ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Валерій Калниш: «Немає факту, який не міг би стати частиною репортажу»

24.09.2012, 02:10
 Де у Верховній Раді можна почути найцікавіші розмови, з ким треба спілкуватись, щоб побачити реальну ситуацію в країні, й чому варто чітко розмежовувати професійні й особисті зв’язки з політиками. Про ці та інші тонкощі написання політичного репортажу студентам Школи журналістики Українського католицького університету розповів головний редактор газети «КоммерсантЪ-Украина» Валерій Калниш. Це вже другий майстер-клас у рамках проекту «Школа політичного репортажу», організованого за підтримки «У-Медіа».

 

2006 рік. Парламентська криза, тривають перемовини про формування коаліції. День, коли соціалісти мають оприлюднити свою позицію, від якої залежить, чи буде створена більшість у ВР. Журналісти чекають на Олександра Мороза біля виходу з Кабміну. Хтось ставить на сходи сире яйце, яке розбивається. Побачивши розбите яйце, охоронці затримують вихід Мороза, викликають прибиральницю зі шваброю й забороняють фотографам знімати процес прибирання. Опис цієї ситуації становив одну шосту репортажу, опублікованого наступного дня «Коммерсантом». «Немає факту, який не міг би стати частиною репортажу», - так розпочав свою розповідь Валерій Калниш.

За його словами, все залежить від того, як журналіст побачить подію, помітить і зрозуміє деталі, відібравши ті з них, які повністю відображають ситуацію. Де шукати такі подробиці? У Верховній Раді, наприклад, усе найцікавіше можна почути в кімнаті для куріння. Там говорять про те, чого ніколи не скажуть із трибуни.

Коммерсантівський формат газетного репортажу передбачає три частини. В першій подія називається та ілюструється, зазначаються її учасники та коротко викладається її суть. У другій автор пояснює, чому так сталось, наводить важливі деталі. Третя передає емоційне наповнення події, в ній наводяться влучні цитати й коментарі. Для прикладу, Валерій Калниш згадує засідання британського парламенту, під час якого прем’єр-міністр вигукнув: «Моя партія збожеволіла!». Ця репліка ідеально підходить для відображення настрою засідання. Щоправда, є ризик переборщити, тому зловживати цитуванням головред «Коммерсанта» не радить.

Один із принципів «Коммерсанта» - не боятись розповідати те, що не сподобається владі. Валерій Калниш пригадав 2007 рік, коли гелікоптер тогочасного премєр-міністра сів на футбольному полі чернігівського стадіону. Глава уряду використовував для пересування гелікоптер Міністерства з питань надзвичайних ситуацій. «КоммерсантЪ» писав про це, поки Янукович не пересів на чартерні авіарейси. «Готуючи матеріал, не можна озиратися на владу, - каже Валерій Калниш. – “Коммерсанту” начхати, який режим надворі».

У політичному репортажі особливо важливий баланс думок. Водночас, даючи всім зацікавленим сторонам можливість висловитись, слід подбати про те, щоб усі вони говорили по суті. Свою ж думку авторові в репортажі висловлювати не варто. Журналіст має завоювати довіру читача спокійним і чітким викладом подій, на підставі якого той сам зробить висновок. «Ми не маємо права нав’язувати свою точку зору. Кінець-кінцем, це не наша робота, ми журналісти, а не агітатори», - говорить головний редактор «Коммерсанта».

Політичний репортаж, за словами Валерія Калниша, можливий і без політиків. Наприклад, на виборчих дільницях дуже важливо розмовляти з простими виборцями, спостерігати за тим, як вони вкидають бюлетені до скриньки й куди йдуть після того. Розмови з пересічними людьми, каже тренер, показують справжню ситуацію в країні. Чи завжди варто попереджати співрозмовника, що ти журналіст? Валерій Калниш вважає, що ні. Адже деякі люди, знаючи, що перед ними журналіст, не будуть відвертими. Та в усякому разі завжди варто «просто по-людськи поговорити».

Натомість, коли джерела інформації – політики або чиновники – починають набиватись журналістові у друзі, запрошувати на каву чи чарку, варто бути обережним і пам’ятати про чітку межу між особистими й професійними зв’язками. «Рано чи пізно вас спробують використати, і ви перестанете поважати себе, якщо їм це вдасться, - каже Валерій Калниш. – Щоб уникнути непорозумінь, відразу домовляйтесь про максимально прозорі й чесні стосунки».

Бути чесним, за його словами, треба бути в першу чергу з читачем. «Коли пишете – думайте про читача, подавайте всі позиції і робіть чесні репортажі. Не треба гнатись за дешевою популярністю: нехай репортаж буде нуднішим, зате в ньому буде більше конкретики», - сказав він. І на завершення порадив молодим журналістам: «Не бійтеся своїх текстів!».

 

Володимир Молодій, Школа журналістики УКУ

Liked the article?
Help us be even more cool!