ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Не джинсовий сезон: як справи із замовними матеріалами в харківських медійників

Війна вносить свої корективи в усе і медіа також. У порівнянні з дослідженням джинси 2021 року харківські медіа мають інший фокус і інші завдання. Так, у 2021 році моніторинг виявив 1,4% (10 публікацій з 720) замовних публікацій у Харківській області. Другий рік повномасштабної війни, 2023-й, для харківських медіа був ще кращим. З 518 публікацій у розділі новин лише шість мали ознаки замовності. 2024 рік ознаменувався тим, що за досліджуваний період у Харкові публікацій з ознаками замовності не було зовсім.

За даними ІМІ, у 2024 році з 530 проаналізованих публікацій жодна не мала ознак замовності. Це може свідчити про зміну фокуса медійників у місті, оскільки 2024 року в Харківській області знову почали точитися бої в місті Вовчанськ, і журналісти відверто не мають часу на заангажовані публікації. З 2 по 6 вересня досліджувалися публікації п'яти харківських медіа в розділі “Новини”. Моніторилися замовні публікації і кількість неналежно маркованої реклами, зокрема політична і комерційна джинса, контрагітація. У динаміці декількох років моніторинг дає можливість оцінити тенденції рекламного ринку в Україні в конкретному регіоні та те, як журналісти з ним взаємодіють. 

У 2023 році джинса переважно була політична і стосувалася діяльності мера міста Харкова Ігоря Терехова. Її процентне співвідношення становило 87% усієї кількості, ще 17% замовних публікацій були про Ігоря Клименка, нинішнього очільника Міністерства внутрішніх справ України. Всього політична джинса становила 1,2% у 2023 році за повної відсутності контрагітації. Кількість комерційної джинси минулого року становила п'ять публікацій з 518 і 0,97% відповідно. 

У SQ і Kharkiv Today зафіксовано два випадки неналежно маркованої реклами. Новинна стрічка News Room та Ґвара Медіа не містила порушень. У відсотковому значенні порушення становили 0,4%, або дві публікації з 530. Ці матеріали не мали визначених законом рубрик “На правах реклами” або “Реклама”. До того ж один з текстів опубліковано російською мовою. 

Неналежно марковані публікації в обох медіа були розміщені в розділі “Новини”, тоді як обидва з них мають розділи “Новини компаній” або “Новини партнерів”. Для порівняння: у 2023 році з 518 публікацій дев'ять було промарковано неналежно, що становило 1,7% загальної кількості новин. З одного боку, це може свідчити про те, що в Харкові відсутній рекламний ринок і бізнес не йде до медіа, втім тільки в одного з проаналізованих медіа немає сторінки для реклами. З іншого боку, це свідчення того, що харківські медійники відповідально ставляться до виконання закону про рекламу і дбають про свою репутацію. 

Як і минулого року, SQ має цілий розділ комерційних матеріалів, які також не марковано “Реклама”, втім публікації звідти не потрапляють до стрічки новин. Отже, вони не впливають напряму на читачів. Однак варто зауважити, що, згідно зі статтею 6 Закону “Про рекламу”, “мовою реклами є державна мова” і в цьому разі публікація порушує закон.

Неналежно маркована реклама в медіа SQ. Скриншот

Друга новина з неналежно маркованою рекламою була опублікована в Kharkiv Today, матеріал містить маркування “Розміщено на комерційній основі”, але вже після тіла тексту. У статті 9 Закону “Про рекламу” чітко вказано, що “інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару, повинен ідентифікуватися як реклама з дотриманням вимог цього Закону з використанням слова “реклама”.  

Неналежно маркована реклама Kharkiv Today. Скриншот

Вже другий рік поспіль харківські медійники дедалі менше й менше публікують джинсу, бо, очевидно, про вибори не йдеться. Харків – особливе місто, де щоденне життя перебивається ракетними ударами, загиблими й пораненими, а тому місця і часу для політичних ігор залишається невимовно мало. До того ж медіа за таких непростих часів не готові брати на себе додаткову відповідальність у вигляді штрафів за рекламу, що розміщена неналежним чином. А щоб краще розбиратись у правилах розміщення і відповідальності, яка настає в разі порушення закону, Інститут масової інформації розробив довідник щодо Закону “Про рекламу”. 

Юлія Напольська, регіональна представниця Інституту масової інформації в Харківській області 

Liked the article?
Help us be even more cool!