ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Жертви псевдоновин чи власних лінощів?

17.10.2012, 02:57
 Через небажання ЗМІ перевіряти інформацію сайтам, які не приховують свого сатиричного спрямування, вдалося багато разів пошити в дурні начебто поважних журналістів.
 
Інформація, яку публікує журналіст, повинна бути перевіреною. Це один із головних стандартів журналістської професії, без дотримання якого вона не буде нікому потрібна. Саме верифікація фактів дозволяє журналістові бути фільтром між джерелами та споживачами інформації. Та українські медіа, схоже, не дуже дбають про довіру своєї аудиторії. Інакше як пояснити численні ляпи останніх місяців, що увінчались масовим поширенням новини про російського актора Сергія Безрукова в ролі Богдана Ступки?
 
Можна, звісно, спробувати пояснити журналістською лінню, байдужістю, некомпетентністю. Та врешті це зводиться до одного знаменника – в гонитві за сенсаціями та першістю журналісти забувають про ключові засади своєї діяльності. До «інформашок» (у цьому слові вже вчувається зневажлива конотація) ставляться як до несерйозного контенту, яким треба «забити» стрічку чи шпальту. Мовляв, перевірка інформації – це для серйозних матеріалів: розслідувань, аналітики тощо. А новина – це таке. Головне, щоб клікнули, й лічильник зарахував перехід за посиланням.
 
Наприкінці минулого року з’явився новий український онлайн-ресурс UaReview – такий собі відповідник всесвітньо відомого американського сатиричного новинного агентства The Onion, що поширює «фейкові», вигадані новини. UaReview швидко припав до душі вітчизняним любителям тролінгу й зайняв вільну нішу в українському інтернеті.
 
Та, схоже, українським медіа аудиторія цього сайту видалась замалою, й вони взялися всіляко поширювати його контент. Першою серйозною спробою стала масова републікація новини «Табачник відмінить літеру «Ї». Наприклад, новина була републікована «Експресом», якийу свою чергу, посилається на «Экономические известия». А цей ресурс, у свою чергу, днем раніше поширив фейкову інформаціюпро те, що сайт Міністерства внутрішніх справ продаватиметься на диску.
 
Відтоді републікація матеріалів UaReview стала звичною справою. Так, фейкову новину про пограбування мера Тернополя в маршрутці перепублікували ТСН, Комментарии, Zaxid.net, Обозреватель, Гал-Інфо та фактично всі локальні тернопільські інтернет-ресурси. Частина, довідавшись про походження інформації, зняла цю новину, але дехто вирішив залишити.
 
У квітні 2012-го зявився другий ресурс фейкових новин - Репортажист, який позиціонується як «єдиний в Україні сайт непідкупних новин. Яскравий представник помаранчевої преси». За досить коротку історію існування сайту українські медіа спромоглися наробити перепостів і з нього, до того ж, часто видаючи їх за матеріали власних журналістів та без посилання на джерело. Так, псевдоновина«Фірман з України об’їхав усю Європу» не лише поширилася мережею, а й перекочувала на шпальти газети «Високий замок».
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Серед тих, хто купився на фейк, є навіть газета «День», що посилається на ТСН.Дійшло до того, що російський актор Сергій Безруков через своїх представників мусив пояснювати, що не гратиме Ступку.
 
Ситуація неабияк потішила інтернет-спільноту. Справді, смішно, коли відверто фейкова новина раптово облітає всю мережу, а над ранок іще й зявляється на газетних шпальтах. Так, наче перше квітня триває цілий рік.
 
Але смішно доти, поки не усвідомлюєш: значна частина українських засобів масової інформації не виконує своєї ролі медіатора. Журналісти не бажають перевіряти інформацію й добросовісно виконувати свою роботу.
 
Тоді мимоволі постає питання: для чого такі медіа? Як їм довіряти після того, як вони вже не вперше публікують псевдоновини з одного й того самого ресурсу? Тут унагоді може стати медіаосвіта, яку б не завадило запровадити бодай як факультативний предмет у всіх вищих навчальних закладах країни.
 
Назарій Заноз, Школа журналістики УКУ
 
 
Liked the article?
Help us be even more cool!