ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Якого кольору «джинса» від Третьякова?

16.10.2012, 00:58
Кандидат-мажоритарник Олександр Третьяков, закликаючи конкурентів відмовитися від «чорних» виборчих технологій, сам уже третій місяць систематично використовує одну з них – «джинсу». За глибиною проникнення в окремі ЗМІ Третьяков випереджає навіть Наталю Королевську.  
 

Упродовж 60 днів виборчої кампанії (з 8 серпня по 8 жовтня) веб-ресурси УНІАН та ТСН подали по 73 (сімдесят три!!!) «новини» про Олександра Третьякова. В середньому на день припадає більш, ніж по 1 повідомленню про заяви-роздуми цього політика, а упродовж 2 місяців виборчої кампанії нерідко траплялося так, що обидва сайти повідомляли про Третьякова 2-3 рази на день.

Чинний депутат, який на минулих виборах потрапив до парламенту за  списком політичної сили (НУНС), нині балотується по мажоритарному округу в Києві. Судячи з потоку  замовних матеріалів, який полився на голови користувачів інтернету, Третьякову дуже не хочеться розлучатися з депутатським мандатом, і саме тому, схоже, про вибір «морально-неморально» не йдеться.

                        Не треба й мікроскопа

Для того, щоб визначити «джинса» це чи ні, немає потреби у ґрунтовній експертизі кожного матеріалу – ознаки замовності видно вже при побіжному порівнянні двох стрічок новин, які видають пошуковики цих сайтів на ключове слово «Третьяков».   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Якщо переглянути весь список повідомлень, то можна помітити ще одну спільну закономірність: новини про Третьякова обидва ресурси дуже рідко подавали у вихідні. Зате на більшість робочих днів випало по 2, а на деякі – і по 3 подачі. Ця лавина заяв від політика, якого раніше УНІАН та ТСН згадували раз на кілька місяців, почалася 8 серпня, у день реєстрації Третьякова кандидатом у депутати.

Прикметно також, що відверту «джинсу» навіть не намагалися замаскувати ні її замовники, ні виконавці: майже всі повідомлення про Третьякова йшли на обох ресурсах, власником яких називають Ігоря Коломойського, не лише з однаковим текстом, а і з однаковими (дуже подібними) заголовками. 

 

                          

                      

Їх критикують – вони не чують

Ту особливість одразу ж помітили в журналістському середовищі. Ще в серпні, а саме, першого ж тижня після початку виборчої інтернет-кампанії Третьякова, журналіст «Української правди» Сергій Лещенко написав про це у своєму блозі:

"Джинса" на сайтах Коломойского: за пять дней этой недели УНИАН и ТСН синхронно выдали 8 новостей о кандидате Третьякове без какой-либо пометки "реклама". Работают системно – по две публикации в день с фоточками из официальной фотосессии».

Однак і замовник, і виконавці проігнорували критику. Вони й досі (і є підозра, що все це триватиме ще днів 10 аж до самих виборів) продовжують ретранслювати в тому ж темпі й обсягах (часом тричі на день) передвиборчі заяви-роздуми-гасла «чесного й порядного» Третьякова з суцільним позитивом на його адресу, але з нульовою значимістю для суспільства. Наприклад, «Третьяков більше не буде фінансувати політичні партії» та «Третьяков запевняє, що пішов на вибори не через помсту», - це вузькоспрямований  «привіт» Об‘єднаній опозиції, яка не включила його у свій список. Ясна річ, що після того, як колишній помаранчевий соратник прикупив собі десь по 100  новин на двох веб-ресурсах (включно з донедавна дуже шанованим УНІАНом), нині всі яценюки-тимошенки-гриценки мали би кусати лікті від заздрощів, адже їм стільки «джинси» на таких сайтах навіть у сні не побачити.

 

   

 

                               Вибори, вибори…

Аби споживач беззмістовного інформаційного сміття  не губився у здогадах, для чого йому це знати саме зараз, чимало новини з фоткою кандидата  супроводжує  примітка: «Нагадаємо, що Олександр Третьяков балотується на виборах-2012 за мажоритарним округом № 218, що об'єднує частини Святошинського та Оболонського районів столиці».

Якщо ж примусити себе вчитатися в деякі новини, то можна запідозрити, що Третьяков має принаймні здогадуватися, що «джинса» - то не є чесний метод ведення виборчої кампанії, оскільки під виглядом новин читачеві подається написаний на замовлення рекламний матеріал без позначки «реклама».

 
Припускаємо, що прикмети «джинси» відомі цьому політикові ще через одну обставину – ще донедавна він намагався розбудувати власну медіа-імперію. Нині від неї, схоже, залишився лише досвід, який допомагає Третьякову у власних замовних матеріалах критикувати конкурентів за «використання маніпулятивних технологій» у подачі інформації.
 

Наприклад, 29 серпня УНІАН повідомив, що У 218-му виборчому окрузі столиці поширюється газета депутата ВР Володимира Ар'єва з нападками на кандидатів у нардепи по округу, зокрема на висуванця від партії «УДАР», а також опозиційного депутата Олександра Третьякова, який балотується шляхом самовисування.

Особливо «зворушливо» в цій замовній новині виглядає апелювання Третьякова до журналістських професійних стандартів: «Використання чорних технологій опозиційними кандидатами працює на інтереси влади. Я закликаю хорошого професійного журналіста Ар'єва більше не застосовувати таких методів. Вважаю, що люди повинні самі визначити, хто буде переможцем в цих змаганнях. А той, хто стає на шлях маніпулятивних технологій, веде себе до самознищення».

                      Чим «джинса» краща за гречку?

Висловився Третьяков і про методи роботи влади з виборцями. «Подачки киянам від нинішньої влади виглядають особливо цинічно», - заявив кандидат-мажоритарник 18 вересня. На його думку, «нинішня влада за допомогою подачок перед виборами хоче завоювати довіру киян».  Читач-виборець  погоджується з цим висновком і вже, можливо, навіть радіє, що чесний кандидат Третьяков балотується саме в його окрузі.  Але, побачивши ще одну новину на цій же сторінці  пошукового списку, починає гарячково роздумувати над питанням про різницю між гречкою-тушонкою-лавочками від влади та прапорами від Третьякова.

 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
В іншій новині чинний депутат Третьяков критикує спікера Верховної Ради за зловживання парламентським веб-ресурсом, який іноді подає протягом одного дня 9 фотографій з новинами про Володимира Литвина. Критика абсолютно виправдана, бо завсідництво на сайті ВР Литвина, який також іде на вибори, ставить у нерівні інформаційні умови інших депутатів. Погано тільки, що Третьяков, відкриваючи очі іншим, у той таки час не помічає величезної колоди  у  власному оці.   
 

Прикладів повідомлень, у яких правильний кандидат Третьяков викриває і таврує  неморальні дії своїх конкурентів, у стрічках новин від УНІАН та ТСН чимало. Однак, судячи з того, що ці інтернет-ресурси продовжують регулярно подавати новини від Третьякова і про Третьякова, цей політик  навіть не здогадується, що замовні матеріали без позначки «реклама»– це не менше зло, аніж  те, що він сам критикує.  

Бо «джинса» - це брехня, загорнута в обкладинку новини чи статті, тобто, об‘єктивного журналістського матеріалу. (Якщо пан Третьяков не вірить нам, то хай спитає про це в наших колишніх колег - Ірини Геращенко та Ольги Герасим‘юк, які також, як і він, є депутатами парламенту від НУНС).                

 За «джинсу» пора відповідати перед законом

Коли йдеться про «джинсу» як явище, що не просто дискредитує, а знищує українську журналістику, постає питання, хто більше винен у появі та розквіті цього явища – замовник чи виконавець. Хтось може сказати «якщо товар продається, то в чому вина Третьякова, який його купив?».  Така думка має право на існування, як і будь-яка інша. Проблема лише в тому, що інформація - це товар специфічний. А тому  моральна дилема  з  «джинсою» подібна хіба що до дилеми  з повіями: вони теж продаються…
 

Що ж стосується того, хто продає (в даному випадку, Ігоря Коломойського), то тут з точки зору підприємця, який хоче мати зиск від свого бізнесу, у продажі «джинси», можливо,  також немає нічого страшного.  Якщо подивитися на цю проблему, виходячи з інтересів громади, то саме  на власникові медіа-бізнесу лежить найбільша  відповідальність за розміщення замовних матеріалів без позначки «реклама».  Якщо розглядати таку інформацію як товар (як сталь чи м‘ясо), то абсолютно очевидно що «джинса» - це неякісний продукт, тобто, непридатний до споживання. Крім цього, не слід забувати про соціальну відповідальність бізнесу, яка полягає не лише в тому, щоб працівники приватних підприємств вчасно отримували зарплатню та мали людські умови праці. Якщо говорити про медіа-бізнес, то тут поняття соціальної відповідальності набагато ширше. Від того, ЩО люди читають і чують, залежить стан душі й розуму кожної людини і цілої країни.

Журналіст «Української правди», який перший публічно звернув увагу на «джинсову» обрудку Коломойського і Третьякова, написав у своєму блозі  про нове явище: на минулих виборах така «джинса» була характерна для традиційних медіа – телебачення та газет. Зараз вона перекинулася на інтернет.  І наслідки цього всеохопного явища передбачити, на думку Лещенка, вже сьогодні нескладно.

Это – не просто обман избирателей, которым под видом новостей подают рекламу, написанную штабным пропагандистом.

Это – убийство рынка честной журналистики. Те издания, которые отказываются ставить рекламный материал без пометки "реклама", будут просто неконкурентоспособны – когда рядом есть издания, не брезгующие таким заработком на "джинсе".

Но самое главное, Коломойский не понимает, что, заработав за несколько недель выборов, он убивает стоимость сайта – а через него и всего агентства УНИАН, ставшего одним из пионеров независимой журналистики после распада Советского Союза».

Краще не скажеш. Залишається лише додати, що настав час запровадити законом відповідальність за «джинсу» - і для замовників, і для власників медіа. Бо, як показала теперішня виборча кампанія, моральний осуд на них не діє: собака гавкає, а вітер віє.

 

Ольга Бурда, медіа-експерт, ІМІ 
Liked the article?
Help us be even more cool!