Каховка, АЕС і окуповані території: про що найбільше пишуть запорізькі онлайн-медіа
Велика частина Запорізької області стояла на Каховському водосховищі. Від нього залежало багато: врожаї, навігація і логістика судноплавства, безпека Запорізької АЕС. Тож не дивно, що саме ці дві теми – наслідки екоциду і безпека на атомній станції – залишаються найактуальнішими в запорізьких онлайн-медіа. Ще однією топтемою є події на тимчасово окупованих територіях Запорізької області, а також бойові дії на лінії зіткнення. Інші теми, навіть популярні в мирний час кримінальні новини чи ДТП, відійшли на другий план.
Такі результати огляду п'яти запорізьких онлайн-медіа з 12 до 16 червня 2023 року включно. В огляді ми читали 061.ua, Перший Запорізький, Zaбор, Акцент і misto.zp.ua.
Сайти різняться і за наповненістю новинами, і за їхньою якістю, зокрема джерел. Далеко не всі публікують власні новини. Частина сайтів зловживає емоціями, як, приміром, у новинах на zabor.zp.ua, де серед іншого можна зустріти купу таких окликів “?!” – і в тексті, і в заголовках, не кажучи вже про “скандально відомих” та інші клікбейтні заголовки.
Найбільше власних якісних новин публікує 061.ua. Також власний контент є на сайті “Акцент” та іноді на “Заборі”. Більшість новин спирається на офіційні джерела, але іноді сайти зловживають одним джерелом, наприклад інформацією від мера Мелітополя Івана Федорова, який неодноразово давав неперевірену інформацію, яка потребує додаткової перевірки або як мінімум вказівки на це.
Загалом, крім топ-3 тем – Каховка, АЕС, окуповані території – досить уваги медіа приділяють і війні як такій. Іноді в стрічках з’являються новини культури, соціальні питання, зрідка – новини місцевої політики або інформація про корупційні злочини чи підозри, ДТП і надзвичайні події. Також побільшало в медіа неналежно маркованої реклами й джинси – здебільшого комерційної, але також і політичної.
Про Каховку
Чи не найбільше новин у регіональних онлайн-медіа цього періоду стосувалося наслідків Каховської катастрофи. Найдетальніше цю тему висвітлювали на 061.ua. Писали журналісти і про рівень води й кисню у водоймах і річках Запорізької області, і про згубні наслідки для флори і фауни області. Багато контенту стосувалося наслідків і засторог для людей, як тут: “Ботулізм, комарі та вода: у Запорізькому центрі контролю та профілактики хвороб розказали про ризики після підриву ГЕС”.
Емоційно намагався залучити до теми Каховської трагедії і сайт “Забор” власними оглядами типу “Днепр в Запорожье продолжает мелеть: какая ситуация на центральном пляже, в Ореховской бухте и на Правом берегу?!” або новинами на кшталт “Ексдиректор заповідника Хортиця зробив несподівану заяву про наслідки підриву Каховської ГЕС”.
“Акцент” додавав свої акценти до цієї теми новинами типу “Старі могили і залишки тіл німців: моторошні знахідки на Каховському водосховищі (ВІДЕО)” або “На Запоріжжі активізувалися копачі-грабіжники: збирають цінні предмети після підриву дамби”.
“Вгороде” про Каховку давав передруки про те, що “Вода у Дніпрі забруднена у 28 тисяч разів більше норми”. Найменше новин про Каховську ГЕС давав Перший Запорізький, фактично не публікуючи інформації про саму трагедію чи її наслідки.
Про Запорізьку АЕС і Енергодар
Ще одна актуальна тема – ситуація на тимчасово окупованій російськими загарбниками Запорізькій АЕС. Після підриву Каховської дамби тема АЕС стала центральною не тільки для регіональних медіа. З одного боку, про загрозу підриву найбільшої атомної станції в Європі пишуть і національні, і міжнародні медіа, з іншого – падіння рівня води у водосховище також може призвести до серйозних загроз. Тож цього тижня всі медіа писали про моніторинг рівня води в охолоджувальному ставку ЗАЕС. Також усі сайти опублікували інформацію про те, що російські окупанти погрожують підірвати атомну станцію. Писали дуже по-різному. Заголовки зазначених новин мали такий вигляд: “Росія залякує підривом окупованої Запорізької АЕС у липні 2023 року: подробиці” (Забор); “Пропагандисти РФ поширюють відео, в якому натякають на підрив ЗАЕС” (061.ua); “Маніпуляція ворога: окупанти запустили відео про можливий підрив Запорізької АЕС” (Перший Запорізький); “Зеленський вважає, що Росія хоче підірвати Запорізьку АЕС” (Акцент), “Намагаються залякати українців”: Росія готує інфоалібі щодо підриву Запорізької АЕС” (Вгороде).
Крім цього, частина новин на сайтах стосувалася діяльності МАГАТЕ, зокрема інформації, чи приїде, чи ні її очільник на АЕС, а також даних, що Гросі відклав свій візит, разом з тим пізніше таки потрапив на АЕС.
Війна і окуповані території
Велику частку новин у місцевих медіа становлять новини про ситуацію на окупованих територіях. Йдеться і про злочини окупантів проти місцевого населення, і про “бавовну” і партизанські дії на тимчасово окупованих територіях, а також про дії самих окупантів, які стосуються війни. Власне, інформація з окупованих територій щільно переплітається з темою війни як такої.
Майже всі медіа систематично пишуть про злочини окупантів проти мирного населення. В аналізований тиждень з’явилося багато новин про те, як російські загарбники примушують українців на окупованих територіях отримувати російські паспорти, не надаючи медичної або іншої допомоги без цього. Зокрема, про те, що “На Запоріжжі окупанти закривають медичний заклад через відмову працівників отримувати роспаспорт”, або про погрози окупантів батькам школярів “У Запорізькій області окупаційна влада погрожує батькам школярів”, або про те, що “В Енергодарі окупант погрожував розстріляти військовополонених за українську мову: йому повідомили про підозру”.
Окрема частина регіональних новин – інформація про партизанські дії на окупованих територіях. Наприклад, про вибухи в Мелітополі (тут і тут), Михайлівці, Приморську.
Частка новин стосується дій самих окупантів: про те, що до окупованого Бердянська зайшли великі кораблі, що окупанти масово грабують тимчасово окуповані території та не випускають мешканців окупованих територій з області.
Також запорізькі сайти досить уваги приділяють безпосередньо перебігу бойових дій: контрнаступу, ситуації на фронті загалом, бойовим зведенням Генштабу, інформації про дії загарбників на фронті. “Вгороде” щоденно публікує мапу бойових дій в Україні, але здебільшого медіа фокусуються на подіях на фронті, які відбуваються в Запорізькій області, а також на наслідках обстрілів російськими окупантами території області.
Інші теми
Інші теми, які висвітлювали журналісти регіональних медіа, очевидно, поступаються топу названих тем. Буквально кілька публікацій на сайтах можна назвати соціалкою, наприклад про програму боротьби з онкозахворюваннями – по суті, це була паркетна новина про відвідування регіонального протипухлинного центру губернатором Юрієм Малашком, історія переселенців з Донецької і Запорізької областей, новини про якість продуктів. Щоправда, в опублікованій на “Акценті” новині про це забагато недоречної невизначенності. В заголовку “У Запоріжжі могли продавати популярний продукт з небезпечною речовиною: хто виробник” забагато інтриги: тільки всередині новини, пробираючись крізь купу незрозумілих абревіатур і цифр, читач знаходить інформацію, що йдеться про “заморожені суцвіття броколі”. Те саме, до речі, стосується і новини з інтригуючим беззмістовним заголовком “Не можна нехтувати”: поліція звернулася до жителів Запоріжжя із закликом”. Як з’ясувалося з тексту новини, йдеться про сигнали повітряної тривоги, але водночас новину ілюстровано спинами поліцейських.
Зустрічалися в новинних стрічках матеріали про корупційні скандали, наприклад про “злочинну групу”, яка вкрала майже пів мільйона на ремонтах, або про екскерівника КП в Запоріжжі, який “незаконно отримав сотні тисяч гривень”.
Досить багато новин про кримінал і надзвичайні події були на двох сайтах – 061.ua і Акценті. 061 найчастіше публікував новини й про надзвичайні події, як тут і тут.
Зафіксовано на сайтах трохи новин культури, пару новин про політику. На сайтах фактично немає розважального контенту, навіть прогнозів погоди. Сайт “Вгороде” публікує щоденний курс валют. У новинах майже не висвітлюється тема спорту.
Неналежно маркована реклама і джинса
У червні на сайтах побільшало неналежно маркованої реклами й джинси. Переважно джинса комерційна, але іноді зустрічались і політичні матеріали з ознаками замовності.
Так, на сайті 061.ua за аналізований тиждень опублікували не менш ніж десять текстів з неналежно маркованою рекламою. Тематика таких неналежно маркованих публікацій коливалася від Meest Пошта запускає безкоштовну доставку корму постраждалим тваринам Херсонщини, У Польщі утилізовано нову партію використаних батарейок, зібраних покупцями “АТБ”, Компанія COSMOLOT спрямувала до бюджету 255 млн грн за підсумками першого кварталу 2023 року до Що подарувати на День батька? Топ 10 подарунків від Dnipro-M.
Якщо у 061.ua рекламні рубрики зазначені у вихідних даних, то комерційна джинса на сайті “Перший Запорізький” публікувалася без жодних позначок. Так, із 12 по 16 червня на сайті під виглядом новин розмістили вісім таких публікацій з рубрикою “Без рубрики”. Всі вони стосувалися комерційних товарів: вантажних перевезень, медичної сталі, павербанків тощо і були опубліковані російською мовою.
Матеріал з ознаками політичної замовності опублікував сайт “Забор”. Компліментарна новина стосувалася в.о. міського голови Анатолія Куртєва, який, судячи з новини, взагалі не володів інформацією про стан укриттів у Запоріжжі через півтора року повномасштабної війни, а щоб дізнатися про це, йому навіть довелося викликати поліцію. Про це розповідається в новині з посиланням на телеграм в.о. міського голови “Анатолій Куртєв розповів, що при перевірці укриттів у Запоріжжі на місце прийшлось викликати поліцію (фото, відео)”. В новині є кілька фото і відео за участю в.о. голови, семантика новини спрямована на зміцнення позитивного іміджу керівника Запоріжжя, замість того щоб дослідити проблему бездіяльності міської влади, яка призвела до системної проблеми як зі станом, так і з доступом до укриттів.
Замість висновків
Фронт, який проходить по Запорізькій області, а також велика частина тимчасово окупованих територій багато в чому визначають тематику і актуальність регіональних новин. І регіональні сайти загалом виконують основне завдання інформування населення. Інше питання – як вони це роблять. Якщо частина сайтів намагається створювати новини за професійними стандартами, враховуючи насамперед суспільну значущість і безпосередню користь інформації для аудиторії, інша частина використовує інформаційні приводи більше для привернення уваги до сайту. З точки зору актуальної тематики – повномасштабної війни – штучно підвищувати градус своїх публікацій все ж таки не варто. Також варто уникати недоречного інтригування аудиторії в заголовках: наразі більшою цінністю є конкретика, яка надає читачеві розуміння, як діяти у своєму повсякденному житті, ніж намагання втягнути аудиторію в гру “вгадайте, що ми маємо на увазі в нашій новині”.
Крім того, досить болючим є питання джинси, яка розміщується на сайтах. Очевидно, що зараз медіа переживають серйозні фінансові труднощі через військові дії і кризу в економіці. Втім, пошук балансу між бажаннями замовника клієнта і стандартами журналістики має тривати.
Наталія Виговська, регіональна представниця ІМІ в Запорізькій області
Help us be even more cool!