ГАРЯЧА ЛІНІЯ(050) 447-70-63
на зв’язку 24 години
Залиште свої дані
і ми зв’яжемося з вами
дякуємо за звернення

Або ж зв’яжіться з нами:

[email protected]

(050) 447-70-63

Подай скаргу

Через вибори стрімко зростає кількість політичної "джинси" та порушень прав журналістів

19.09.2012, 04:26
Звіт про типові порушення прав журналістів та правил агітації в ході виборчої кампанії 2012 підготовлений Інститутом масової інформації на основі власних моніторингів порушень прав та «джинси» в друкованій пресі.
 
 
 
 

І. ПОРУШЕННЯ ПРАВ ЖУРНАЛІСТІВ

З наближенням виборів можна констатувати різке зростання кількості порушень прав журналістів. Такі дані щомісячного моніторингу Інституту масової інформації «Барометр свободи слова».

Загалом кількість порушень у серпні зросла у 6,5 разів у порівнянні з січнем цього року, і становить 39 випадків. З них 16 є безпосередньо пов’язаними з передвиборчою кампанією та/або здійснювалися політичними партіями чи кандидатами в депутати.

 

Найбільше було судових позовів до ЗМІ (6), випадків перешкоджання виконанню професійних обов’язків журналістів та цензури (6), тиску на медіа (3) та одне незаконне затримання журналіста.

Зокрема, суд зупинив вихід ірпінської газети «Особистий погляд» до завершення виборчого процесу, задовольнивши таким чином повністю позов кандидата в народні депутати по одномандатному округу №95 та депутата міськради міста Ірпінь Дмитра Войцеха проти газети.

Рішенням суду інформація, яка була оприлюднена у статті «Почалося!» від 03.08.2012, визнана наклепницькою та недостовірною, а дії редакції – грубим порушенням закону України «Про вибори народних депутатів». У статті «Особистого погляду» йшлося про листівки з антиагітацією Дмитра Войцеха, які невідомі поширили в Ірпені. На них кандидат у депутати зображений в нацистській формі. Під фото – текст про те, що Войцех «зрадив Партію регіонів». В газеті цю листівку опублікували як ілюстрацію до статті, яка містила міркування про те, хто може бути замовником листівок і навіщо вдаватися до таких брудних політтехнології.

Ще одна газета Харківської області «Зміївський кур’єр» під загрозою закриття. Зміївський районний суд Харківщини виніс рішення про порушення газетою "Зміївський кур’єр" закону про вибори. Згідно з рішенням суду, порушена частина 7 статті 74 закону, де йдеться про правила агітації і використання друкованих ЗМІ під час виборчої кампанії. Наслідком цього рішення має стати призупинення дії реєстраційного свідоцтва газети на час виборчої кампанії.

Серед випадків цензури став показовим інцидент від 8 серпня, коли кандидат в народні депутати Катерина Самойлик (Компартія) заборонила херсонській журналістці Тетяні Жученко бути присутньою на заході та проводити фото і відеозйомкузустрічі з місцевими жителями села Мирне Каланчацького району Херсонської області.

Самойлик сказала, що вона себе знімати не дозволяє, тому що ще діючий депутат і для проведення її фіксації потрібно брати спеціальний дозвіл.

З початком виборчої кампанії в Україні журналісти частіше почали звільнятися зі ЗМІ через цензуру. Журналісти не витримують тиску, який чиниться керівництвом ЗМІ з вимогою подавати новини про владу та Партію регіонів лише у позитивному форматі.

Так, через цензуру та небажання обслуговувати Партію регіонів, 9 серпня звільнились журналісти Ольга Годовенко та Ольга Комарова з телеканалу «МИГ» (місто Южне, Одеська область). У своїх заявах вони написали, що звільняються, оскільки «представники засновника (телеканалу - ред.) «рекомендували» обслуговувати інтереси певної політичної сили».

Крім того, з телеканалу СТБ через цензуру звільнилася відома журналістка Наталя Соколенко. Вона написала заяву про звільнення з телеканалу СТБ через цензуру, зазначивши, їй більше «несила брати участь у оболванюванні мільйонів людей». «Ні, сама я жодного сюжету ані про Королевську, ані про ПАКРАЩЕННЯ устами Януковича, Азарова, голови ДПА Клименка та інших не зробила. Але мені все одно соромно. Тому я написала заяву на звільнення за власним бажанням», - написала Соколенко у своєму блозі.

Також резонансу набуло повідомлення від 28 серпня про обшук у редакції інтернет-видання «Главное», яке належить депутату Харківської обласної ради (фракція «Батьківщина»), кандидату в народні депутати Арсену Авакову.

Редакція «Главного» знаходиться в Харкові в одному приміщенні з АТ «Інвестор» та банком «Базис», власниками якого є також Аваков. Нагадаємо, проти Авакова влада порушила кримінальну справу і розшукує його. Зараз Аваков перебуває в Італії.

 

IІ. ПОЛІТИЧНА «ДЖИНСА»

У серпні кількість політичної «джинси» у пресі зросла у більш ніж 34 рази, в порівнянні з початком 2012 року. Про це свідчать дані моніторингу шести загальнонаціональних видань, що проводить Інститут масової інформації.

Моніторинг показав, що замовні матеріали для передвиборчої агітації використовують усі ключові  політичні  партії.

Найбільше «джинси» вже третій місяць поспіль стосується діяльності влади. У серпні 32% немаркованих рекламних матеріалів хвалили діяльність Президента та уряду. Зокрема, дуже часто з’являються публікації з Прем’єр-міністром України, головою Партії регіонів Миколою Азаровим.

Також активно застосовують неналежно оформлену політичну рекламу у пресі кандидати-мажоритарники. У всеукраїнських виданнях найбільше «джинси» розміщають ті, що балотуються в одномандатних округах Києва:

-          — Алла Шлапак (кандидат по 221 окрузі): «Мы не решим проблему финансирования школ, пока не прекратятся грабительские изъятия из киевского бюджета» (газета «Сегодня», 30.08.12); «Выдвижение кандидатов-мажоритарщиков: киевская специфика» (газета «Сегодня», 17.08.12)

-          — Ігор Лисов (кандидат по 211 окрузі): «Киевские дети отдохнут и оздоровятся на экологически чистой Полтавщине» («Комсомольская правда в Украине», 06.08.12); «Кто спасет Пирогово» («Комсомольская правда в Украине», 08.08.12)

-         — Руслан Сольвар (кандидат по 91 окрузі): «Победить в сложных округах без песен и подарков» («Комсомольская правда в Украине», 15.08.12) та ін.

11% прихованої реклами розповідають про Комуністичну партію, 10% — про заступника голови Партії регіонів Сергія Тігіпка, 9% — лідера партії «Україна вперед» Наталю Королевську та 7% про Об’єднану опозицію.

Серед загальнонаціональних видань вже вкотре  лідером з розміщення «джинси» стає «Комсомольська правда в Украине». Рівень замовних немаркованих матеріалів на шпальтах цієї газети сягнув 20%.  Для порівняння:  минулого місяця він становив 11%.

Видання не має певних політичних уподобань і розміщує замовні матеріали всіх ключових учасників виборчого процесу: Партії регіонів, Об’єднаної опозиції, КПУ, «Удару», «Україна вперед», «Української правиці».

Такої ж політики стосовно «джинси» дотримується і газета «Факты», на шпальтах якої у серпні 11% матеріалів мали ознаки замовності.

Натомість «Сегодня»  більш вибіркова у розміщені замовних матеріалів. Переважна  більшість політичної «джинси»  у цій газеті стосувалася влади, віце-прем‘єра Сергія Тігіпка, КПУ та депутатів, що балотуються по одномандатних округах від Партії регіонів .

В «Корреспонденте» та «Коментарях» було теж багато матеріалів, присвячених виборам, проте більшість з них були збалансованими.  В  «Українському тижні» політичні матеріали часто не збалансовані і однобічні, але ознак замовності не містять.

Liked the article?
Help us be even more cool!