ГАРЯЧА ЛІНІЯ
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

info@imi.org.ua

050 447 70 63

Підтримати ІМІ Подай скаргу

Достовірність інформації. Чи ідентифіковані джерела інформації в новинах кропивницьких ЗМІ?

Перша п’ятірка найбільш відвідуваних новинних сайтів Кіровоградської області мають недопрацювання в частині ідентифікації власних джерел інформації. Такий висновок можна зробити проаналізувавши «інформаторів» в матеріалах топових онлайн-видань Кіровоградщини. Як показують результати дослідження, мова не йде про відверте маніпулювання чи приховування даних, а, скоріше, про неуважність журналістів, а інколи просто лінь.

Моніторинг проводився в рамках вивчення Інститутом Масової Інформації якості джерел інформації у 10 областях України. Задля виявлення відповідних тенденцій, починаючи з 4 червня було проаналізовано по 100 новин 5 топових онлайн-ЗМІ області.

Досить несподівано верхівку антирейтингу, за показником відсутності указання на джерело походження даних, зайняв новинний портал «Гречка». Сайт, котрий видає чи не найбільшу кількість новин за день, 5 разів взагалі не вказав джерело інформації. З одного боку, досить незначний показник, з іншого - він найвищий серед колег-конкурентів н.

Ще двічі журналісти використовували у своїх новинних матеріалах інформацію від анонімів. Досить непроста ситуація й з сумнівними джерелами, або ж такими, які важко чи неможливо ідентифікувати. В перших ста новинах червня таких виявилось вісім.

Іншим «переможцем», однак вже за кількістю сумнівних джерел, стало видання «Точка доступу». Від обраних для аналізу сотні новин 14,55% джерел інформації виявились сумнівними. Це і посилання на фейсбук-сторінки не завше відомих та надійних у донесенні інформації людей, і видання-одноденки чи невідомі широкому загалу іноземні ЗМІ. З іншого боку, видання, яке одне з небагатьох долучає до власної стрічки новин не лише локальні, а й всеукраїнські чи міжнародні новини, взагалі не використовує анонімні джерела. Принаймні в текстах посилання на таких «очевидців», «свідків події» чи «стурбованих мешканців» знайдено не було.

«Перша електронна газета», яка завше позиціонувала себе як онлайн-видання з газетним підходом до викладки новин, працює з джерелами якщо не найкраще, то найбільше точно. Чверть новинних матеріалів цього ЗМІ мають не одне джерело інформації, а два чи навіть більше, що, звісно, підвищує довіру до викладеного тексту та дає свої дивіденди у вигляді постійної читацької аудиторії у понад 3 тисяч осіб. Однак і тут не обійшлось без проблем – 14 % сумнівних джерел та 5 інформаторів-анонімів. Показники, звісно, не критичні, однак задуматись та зробити висновки варто.

Новачки медіаринку Кіровоградщини – «CBN (Центральноукраїнське бюро новин)» та «Без купюр» продемонструвала результати, які загалом не вибиваються із загальних показників топових видань області. Так, «CBN» досить активно працює з сумнівними джерелами – 12,7 % зі 100 новин, а от «Без купюр» демонструє готовність подавати читачам дані отримані від анонімів: таких текстів було, мінімум, чотири зі 100.

Загалом показники, у порівнянні з іншими областями, є досить непоганими. У дечому ми гірші, в дечому кращі. Однак є особливість, яку, нажаль, неможливо ігнорувати та списувати на загальноукраїнські тенденції. Однією з  найбільших проблем в частині ідентифікації та достовірності джерел інформації обласних ЗМІ є відсутність посилань на першоджерела. Звісно, мова не йде про суто власні матеріали, де журналісти особисто від А до Я готують текст та шукають необхідні коментарі. Найкраще це видно по так званим «рерайтам» - текстам переписаним з прес-релізів, анонсів, а то й просто новин інших видань. І якщо відсутність гіперлінку в запозичених у інших ЗМІ матеріалах вважається моветоном та одразу отримує негативні коментарі у внутрішній журналістській спільноті, то офіційні сторінки різноманітних управлінь, відомств, департаментів та адміністрацій зачасту не лінкуються, хоча загалом мали б. Адже погодьтесь, фраза «повідомили в РДА» сприймається дещо надійніше, якщо є можливість прямого переходу на сайт даної райдержадміністрації.

Є певні нюанси й у висвітленні подій, що стосуються АТОвців, яких в нашій області чимало. Особливо це стосується новин, пов’язаних з кропивницькими «кіборгами» - військовослужбовцями, які до сьогодні ведуть активні дії на сході нашої країни та «світити» обличчя чи навіть імена яких є недопустимим недбальством. Тим не менш деякі події з власного професійного життя – як-то нагородження державними відзнаками, спортивні змагання чи виїзди на тактичні навчання, журналісти навчились подавати максимально обережно.

Даний матеріал підготовлено в рамках проекту «Розвиток відповідальних інтернет-ЗМІ», що реалізується ГО «Інститут масової інформації» за підтримки Міністерства закордонних справ Чеської Республіки. Інформація та погляди, висловлені в даному матеріалі, належать автору та не обов'язково відображають офіційну думку Міністерства закордонних справ Чеської Республіки.

Сподобалася стаття? Допоможи нам бути ще крутішими!
Хочете дізнаватися першими про нові дослідження інституту масової інформації? Підпишіться на розсилку!
Дякуємо за підписку!