Мінімум джинси й неналежно маркованої реклами: моніторинг популярних онлайн-медіа Чернівців
У вересні ІМІ проводив всеукраїнський моніторинг новинних стрічок на наявність джинси. Серед чернівецьких медіа досліджувалися п'ять онлайн-видань: "Молодий буковинець", БукІнфо, АСС, "Чернівецький промінь", 0372.
За час моніторингу з 4 до 8 вересня включно ми проаналізували 790 новин, серед яких три публікації з ознаками політичної замовності, чотири – комерційної джинси й ще два неналежно маркованих рекламних матеріали. Зауважимо, жодного матеріалу з ознаками контрагітації онлайн-медіа в цей період не публікували.
За період моніторингу політична джинса була представлена тільки на сайті "Чернівецького променя" та становить 1,6% загальної кількості новин у стрічці новин. Стосувалися ці публікації партії УДАР та її місцевого осередку. Схоже, що політична сила розпочинає підготовку до виборів і нагадує про себе, щоправда без маркування "Політична реклама".
Читачу пропонується новина "Керівником осередку партії "УДАР" на Буковині переобрано депутата Валерія Чинуша". На фото бачимо Віталія Кличка та Валерія Чинуша. Щасливі політики усміхаються та міцно тиснуть один одному руки. Інформація лаконічно нагадує про Чинуша і його багаторічну кар’єру депутата. Жодного слова про здобутки керівника осередку та його роботу на благо рідного міста в тексті немає. Тож навіть, попри ознаки замовності, незрозуміло, чому Валерій Чинуш знову очолив осередок та що унікального, крім нових фото з Кличком, він планує робити на цій посаді.
Наступна публікація "Обшуки у в.о мера Чернігова Ломако – спроба залякування та політичного тиску на міську владу, – заява УДАРу". Новина містить у собі передрук заяви УДАРу, яка немає жодного стосунку до Чернівців та привертає увагу до самої партії.
Ще один матеріал з ознаками політичної замовності "Волонтери "Української команди" забезпечили сім'ю військового безкоштовним житлом на час лікування доньки". Волонтерський штаб "Української команди" є благодійним проєктом партії УДАР. Новина з телевізійним сюжетом розповідає про родину військового, який приїхав до Чернівців, щоб прооперувати доньку. Аби допомогти сім’ї, волонтери "Української команди" посприяли йому безоплатним житлом. Власне, допомогли родині кримчанина не умовні волонтери, а конкретно ударівець Валерій Чинуш, який благородно надав житло у власному готелі.
Комерційну джинсу опублікували в 0,5% загальної кількості регіональних новин. У цьому випадку маємо немарковані матеріали на сайтах "Молодого буковинця" ("У Чернівцях відкрився педіатричний блок YUZKO MEDICAL CENTER PROSPECТ") і БукІнфо ("Труха-Чернівці: допомагає ЗСУ та підтримує інформаційний фронт країни").
Також фіксуємо два матеріали з популяризацією казино на сайті "Чернівецького променя": "Ставки бет – ставки на спорт від Stawki.bet в Україні" та "Особенности и преимущества онлайн-казино Slots City".
Взагалі реклама казино в Чернівцях є дуже поширеною не так на новинних сайтах, як у телеграм-каналах.
Ці публікації мають вигляд рекламних текстів, однак не містять жодного маркування. Нагадаємо, що, відповідно до пункту 3 статті 8 Закону "Про рекламу", "інформаційний, авторський чи редакційний матеріал, в якому привертається увага до конкретної особи чи товару та який формує або підтримує обізнаність та інтерес глядачів (слухачів, читачів) щодо цих особи чи товару, є рекламою і має бути вміщений під рубрикою "Реклама" чи "На правах реклами". Використання інших позначень, зокрема "Новини компаній", "Інформація від спонсорів" тощо, Законом України "Про рекламу" не передбачено".
Варто зауважити, що з 2 жовтня цього року набувають чинності зміни до Закону України "Про рекламу", спрямовані насамперед на захист суспільства від негативних наслідків азартних ігор та ігрової залежності. Закон містить спеціальні положення щодо реклами азартних ігор і захисту прав та інтересів споживачів, запобігання негативним наслідкам участі в азартних іграх, дотримання суспільної моралі та етики. Згідно з новими змінами в законі, вноситься низка вимог і заборон, які стосуються реклами азартних розваг. Так, дозволяється рекламувати лише ті азартні ігри, які організовуються суб'єктами господарювання, що мають ліцензію на провадження відповідного виду діяльності у сфері організації та проведення азартних ігор. Забороняється розміщувати рекламу азартних ігор на телебаченні та радіо з 6:00 до 23:00, а також на першій та останній сторінках друкованих видань. Забороняється розміщувати рекламу азартних ігор на сайтах і в соціальних мережах, які не мають можливості обмежити доступ для осіб, які не досягли 21 року.
Щодо неналежно маркованої реклами, то моніторинг виявив дві публікації з позначкою "Новини компанії". Обидві належать сайту 0372 і розповідають, як "Купити якісне робоче взуття зимове та літнє з вигодою та доставкою по Україні", а в матеріалі "Які іноземні мови найчастіше вчать з репетитором у Чернівцях" рекламують маркетплейс. Загалом неналежно маркована реклама на сайті 0372 становить трохи менш ніж 2% загальної кількості новин за досліджуваний період.
За період моніторингу жодного випадку політичної або комерційної джинси, неналежно маркованої реклами не виявлено в новинній стрічці МА АСС.
Альона Чорна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!