбільше люблять розміщувати такі новини видання cheline.com.ua, val.ua.
Небагато публікацій в онлайні про економіку і бізнес області (2,5 %), ще менше про екологію, спорт та вразливі групи – близько відсотка в кожній категорії від всіх новин.
А ось новини на тему корупції майже відсутні в місцевих ЗМІ. За тиждень моніторингу було всього лише чотири такі новини.
Коли політика впливає на контент
Чітко прослідковується політизація місцевих онлайн-медіа, адже частина з них перебуває під впливом тої чи іншої політичної сили або владних інституцій.
Так, на сайті «Челайн» місцевий політичний контент яскраво виражений опозиційною риторикою щодо міської влади Чернігова і особисто міського голови Владислава Атрошенка та лояльним ставленням до голови Чернігівської ОДА Олександра Мисника.
Натомість видання Svoboda.fm, публікуючи матеріали про роботу міського голови та підконтрольних йому структур, навпаки, часто всіляко підтримує позицію мера Атрошенка в його діях та намагається в негативному світлі показати політичних опонентів мера, зокрема вже згаданого голову Чернігівської ОДА Олександра Мисника.
Видання «Високий Вал» під час висвітлення подій політичної тематики відверто підтримує партію «Батьківщина», включившись у боротьбу з головним опонентом на виборах Блоком Петра Порошенка «Солідарність».
Видання «Город.cn» та «Події і коментарі» займають більш збалансовану позицію у висвітлені подій місцевої політики. Перші націлені на комерційний підхід в роботі, а інші частково фінансуються за кошти міжнародних фондів.
Реклама та «джинса»
Відсутність маркування на явно рекламних і замовних матеріалах – звичайне явище для більшості не лише онлайн-, але й інших видів ЗМІ на Чернігівщині. Особливо це яскраво виражено під час виборчих кампаній – цей період розглядається редакторами виключно як засіб додаткового заробітку.
У тижневий період моніторингу більшість видань розмістили від трьох (Svoboda.fm) до восьми (Город.cn) «джинсових» матеріалів. Це була як політична, так і комерційна реклама. Ще один вид публікацій присутній в багатьох виданнях – це так звані сео-матеріали, які стосуються різноманітної тематики товарів та послуг та розміщуються замовниками на сайтах, які мають хорошу індексацію в пошуковиках.
Загалом якщо оцінювати онлайн-медіа Чернігівщини, то цей тип ЗМІ має найбільший плюралізм думок, оскільки не потребує значного фінансового і людського ресурсу. Прочитавши кілька місцевих сайтів небайдужому читачу можна скласти більш об'єктивне уявлення про ситуацію в регіоні, зрозуміти контекст політичного протистояння та соціально-економічну ситуацію області.
Написання цього блогу стало можливим завдяки підтримці американського народу, що була надана через проект USAID «Медійна програма в Україні», який виконується міжнародною організацією Internews. Зміст матеріалів є виключно відповідальністю ГО «Інстит масової інформації» та необов’язково відображає точку зору USAID, уряду США та Internews.
Help us be even more cool!