Чи дотримуються рівненські медіа гендерного балансу. Дослідження ІМІ
Жінки значно рідше, ніж чоловіки, є експертками та героїнями в новинах рівненських онлайн-ЗМІ. Лише 23% експертних думок належать жінкам. А жінки-героїні становлять 31% усіх фігурантів матеріалів.
Такі результати лютневого моніторингу Інституту масової інформації. Ми з’ясовували, чи дотримуються онлайн-медіа гендерного балансу. Досліджувалися новинні стрічки найпопулярніших, за даними сервісу вебаналітики SimilarWeb, медіа регіону. А саме, сайтів “Радіо Трек”, “Рівне вечірнє”, “Рівне медіа”, “Рівне 1” і “ITV media group”. Оцінювалася кількість жінок і чоловіків у новинах за 6–10 лютого. До вибірки ввійшли по 50 новин зазначених медіа.
ІМІ постійно досліджує, чи дотримуються ЗМІ гендерного балансу у своїх матеріалах. Є й поради для медіа, як писати так, щоб ваш ЗМІ однаково залучав експертів обох статей і, відповідно, розвінчував стереотипи про те, що котрась зі статей більш експертна в певній темі.
Останнє всеукраїнське дослідження ІМІ показало, що через війну в українських медіа суттєво зменшився показник присутності жінок, а онлайн-медіа цитують експерток лише в 16%. У Рівному, за підсумками цього моніторингу, показник дещо вищий – 23% всіх експертів, усього – 25 експерток. Це пов’язане з тим, що в найбільш висвітлених тематиках новин: кримінал і надзвичайні події (35% від всіх новин), війна (22%), соціалка (14%) коментаторами переважно є чоловіки-посадовці, на яких посилаються пресслужби органів влади. Натомість ЗМІ зазвичай просто публікують у себе повідомлення пресслужб, не доповнюючи їх коментарями.
Найбільше жінок-експерток у темі культури – 53% всіх експертів. Усі вони фігурують у двох публікаціях, які передрукували різні медіа. Так, наприклад, у новині про презентацію роману військового немає коментарів експерток, однак зазначено, які три письменниці схвально відгукнулися про твір. Водночас героїв публікацій на тему культури значно більше, ніж жінок (76%). Наприклад, у тій же новині про презентацію книги згадано ще сімох письменників.
33% експерток коментували події кримінального характеру і надзвичайні події. Здебільшого, експертками в цій тематиці є пресофіцерки й працівниці правоохоронних органів, які коментують кримінальну хроніку. Однак трапляються і винятки: в одній з новин заступниця директора Української міжбанківської асоціації платіжної системи розповіла про новий вид шахрайства. Експертів у цій категорії було більше, і майже всі вони зустрічались у новинах про землетрус у Туреччині і його наслідки. Експертами виступали політики з Туреччини й України або ж науковці.
У кримінальній хроніці – 29% героїнь. У таких новинах жінки частіше за чоловіків постають як потерпілі чи свідки злочинів і надзвичайних подій. Натомість чоловіки частіше за жінок виступають у ролі ймовірних зловмисників. Хоча, звісно, є і винятки, як-от новина про колаборантку з Донеччини.
22% всіх новин становлять матеріали про воєнні дії або пов’язані з війною теми. Попри те що таких новин багато, жінки в них дуже рідко виступають експертками – лише у 4%. Виявлено тільки один коментар експертки – керівниці оперативного командування “Південь” Наталії Гуменюк, яка в ефірі телемарафону розповіла про те, що корабельне угруповання ворога майже повністю ховається в пунктах базування. Чоловіки значно частіше коментують військові дії і роблять прогнози, як, наприклад скандальновідомий Олексій Арестович, на якого все ще посилаються медіа. Місцеві ж посадовці коментують стан справ на кордоні Рівненщини з Білоруссю, створення нового підрозділу в області тощо.
Також чоловіки частіше є героями публікацій про війну – у 80%. На жаль, у більшості таких матеріалів повідомляється про загибель українських воїнів: і чоловіків, і жінок.
З початку повномасштабної війни в Україні рівненські медіа загалом почали менше висвітлювати внутрішню політику. Активно публікують такі новини тоді, коли в країні відбуваються гучні призначення і звільнення. Усього виявлено чотири коментарі, один з яких експертки – заступниці голови Комітету з нацбезпеки, оборони та розвідки Мар’яни Безуглої, яка у своєму фейсбуці висловилася з приводу ймовірного звільнення міністра оборони Олексія Резнікова. Головним експертом на політичну тему, йдеться про те ж ймовірне звільнення Резнікова, на якого тричі посилались ЗМІ, став голова фракції "Слуга народу" Давид Арахамія.
Героїнь у політичних публікаціях не виявлено. А от героями в таких матеріалах виступали політики різних рівнів.
До жодної з тематик не зараховано 12% новин. Це переважно публікації розважального характеру, новини про погоду, моду, релігію, життя міста тощо. У таких темах виявлено чотири коментарі експерток і 13 коментарів експертів (здебільшого священнослужителів).
Соціальна тематика є однією з найпопулярніших і становить 13% новин. Попри це жінки в ній частіше за чоловіків є героїнями (у 58%), а не експертками (лише у 14%). Жінки частіше були героїнями в новинах про місцеві конфлікти чи нововведення, такі як, наприклад, запровадження електронних квитків. Натомість у тих же новинах могли бути коментарі чоловіків-експертів. Зазвичай соціальну тематику коментують чоловіки-посадовці, які очолюють органи влади. Виявлено всього 23 коментарі експертів. Найбільше було новин з коментарями експертів про вимкнення електроенергії.
Тема спорту в рівненських медіа переважно пов’язана з діяльністю футбольного клубу “Верес”. Усього виявлено 10 новин на спортивну тематику, у жодній з яких нема експертних коментарів. Героями у 85% є чоловіки-спортсмени. Тільки у двох випадках повідомлялося про перемоги спортсменок.
У стрічках зрідка зустрічаються новини про волонтерство, освіту, корупцію і економіку. Відповідно, в них дуже мало експерток і експертів. Не виявлено жодної публікації на тему міжнародних відносин.
За висновками моніторингу, у рівненських ЗМІ є проблема з гендерним балансом. Адже в переважній більшості тем лідирують коментарі й згадки про чоловіків. Така ситуація могла скластися через те, що ЗМІ не задумуються про цю проблему, а ще переважно ставлять на свої сайти готові пресрелізи, в яких значно більше фігурують чоловіки. Тож ця проблема зумовлена і тим, що пресслужби зрідка беруть коментарі в експерток, а ЗМІ не намагаються доповнити інформацію пресслужб іншими фаховими коментарями.
Ганна Калаур, регіональна представниця Інституту масової інформації в Рівненській області
Help us be even more cool!