Джинса з телеграм-каналів і трохи неналежно маркованої реклами в харківських медіа: моніторинг ІМІ
Джинса за півтора року повномасштабного вторгнення видається в харківських медіа інакшою. По-перше, її значно менше в порівнянні з 2021 роком. За результатами моніторингу ІМІ, з 518 матеріалів, опублікованих 4–8 вересня в місцевих найпопулярніших виданнях, виявлено шість матеріалів з ознаками замовності на сайтах 057.ua (1) та "Об’єктив" (5) і дев’ять випадків неналежно маркованої реклами в 057.ua.
Новинна стрічка SQ, KharkivToday, GwaraMedia не містила порушень стандартів за цим критерієм.
По-друге, прихована реклама політиків видається радше не замовленням, а ретрансляцією їхніх телеграм-дописів без будь-якої додаткової журналістської роботи. Попри те ці матеріали однозначно спрямовані, свідомо чи ні, на створення позитивного іміджу мера Харкова Ігоря Терехова (чотири такі статті) і міністра внутрішніх справ України Ігоря Клименка (одна публікація).
Справді, Ігор Терехов є ключовим ньюзмейкером Харкова: активно веде свій телеграм, охочіше, ніж до повномасштабного вторгнення, йде на контакт із журналістами, принаймні раз на тиждень з’являється в етері Нацмарафону. Інформаційних приводів для цього вдосталь, однак річ у їхньому поданні. Так, важливим для міста й іміджевим для мера став запуск "метро-шкіл" – навчання на станціях підземки. Однак різні видання про це розповіли по-різному. Приміром, стаття медіагрупи "Об’єктив" "Терехов показав, як у метро-школі почався перший навчальний день (фото)" зосереджена виключно на враженнях очільника міста, складається з його цитати та світлин, виставлених у телеграм-каналі мера. Весь текст матеріалу має такий вигляд:
"Відсьогодні, 4 вересня, на станціях метрополітену в Харкові почалися заняття для учнів. За даними мера Харкова Ігоря Терехова, освітній процес у метро йде за графіком.
"Став свідком першого дня навчання наших дітей у комбінованому форматі. Був радий знову побачити їх за партами, хоча й шкода, що не у стінах рідних шкіл", – зазначив мер".
У SQ ця новина має такий вигляд:
Далі йде уточнення щодо кількості учнів і класів. Журналісти зосереджені саме на описі навчання, а не на постаті мера.
Знову ж таки 057.ua і візуально, і текстово акцентує на здобутках Ігоря Терехова, а "Об’єктив" другу статтю на цю ж тему будує на виключно на дописі міністра Ігоря Клименка.
Для порівняння – посилання на допис харківського голови.
Ці два політики й стали основними "замовниками" матеріалів. Про Ігоря Терехова опубліковано п’ять компліментарних матеріалів (83% загальної кількості джинси), про Ігоря Клименка – один (17% загальної кількості джинси). Загалом моніторинг у регіональних новинах виявив 1,2% політичної джинси. Важливо, що жодного випадку контрагітації не було. Найбільше прихованого піару – у стрічці "Об’єктива", який опублікував 5 зі 133, або 3,7% таких статей. У 057.ua – один випадок з 89 дописів, або 1,1%. Натомість останнє видання одноосібно лідирує за кількістю неналежно маркованої реклами – дев'ять статей, або кожна десята новина в стрічці.
Уже традиційно 057.ua позначає комерційні тексти "Новини компаній" чи "Партнерський матеріал" замість необхідних "Реклама" чи "На правах реклами".
Така сама рубрика, до речі, є й на сайті SQ, однак матеріали звідти не потрапляють до новинної стрічки, а отже не вводять читачів в оману щодо своєї спрямованості.
Позначку "Матеріал розміщено на комерційній основі" на рекламній статті поставило видання KharkivToday, але вже під текстом.
Нагадаємо, положення законодавства про рекламу покладають відповідальність за неналежну ідентифікацію (маркування) чи її відсутність (як одне з порушень порядку розповсюдження та розміщення реклами) на розповсюджувачів такої реклами, тобто самі медіа, що розмістили таку рекламу.
Засобами реагування на незначні порушення загалом є припис та штраф, але з певними особливостями залежно від виду медіа. Докладніше про це читайте в роз’ясненні ІМІ "Джинса та неналежне маркування реклами: відповідальність медіа".
Олена Лептуга, регіональна представниця ІМІ в Харківській області
Help us be even more cool!