Головні теми й настрої популярних телеграм-каналів Чернівців (липневий огляд)
З початку повномасштабної війни запит на оперативну інформацію зріс у рази.
Головною стала не сама подача, аналітика, експертність, а короткі повідомлення: що відбувається і до чого треба бути готовими. Так, на перший план інформаційного поля Буковини вийшли телеграм-канали. У липні Інститут масової інформації досліджував контент топових пабліків регіону за період 10–14 липня. Ми дивилися на головні теми, маніпуляції, фейки, політичні симпатії, рекламний контент цих пабліків.
До переліку п'яти найпопулярніших чернівецьких телеграм-каналів увійшли “Хороші Чернівці”, “Чернівці Труха”, ПОВЧЕ, “Pereval Чернівці / Буковина” та офіційний канал Чернівецької міської ради.
Телеграм-канал “Хороші Чернівці” працює з початку 2019 року та налічує 99 123 підписники. Офіційно нема зазначених власників каналу: новини, повідомлення користувачі можуть надсилати просто “адмінші”.
У середньому на день публікується орієнтовно 30–40 повідомлень. За досліджуваний період “Хороші Чернівці” найбільше публікували світові та всеукраїнські новини. Зокрема, багато йшлося про перспективи вступу України до НАТО, маніпуляції Арестовича, думки про корупційну складову держави, нардепку Марченко, яка сприяла виїзду за кордон за системою “Шлях”, насильницьку поведінку працівників ТЦК стосовно військовозобов'язаних чоловіків.
Головною локальною темою тижня стали поламані самокати Bolt. Прокатний транспорт ламається через вибоїни, а також виходить з ладу під вагою двох-трьох пасажирів одночасно. Важко сказати, що тема свіжа, однак, зважаючи на те що в Чернівцях багато невідремонтованих доріг, теми, які хоч якось пов’язані з інфраструктурою, завжди є актуальними та відкритими для обговорення.
Також топовими темами стали самовільна забудова “Гори кохання” – панорамної частини Садгори, відкриття скейт-парку, придбання чернівчанином найшвидшого авто в історії,
Серед соціальних ініціатив канал опублікував інформацію про збір коштів на лікування дівчинки Єви Туз, яка бореться з раком.
Щодо реклами, то читачам пропонували послуги автомийки, АЗК, брендовий одяг, перманентний макіяж, телеграм-канал блогера Антона Птушкіна, онлайн-навчання у сфері IT. Також часто з’являється інформація з пропозиціями різних вакансій.
З дивакуватого контенту – адміни пропонували підписникам пройти тест на алкоголізм, глянувши на картинку з котами.
“Хороші Чернівці” є критиком будь-яких “ватних” чи антидержавних меседжів. Незалежно від територіального прив’язування та віку людини, канал публікує дописи, де користувачі демонструють свої абсурдні думки. Зокрема, “Єта вайна не людєй, а гасударства”, “Перші підсумки саміту УКРАЇНА – НАТО від відомої київської співачки”, “Олександр Ставчанський говорить що скоро Буковина буде під составом Румунії”. Канал час від часу публікує висміювальний контент, хоча це може образити честь та гідність людини.
Загалом “Хороші Чернівці” мають чітку державницьку позицію. Фейків за досліджуваний період не виявлено.
“Чернівці Труха”
До Чернівців філіал “Трухи” надійшов рівно рік тому. Його засновником є підприємець Максим Лавриненко. Канал налічує 54 919 підписників, для яких щодня виходить орієнтовно по 20 повідомлень. Поміж численної, часто шкідливої реклами користувачі вишукують тут інформацію про головні події в Чернівцях та Україні. Зауважимо, що канал має надзвичайно багато токсичного контенту, зокрема це стосується численної реклами онлайн-казино. Можливо, щоб залишити якусь приємність від споживання контенту, адміни публікують періодично світлини Чернівців.
ПОВЧЕ
Анонімний телеграм-канал створений у червні минулого року та інформує про локації, де можна оперативно отримати повістки, а часто ще й безоплатно доїхати на медкомісію. Аудиторія – 47 406 підписників.
Щодня користувачам пропонується понад 30 повідомлень, більшість із них – коротке інформування про вручення повісток у Чернівцях, конфліктні ситуації в інших містах, затримання військовозобов’язаних чоловіків, які намагалися покинути Україну. Є тут і всеукраїнські новини, зокрема з цитуванням ДБР повідомляється про групу військовослужбовців, яка ошукала працівників АЗС, випросивши в них 50 тонн пального начебто для ЗСУ.
Мала частина – реклама рибацько-туристичної групи, вакансії на підприємстві, продаж інструментів для будівництва. Також спільнота пропонує оформити підписку на закритий преміумканал. Відвертих маніпуляцій та фейків за досліджуваний період не виявлено. Щодо повідомлень про те, де саме можна отримати повістки, перевірити цю інформацію можна тільки в режимі реального часу.
“Pereval Чернівці / Буковина”
Спільнота без зазначених авторів, створена на початку 2020 року. Аудиторія на сьогодні – 37 046 підписників.
Канал публікує орієнтовно 15 повідомлень за добу, переважно це репости з інформаційних видань, соцмереж, офіційних структур. Усі повідомлення пролінковані. За період дослідження з цього каналу читачі дізналися, що Буковина допомагатиме відбудовувати село Зарічне на Херсонщині, про кількість аварійних будинків у Чернівцях, воду в Дністрі, яка відповідає гігієнічним нормам, продаж приміщень, забудову “Гори кохання”, контрабанду брендових товарів, потребу в донорах, умови у таборі “Дністер плюс” на Буковині. Серед рекламних публікацій Pereval запрошував вступити до лав тероборони, до бригади Національної гвардії України “Хартія” та поїсти в одній з піцерій Чернівців.
Загалом тенденції та стиль “Pereval Чернівці / Буковина” зберігають етичність у публікаціях та стриманий стиль подання інформації, і не публікують сумнівної реклами.
Зазначені вище чотири телеграм-канали за досліджуваний період не виявляли своїх політичних симпатій. Також у жодному з пабліків не помічено російських наративів.
“Чернівці Труха”, попри велику аудиторію, повагу до своїх підписників має мінімальну, а токсичної реклами – максимально. Питання в цій ситуації до підписників, що ж вони там шукають унікального? Змінити ситуацію гнівними емодзі, на жаль, не вийде. Тільки відписка та відповідальне споживання контенту може змінити тенденцію, де читача щодня годують маніпулятивними рекламами.
Офіційний канал Чернівецької міської ради
Аудиторія – 38 509 підписників. Канал належить Чернівецькій міській раді та висвітлює її діяльність.
У середньому протягом дня публікується до 10 інформаційних повідомлень. Наприкінці тижня адміни офіційної спільноти наводять дайджест основних подій.
Зокрема, міська рада проінформувала чернівчан про продаж приміщень та розмістила відео запропонованої нерухомості, запросила підлітків у табір підприємництва, нагадала, що з 1 серпня в комунальних автобусах відмовляться від готівки. Гарним заходом досліджуваного тижня стало відкриття Ukrainian Women Entrepreneurs Hub та відкриття скейт-парку. Проінформувала міська рада про кілька мистецьких заходів, найцікавіший з яких виставка фотографій митця Броніслава Тутельмана.
Прозвітував телеграм-канал Чернівецької міської ради і про сприяння в розв'язанні проблем ВПО: підписали Меморандум про співпрацю з Міжнародним фондом охорони здоров’я та навколишнього середовища “Регіон Карпат” NEEKA.
Щодо обговорення процесу реконструкції Центральної площі міська рада створила окремий телеграм-канал та проінформувала про це населення.
Комунікація Чернівецької міської ради в телеграм-каналі є вдалою та інформативною. Користувач отримує найголовнішу інформацію в цікавому форматі. Власне, впровадження сучасного відеоконтенту має взяти на замітку Чернівецька ОВА, телеграм-канал якої не особливо популярний серед читачів. Попри бюрократію комунікаційники можуть більше розповідати про життя області, менше про голову ОВА та залучати більшу аудиторію. Звісно, якщо є така мета.
Альона Чорна, регіональна представниця Інституту масової інформації в Чернівецькій області
Help us be even more cool!